Användning av taligenkänning utökas på HUS
HUS har infört ett automatiskt taligenkänningssystem som minskar behovet av ordbehandling märkbart. Av den anledningen har HUS inlett samarbetsförfarande och lagenliga förhandlingar för att minska personalen. I början av processen uppskattades minskningskravet vara högst 180 personer. Det slutliga antalet klarnar då förhandlingarna slutförts och efter följande införande av Apotti i slutet av november 2020.
Det automatiska taligenkänningssystemet som infördes på HUS 2019 omvandlar läkarens diktamen direkt till text. Systemet underlättar, påskyndar och effektiviserar vårdarbetet samt förbättrar patientsäkerheten. Patientberättelsen blir färdig utan dröjsmål och kan användas direkt till exempel på ställen för fortsatt vård eller läsas på Mina Kanta-sidorna. Utvecklingen av kundorienterade digitala tjänster och processer hör till en av HUS centrala strategiska mål.
"Det har gått överraskande snabbt att utöka användningen av taligenkänning. I den första införandefasen i februari 2020 var utnyttjandegraden uppemot 75 procent”, förklarar Tuula Lasander, direktör för verksamhetsområdet vid HUS Asvia.
Under samarbetsförfarandet har vi kartlagt alternativ för omplacering av personal tillsammans med representanter för personalen. Personalen har erbjudits bland annat examensinriktad fortbildning till bland annat avdelningssekreterare eller serviceanställd. Utbildning eller introduktion till lokalvårdare, vaktmästare eller köksbiträde är också möjligt.
”Vi beklagar att personal som arbetar med ordbehandling har hamnat i denna ytterst svåra situation. Vi gör vårt bästa för att det pågående samarbetsförfarandet bedrivs på ett sätt som tillfredsställer alla parter”, fortsätter Tuula Lasander.
Taligenkänningssystemet i korthet:
Direkt taligenkänning identifierar den dikterade texten och återger den i realtid att granskas av den som dikterat den. I bakgrundsigenkänning skickas en skriven text av det dikterade talet vidare till en textbehandlare, vars uppgift endast är att korrekturläsa texten innan den lagras i patientdatasystemet.
HUS Asvia i korthet:
HUS Asvia är en stödtjänstenhet för hälso- och sjukvård och en del av samkommunen HNS. Enheten erbjuder lokalvårdstjänster, måltidstjänster för patienter och personal, e-tjänster, sekreterartjänster och ordbehandlingstjänster samt personal- och ekonomitjänster för HUS.
Kontakter
Ytterligare information:
Tuula Lasander
tfn 0400 749 033
Mikko Rotonen (taligenkänningssystemet)
tfn 0500 474 944
Om
På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen cirka 680 000 patienter. Våra nästan 27 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till oss.
HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.
Följ HUS
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från HUS
HUS-sammanslutningens styrelse sammanträder den 17 november13.11.2025 15:10:32 EET | Pressmeddelande
Sammanslutningens styrelse sammanträder måndagen den 17 november 2025 för att besluta om förslaget till HUS-sammanslutningens budget för 2026. Sammanslutningens stämma som är sammanslutningens högsta beslutande organ fattar det slutliga beslutet om budgeten för 2026 den 18 december 2025. Sammanslutningens styrelse behandlar också den långsiktiga planen för HUS fastigheter och verksamhetslokaler. Föredragningslistan för mötet finns här. Sammanslutningens styrelse leder HUS verksamhet, förvaltning och ekonomi. Sammanslutningens styrelse har 17 ledamöter och av dem är två företrädare för Helsingfors universitet. Sammanslutningens styrelse sammanträder cirka en gång per månad. Sammanslutningens stämma är HUS högsta beslutande organ. Sammanslutningens stämma godkänner HUS budget, bokslut och strategi. Medlemmar i den är fem stämmorepresentanter som har utsetts av Nylands välfärdsområden och Helsingfors stad. Sammanslutningens stämma sammanträder minst två gånger per år. HUS medietjänst betj
HUSin yhtymähallitus kokoontuu 17.11.13.11.2025 15:10:32 EET | Tiedote
Yhtymähallitus kokoontuu maanantaina 17.11.2025 päättämään HUS-yhtymän vuoden 2026 talousarvioesityksestä. Yhtymän ylintä päätösvaltaa käyttävä yhtymäkokous tekee vuoden 2026 talousarviosta lopullisen päätöksen 18.12.2025. Yhtymähallitus käsittelee myös HUSin kiinteistöjen ja toimitilojen pitkän aikavälin suunnitelmaa. Kokouksen esityslistan voi lukea täältä. Yhtymähallitus johtaa HUSin toimintaa, hallintoa ja taloutta. Yhtymähallituksessa on 17 jäsentä, joista kaksi on Helsingin yliopiston edustajia. Yhtymähallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa. Yhtymäkokous on HUSin ylintä päätösvaltaa käyttävä elin. Yhtymäkokous hyväksyy HUSin talousarvion, tilinpäätöksen ja strategian. Sen jäseniä ovat Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin nimeämät viisi yhtymäkokousedustajaa. Yhtymäkokous kokoontuu vähintään kaksi kertaa vuodessa. HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi. Katso poikkeusaukioloajat
HUS-yhtymän osavuosikatsaus tammi–syyskuu 202512.11.2025 14:11:02 EET | Tiedote
HUS-yhtymän osavuosikatsaus tammi−syyskuu 2025: HUS etenemässä ensimmäisenä julkisena sotepe-toimijana kohti talouden tasapainotusta ja alijäämien kattamista lain vaatimalla tavalla ja aikataulussa.
Hälsobyn är Årets digitala tjänst 20256.11.2025 17:40:35 EET | Nyheter
Hälsobyn har utsetts till Årets digitala tjänst 2025. Utmärkelsen delas ut till en betydande nationell tjänst som har haft en positiv inverkan på det finländska samhället och medborgarnas liv.
Terveyskylä on Vuoden Digipalvelu 20256.11.2025 17:40:35 EET | Uutinen
Terveyskylä on valittu vuoden 2025 digipalveluksi. Vuoden Digipalvelu -palkinto myönnetään merkittävälle kansalliselle palvelulle, joka on vaikuttanut positiivisesti suomalaiseen yhteiskuntaan ja kansalaisten elämään.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
