Anuirmeli Sallamo-Lavin uutuuskirja on täynnä magiaa ja nostalgiaa

Esoteerisen trilogian ensimmäisessä osassa seikkaillaan niin vuoden 1919 Krakovassa kuin vuoden 1945 Kotkassa.

"Puolalaisen torimuijan palttoo" (Basam Books 2021)

”Ensin tuli sirinä, joka täytti pään ja sitten koko ruumiin. Se voimistui, kunnes voimakas pyörre pyyhkäisi minut mukaansa. Kiepuin hillitöntä vauhtia tietämättä, olinko vedessä vai ilmassa, mutta olin tietoinen molemmista elementeistä.”

Mitä aika on? Miten muisti toimii? Miten vapaa tahto ohjaa ihmisen elämää? Onko jälleensyntymää olemassa?

Anuirmeli Sallamo-Lavin uutuuskirja Puolalaisen torimuijan palttoo (Basam Books 2021) keskittyy näiden kysymysten ympärille. Kertomuksen päähenkilö Anneli matkustaa ajassa taaksepäin sekä vuoden 1919 Krakovaan että vuoden 1945 Kotkaan. Kirja kuvaa kulttuurien välistä kohtaamista sekä omien juurien löytämistä ja omaan historiaan tutustumista.

”Mistä ajasta sinun ystäväsi on siirtynyt tänne?”

Puolalaisen torimuijan palttoossa käsitellään vakaviakin aiheita, kuten kulkutautiepidemioita ja mielenterveyden häiriöiden synkkää hoitohistoriaa. Sallamo-Lavin kertomus on kuitenkin toiveikas tulevaisuuden suhteen ja valaa lukijaan uskoa siitä, että maailma muuttuu kyllä paremmaksi – ja me sen mukana.

Anuirmeli Sallamo-Lavi (s. 1963) on täysverinen mystikko, kirjallisuuden suomentaja ja näkijä. Hän on suomentanut muun muassa Diana Gabaldonin maailmanmenestykseen nousseen jättisaagan Matkantekijä (Outlander).

"Puolalaisen torimuijan palttoo" (Basam Books 2021)
Anuirmeli Sallamo-Lavi (kuvaaja: Marja Seppälä)