ARA-asuminen tuottaa laatua kohtuullisen hintaan

Tänään 17.11.2021 syyskokoukseensa kokoontuneet Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenet korostavat valtion tukeman ARA-asuntotuotannon merkitystä laadukkaan asumisen tarjoajana ja turvaajana.

Asumisen laatu on säännöllisen yhteiskunnallisen keskustelun kohteena. Yhdelle laatu voi tarkoittaa asunnon kokoa, toiselle hienoja materiaaleja, kolmannelle hyvää vastinetta rahalle ja neljännelle hyvää sijaintia. Vaikka asumisen laadulle löytyy monia määrittelyjä ja ne ovat yksilökohtaisia painotuksia, ARA-asumisessa on mahdollista yhdistää useita laatuun liittyviä tekijöitä. ARA-asuntojen omistajat ja rakennuttajat haluavat tehdä kohteistaan laadukkaita ja pitkälläkin aikavälillä kysyntää vastaavia asuntoja, sillä ne rakennutetaan pitkäaikaiseen omaan omistukseen.

ARA-asunnot mahdollistavat hyvän asumisen monin tavoin. Hyvään asumiseen kuuluu asuintilat, joissa on tilaa elää ja asuntoihin tulee riittävästi luonnonvaloa. ARA-asunnoissa on yleensä myös useampia kuin vain yksi mahdollisuus kalustaa asunto. Näihin kiinnitetään ARA-asuntojen rakennuttamisessa aina huomiota. Normaaleissa ARA-asuntokohteissa on myös lähes aina monipuolinen huoneistojakauma. ARA-kohteissa on lisäksi aina tiloja, jotka mahdollistavat yhteisöllisen asukastoiminnan.

Kohtuulliset asumiskulut ovat myös tärkeä osa hyvää asumista. Tämäkin toteutuu ARA-kohteissa omakustannusperiaatteen ansiosta. ARA-kohteiden rakennuttamisessa ja peruskorjauksissa puolestaan painotetaan kestävien materiaalien käyttöä, ympäristönäkökulmien huomioimista ja energiatehokkuutta.

ARA-asumisessa hyvä vastine rahalle ja keskimääräistä väljemmät asunnot ovat asukkaiden lisäksi tärkeitä kilpailutekijöitä ARA-yhteisöille. Laadukkaat ARA-asunnot haastavat myös vapaarahoitteista asuntotuotantoa, jossa monin paikoin asumisen laatutekijöistä on tingitty. ARA-asunnot ovat väljempiä kuin pääosa vapaarahoitteisesta uusista asunnoista. Omakustannusperiaate yhdistettynä väljiin tiloihin tuottaa silti markkinahintaista asuntotuotantoa edullisempaa asumista asukkaille.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen suurin edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on 114 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 305 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, yli 65 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 90 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittivat vuonna 2021 yhteensä lähes 7 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

KOVAn hallitukseen muutoksia - Närö jatkaa puheenjohtajana17.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) toimitusjohtaja Jaana Närö on valittu jatkamaan Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n puheenjohtajana vuonna 2022. Valinnan teki tänään Helsingissä kokoontunut KOVAn syyskokous. Jaana Närö on toiminut KOVAn puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta, vuodesta 2013 lukien. KOVAn hallituksen kokoonpanoon puolestaan tuli useita muutoksia ja hallituksen koko kasvoi 11 jäseneen.