ARA-tukea nyt uudenlaiseen ilmanvaihdon remonttiin - “Säästöpotentiaali merkittävä”

Päätöksen ansiosta taloyhtiöt saavat ARAn tukea aiempaa monipuolisempiin energiatehokkuutta parantaviin investointeihin kuten MyAir-hankkeisiin, Climeconin toimitusjohtaja Tommi Uksila sanoo.
MyAir -painike auttaa säästämään energiakustannuksissa.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA jakaa tukea nyt myös uudenlaiseen ilmanvaihdon uusimishankkeiseen.

Helsingin Töölössä oleva vanha ja arvokas asunto-osakeyhtiö on saanut ARAn energia-avustusta ilmanvaihdon modernisoimiseksi tarpeenmukaiseksi MyAir-järjestelmäksi.

MyAir on älykäs ilmanvaihdon järjestelmä, jonka venttillit sensoroivat sisäilmaa ja säätäävät poistoilman määrää tarpeen, ei kellonaikojen mukaan.

MyAirin kehittäjän Climeconin toimitusjohtaja Tommi Uksila pitää ARAn päätöstä merkittävänä vanhoille asunto-osakeyhtiöille, joissa on painovoimainen tai koneellinen poisto-ilmanvaihto, ja tarvetta ilmanvaihdon remontille.

Tilastokeskuksen mukaan tällaisia, ennen vuotta 2000 rakennettuja kerrostaloja on Suomessa noin 55.000 kpl. Niissä asuu noin 1,5 miljoonaa suomalaista.

“Päätöksen ansiosta taloyhtiöt saavat ARAn tukea aiempaa monipuolisempiin energiatehokkuutta parantaviin investointeihin”, hän sanoo.

MyAir osana muuta remonttia

ARA jakaa tänä tukea asuinrakennusten energiahankkeisiin jopa lähes 100 miljoonaa euroa. ARAn energiatuki kattaa enintään 50% hankkeen kustannuksista.

Ehtona avustuksen saamiselle on, että hanke nostaa kerrostalon energiatehokkuutta 20 % paremmaksi kuin mikä on ympäristöministeriön asetuksen vähimmäistaso.

Käytännössä ARA-avustus mahdollistuu, jos MyAirin hankkii osana muuta energiaremonttia. MyAirin ansiosta taloyhtiön muu energiaremontti voi nousta ARA-avustuksen piiriin.

Töölön Runeberginkadulla oleva taloyhtiö uusi samalla ilmanvaihdon huippuimurin energiatehokkaampaan malliin.

MyAirin rooli remontissa on pienentää korvausilman tarvetta ja siten myös sen lämmitykseen kuluvaa energiaa, parantaa huoneistojen sisäilmaa ja tuoda uutta dataa kiinteistönhallintaan.

Laskennallisen arvion mukaan töölöläisyhtiön säästöpotentiaali MyAirilla sekä järjestelmään kuuluvilla huoneistokohtaisilla painikkeille, joilla asukas voi tehostaa ja säästää ilmanvaihtoa on 49 000 kWh/vuodessa.

Luku vastaa yli 31% korvausilman lämmitykseen kuluvasta energiasta perinteiseen ilmanvaihtojärjestelmään verrattuna.

MyAir-järjestelmä on niin uusi, että säästöjen toteutumisesta ei ole vielä dataa.

MyAir -painike auttaa säästämään energiakustannuksissa.

Climecon
Lämmittäjänkatu 4 A

020 198 6600http://www,climecon.fi

Climecon on 30-vuotias suomalainen sisäilmaratkaisujen asiantuntijayritys. Yrityksen tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa. Helsingin Herttoniemestä johdetulla yhtiöllä on tehtaat Pihtiputaalla ja Kausalassa.

Uudistuminen ja jatkuva tuotekehitys ovat Climeconin tekemisen ydintä. Digitalisaatio myllertää maailmaa ja kaupungistuminen muuttaa asumista. Muutoksessa Climecon haluaa kulkea rohkeasti edellä ja entistä fiksumpia ratkaisuja kehittäen. Climecon-hengen ytimessä ovat rohkeus, tinkimättömyys ja välittäminen.

www.climecon.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi