Antti Tuomainen teki kirjallisuushistoriaa: Jäniskerroin-romaanista Hollywood-elokuva!

Amazon Studios tuottaa yhteistyössä Mandeville Filmsin kanssa elokuvan Antti Tuomaisen romaanista Jäniskerroin. Sen pääosassa nähdään lukuisista elokuvista tuttu näyttelijä Steve Carrell.

Antti Tuomaisen mustan huumorin sävyttämä Jäniskerroin (2020) nähdään kansainvälisillä valkokankailla. Elokuvan päätähdeksi on kiinnitetty Steve Carrell, joka tunnetaan lukuisista Hollywood-elokuvista, kuten Irresistible, The Big Short, Evan taivaanlahja, Little Miss Sunshine, 40v. ja neitsyt ja Bruce – taivaanlahja sekä tv-sarjasta Konttori. Lisäksi Carrellin ääntä kuullaan useissa suosituissa lastenelokuvissa, kuten Itse ilkimys 1–3, Kätyrit ja Yli laidan. Carrell on ollut ehdolla sekä Oscar- että Golden Globe -palkinnon saajaksi.

Vuosi sitten ilmestynyt Jäniskerroin on vakuutusmatemaatikko Henri Koskisesta kertovan trilogian ensimmäinen osa. Se on sysimustan humoristinen romaani rakkaudesta, kuolemasta ja vakuutusmatematiikasta sekä kysymyksestä mitä elämässä kannattaa tehdä ja mitä ei. Tähän Henri Koskinen tietää aina täsmällisen vastauksen, sillä hän laskee kaiken viimeistä desimaalia myöten. Mutta yhtäkkiä kaikki muuttuu. Henri perii veljeltään seikkailupuiston omalaatuisine työntekijöineen ja yllättävine talousvaikeuksineen, joista vaarallisimmat liittyvät rikollisilta otettuihin suuriin lainoihin. Seikkailupuistossa Henri tapaa myös Lauran, taiteilijan jolla on menneisyys. Kun rikolliset ryhtyvät perimään saataviaan ja suhde Lauraan syventyy, Henri joutuu keskelle tilanteita ja tuntemuksia, joissa ei näyttäisi olevan matemaattisesti juurikaan järkeä.

Tuomaisen trilogia on herättänyt suurta kansainvälistä kiinnostusta ja sen romaanioikeudet on myyty jo 15 maahan, vaikka vasta ensimmäinen osa on ilmestynyt. Toinen osa Hirvikaava julkaistaan elokuun 19. päivä, kolmas osa ilmestyy ensi vuonna.

Antti Tuomainen (s. 1971) on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimmistä nykykirjailijoista. Hänen teoksiaan on julkaistu yli 30 maassa, hän on voittanut muun muassa Vuoden johtolanka -palkinnon (2010), parhaan pohjoismaisen dekkarin palkinnon Petrona Awardin (2020), ja hänen teoksiaan on ollut ehdolla kansainvälisten kirjallisuuspalkintojen saajaksi useita kertoja. Vuonna 2019 Britannian arvostetuimpiin sanomalehtiin kuuluva The Times nimesi Tuomaisen Euroopan hauskimmaksi kirjailijaksi. Elokuussa ilmestyvä Hirvikaava on hänen 10. romaaninsa.

Kuva: Jonne Räsänen
Kansi: Elina Warsta
Kansi: Elina Warsta

Mutkatonta arkiruokaa koko perheelle: Kylmä nakki on Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi, ihana ruokakirja, jossa mennään sieltä missä aita on matalin4.6.2021 08:32:00 EEST | Tiedote

Kukapa ruuhkavuositallaajaa ei olisi joskus kuitannut päivällistä, lounasta tai yhtä päivän loputtomista välipaloista tarjoamalla jälkikasvulleen ruoaksi kylmiä nakkeja? Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi ruokakirja Kylmä nakki on kaikille lapsellisille ihmisille, jotka haluavat jatkossakin mennä sieltä missä aita on matalin – ehkä kuitenkin astetta maukkaammin.

Lukuvinkit kesäksi lapsille ja nuorille – muista Otavan käynnissä olevat ystävämyynnit!2.6.2021 08:53:35 EEST | Tiedote

Kesä on viimein täällä, vaan mitä se olisikaan ilman hyvää luettavaa? Aika tylsää! Kustannusosakeyhtiö Otavan ja Kariston lasten- ja nuortenkirjoista löytyy kiinnostavaa, viihdyttävää ja jännittävää lukemista niin aloitteleville kirjanystäville kuin ahmijoillekin. Suurin osa kirjoista on saatavilla perinteisen kovakantisen lisäksi myös ääni- ja sähkökirjana.