Antureita ja automatisointia – oikeanlaisilla olosuhteilla suojellaan kansallisomaisuutta

Kansallismuseo on yksi Suomen hienoimmista kansallisromanttisen arkkitehtuurin pääteoksista. Museon kattojen alle on kerätty suomalaisten vaiheita esihistoriasta 2000-luvulle saakka ja rakennuksen talotekniikkaa on uusittu mittavasti vuosien varrella. Nyt kohteen automaatiojärjestelmät uusitaan Assemblinin toimesta.

Assemblin uusii Kansallismuseon automatiikan. Kuva: Museovirasto, Suomen kansallismuseo

Vuonna 1916 valmistunut yli 100-vuotias graniittirakennus kätkee sisälleen monimuotoista arkkitehtuuria, talotekniikkaa ja kulttuuriaarteita. Kansallismuseon rakennusautomaatiotekniikka näyttelee merkittävää osaa esineiden suojelemisessa. Kohteen nykyiset automaatiojärjestelmät on asennettu rakennukseen 1990-luvulla ja osa näistä laitteistosta on tullut käyttöikänsä päähän. Rakennusautomaatiojärjestelmät pitävät kiinteistön olosuhteet stabiileina ja oikeanlaisina museokokoelmia ja vierailijoita varten.

Olosuhdehallintaa saneerauksen aikana

RAU-saneerauksessa Assemblin purkaa kohteen vanhat alakeskuslaitteistot sekä vaihtaa ne ja uusii valvomon DEOS-pohjaisiin järjestelmiin. Kansallismuseoon uusitaan osittain myös kenttälaitteistoja kuten lämpötila-antureita, painelähettimiä, paine-erolähettimiä ja peltimoottoreita. Antureiden tarkoituksena on mitata tilojen lämpötiloja sekä huonekosteuksia ja optimoida näiden avulla näyttelytilojen ja säilytystilojen olosuhteita sopiviksi. Kaikki säästettäväksi aiotut kenttälaitteet, jotka liittyvät saneerattaviin alakeskuksiin, tarkastetaan ja tarvittaessa uusitaan.

- Kansallismuseo on suojeltu kohde ja arvokkaan taiteen vuoksi saneerauksessa kiinnitetään poikkeuksellisen paljon huomiota olosuhdehallintaan, kertoo kohteesta vastaava RAU-projektipäällikkö Mika Leinonen.

Leinonen kertoo, että saneeraus etenee keskus kerrallaan ja tiloja säädetään käsin katkojen aikana. Saneerauskatkot pysyvät alle päivän mittaisina, jotta pystytään varmistamaan kohteen vaatimat sisäolosuhteet. Kohteen saneeraus aloitetaan marraskuussa 2019 ja se saadaan päätökseen helmikuun loppuun mennessä 2020.

- Tällä hetkellä työstämme kohteen toteutussuunnittelua ja kartoitamme kohteen järjestelmiä. Suojelluissa kohteissa toteutussuunnittelu on yksi tärkeimmistä vaiheista, jotta voimme varautua etukäteen haastavimpiin toteutusvaiheisiin, jatkaa Leinonen.

Kansallismuseo pysyy auki vierailijoille koko saneerauksen ajan ja suurin osa työvaiheista tehdään käyttäjiltä näkymättömissä paikoissa ja ajankohdissa.

Ville Isomäki
Senaatti-kiinteistöt
Talotekniikan asiantuntija
ville.isomaki@senaatti.fi

Tomi Nikander
Kansallismuseo
Käyttöpäällikkö, Arkkitehti
tomi.nikander@museovirasto.fi

Kari Kumpulainen
Liiketoimintajohtaja, RAU
kari.kumpulainen@assemblin.fi

Assemblin on täyden palvelun asennus- ja palvelukumppani, joka toimii Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kehitämme, toteutamme ja ylläpidämme ilmaan, veteen ja energiaan liittyviä järjestelmiä. Visionamme on tarjota älykkäitä ja vastuullisia teknisiä ratkaisuja ja saada siten rakennukset toimimaan ja ihmiset viihtymään. Tukenamme on tiivis paikallinen yhteistyö ja vahva organisaatio. Assemblinin liikevaihto on noin 800 miljoonaa euroa, ja palveluksessamme on noin 5 700 henkilöä yli sadalla pohjoismaisella paikkakunnalla.