Antti Rönkä ja Petri Tamminen Tulenkantaja-palkintoehdokkaana

Antti Röngän ja Petri Tammisen, isän ja pojan, kirjeenvaihtoromaani Silloin tällöin onnellinen on yksi viidestä Tulenkantaja-kirjallisuuspalkinnon ehdokkaasta. Nyt kahdeksatta kertaa jaettava palkinto myönnetään kirjailijalle, jonka voittajateoksella olisi tuomariston mukaan mahdollisuudet menestyä käännöksinä ulkomailla. Palkinto, 5 000 euroa, jaetaan Tampereen kirjaviikolla lauantaina 28.11.2020.

Palkintoehdokkaat valinnut esiraati, johon kuuluivat Aamulehden kirjallisuuskriitikot Kaisa Järvelä, Marjaana Tunturi, Markku Soikkeli ja Juhani Brander sekä Aamulehden toimittajat Nina Lehtinen ja Markus Määttänen, kirjoittavat Silloin tällöin onnellinen -romaanista seuraavasti:

Silloin tällöin onnellinen on kirjailijaisän ja kirjailijaksi kasvavan pojan kirjeenvaihtoromaani. Kun poika luetuttaa esikoiskäsikirjoitustaan isällään, isä huomaa, että häneltä on mennyt ohi poikaan kohdistunut koulukiusaaminen ja lapsuuden kamppailut.Kirjailijaksi kasvaminen ei ole romaanissa pelkkä älyllinen, henkinen prosessi, vaan myös fyysinen, rujo, tuskallinen, kauhistuttavakin matka. Isän ja pojan suhde on universaali draama.”

Tuomaristoon kuuluvat tänä vuonna Lastenkirjainstituutin toiminnanjohtaja Kaisa Laaksonen, Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu ja palkintoraadin puheenjohtaja, kirjailija Kjell Westö.

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Antti Röngän Nocturno 21:07 on omakohtainen ja kirjoittajaansa säästelemätön romaani seksuaalisesta häpeästä18.6.2021 08:08:42 EEST | Tiedote

24-vuotiaan Antti Röngän kirjailijanura sain komean lähdön jo palkitun, koulukiusaamista käsittelevän esikoisromaanin Jalat ilmassa (Gummerus) ilmestyttyä 2019. Sitä seurasi yhdessä kirjailijaisä Petri Tammisen kanssa kirjoitettu kirjeenvaihtokirja Silloin tällöin onnellinen (Gummerus, 2020). Röngän kolmas teos Nocturno 21:07 käsittelee edellisten kirjojen tavoin aikuiseksi kasvamisen vaikeutta pureutuen tällä kertaa seksuaaliseen häpeään ja itseinhoon. Romaani ilmestyy ja on arvosteluvapaa 5.8.

Ex-ammattisotilaan toimintatrilleri tutustuttaa lukijan Venäjän mafiaan ja vie keskelle Ukrainan sotaa16.6.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Kirjailija Seppo Mustaluoto on tehnyt pitkän uran ammattisotilaana ja lainvalvontaviranomaisena eri puolilla Suomea ja kansainvälisissä tehtävissä. Tämä näkyy Mustaluodon trillereissä, joissa yksityiskohdat pitävät kutinsa niin välineiden, toimintamallien kuin tapahtumapaikkojenkin osalta. Reikäpää (Gummerus) avaa kiinnostavasti Venäjän mafian kehitystä 1990-luvulta tähän päivään ja kiidättää lukijan kyttäyskeikalta Montenegrosta keskelle Ukrainan sotaa. Romaani ilmestyy 1.7.

Niina Meron uusi viihderomaani tarjoaa romantiikkaa Suomen suvessa miehen näkökulmasta7.6.2021 08:31:53 EEST | Tiedote

Niina Mero on romanttista viihdekirjallisuutta kirjoittava palkittu kirjailija ja nykypäivän romanttisesta viihdekirjallisuudesta väitöskirjaa tekevä kirjallisuudentutkija. Hänen 2019 ilmestynyt esikoisromaaninsa Englantilainen romanssi (Gummerus) oli lukijoiden rakastama myyntimenestys, ja sen käännösoikeudet on myyty jo neljälle kielelle. Nyt ilmestyvä uutuus Romanssin sankari (Gummerus) vie lukijan kesämökkimaisemiin, lavatansseihin ja yöttömän yön huumaan. Miehen näkökulmasta kirjoitettu romaani pitää sisällään viitteitä niin Eino Leinon runoihin kuin Suomi-Filmin tuotantoihinkin.

Poikkeuksellinen true crime -kirja perheestä, joka hallitsee göteborgilaislähiötä Ruotsin lakien ulkopuolella30.5.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Mitä tapahtuu, kun yhteiskunta ei voi tuomita rikoksen tekijää? Tutkivan toimittajan Johanna Bäckström Lernebyn Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita on pysäyttävä tositarina epäoikeudenmukaisuudesta, rohkean toimittajan työstä ja rinnakkaisyhteiskunnasta, joka on päässyt syntymään pohjoismaisen hyvinvointivaltion sisään.