Anuirmeli Sallamo-Lavin uutuuskirja on täynnä magiaa ja nostalgiaa

Esoteerisen trilogian ensimmäisessä osassa seikkaillaan niin vuoden 1919 Krakovassa kuin vuoden 1945 Kotkassa.
"Puolalaisen torimuijan palttoo" (Basam Books 2021)

”Ensin tuli sirinä, joka täytti pään ja sitten koko ruumiin. Se voimistui, kunnes voimakas pyörre pyyhkäisi minut mukaansa. Kiepuin hillitöntä vauhtia tietämättä, olinko vedessä vai ilmassa, mutta olin tietoinen molemmista elementeistä.”

Mitä aika on? Miten muisti toimii? Miten vapaa tahto ohjaa ihmisen elämää? Onko jälleensyntymää olemassa?

Anuirmeli Sallamo-Lavin uutuuskirja Puolalaisen torimuijan palttoo (Basam Books 2021) keskittyy näiden kysymysten ympärille. Kertomuksen päähenkilö Anneli matkustaa ajassa taaksepäin sekä vuoden 1919 Krakovaan että vuoden 1945 Kotkaan. Kirja kuvaa kulttuurien välistä kohtaamista sekä omien juurien löytämistä ja omaan historiaan tutustumista.

”Mistä ajasta sinun ystäväsi on siirtynyt tänne?”

Puolalaisen torimuijan palttoossa käsitellään vakaviakin aiheita, kuten kulkutautiepidemioita ja mielenterveyden häiriöiden synkkää hoitohistoriaa. Sallamo-Lavin kertomus on kuitenkin toiveikas tulevaisuuden suhteen ja valaa lukijaan uskoa siitä, että maailma muuttuu kyllä paremmaksi – ja me sen mukana.

Anuirmeli Sallamo-Lavi (s. 1963) on täysverinen mystikko, kirjallisuuden suomentaja ja näkijä. Hän on suomentanut muun muassa Diana Gabaldonin maailmanmenestykseen nousseen jättisaagan Matkantekijä (Outlander).

"Puolalaisen torimuijan palttoo" (Basam Books 2021)
Anuirmeli Sallamo-Lavi (kuvaaja: Marja Seppälä)

Yhdessä menestykseen: Matti Nokelan uusi kirja tarjoaa selkeät ohjeet tuloksellisen ja hyvinvoivan työyhteisön rakentamiseen19.3.2024 09:20:00 EET | Tiedote

Uusi kirja pureutuu työhyvinvoinnin ytimeen - kuinka organisaatio voi rakentaa tuloksellisen ja hyvinvoivan työyhteisön? Selkeät ohjeet vastuunottoon omasta hyvinvoinnista ja johtajuudesta, sekä vuorovaikutuksen merkityksestä. Kirjassa esitellään käytännöllinen ryhmädynamiikkamalli kehittämään yksilöiden ja yhteisön menestystä. Matti Nokela - kouluttaja ja työnohjaaja - tuo yli 30 vuoden kokemuksensa kirjaan.

Kaarina Kailon "Karhumytologia ja suuri äiti. Luolauskonnosta saunapyhäkköön" lumoaa lukijansa7.12.2023 09:22:00 EET | Tiedote

Karhumytologia sisältää lukemattomia kansainvälisiä karhutarinoita ja kansantaruja, joiden erottaminen historiallisesta muinaisuudesta on iso haaste. Kaukaa historiasta juontavia tarinoita karhujen kanssa avioituneista neidoista sekä karhunjumalattarista löytyy myös kautta maailman. Arkeomytologia ja sukupuolentutkimus ovat mullistaneet muinaisuuden tutkimuksen uusilla tulkinnoilla esipatriarkaalisista, jopa matriarkaalisista kulttuureista.