ARA-vuokra-asukkaat tyytyväisiä asumiseensa

ARA-vuokra-asukkaat ovat keskimäärin melko tyytyväisiä asumiseensa ARA-vuokra-asunnoissa, selviää Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n tänään julkistaman asukastyytyväisyysselvityksen tuloksista. Kokonaistyytyväisyys asumiseen on pysynyt samalla tasolla kuin vuonna 2019 toteutetussa ensimmäisessä selvityksessä.

ARA-vuokra-asukkaat ovat asumisessaan erityisen tyytyväisiä vuokrasuhteeseen ja vuokrauksen asiakaspalveluun sekä asuinympäristöön. Myös asuntoon tai asuintaloon liittyviin palveluihin ja asuntoon oltiin keskimäärin tyytyväisiä. Asukkaat olivat erityisen tyytyväisiä vuokraehtojen selkeyteen ja vuokrien laskutuksen asiakaspalveluun. Kriittisimmin suhtauduttiin asuntojen sisäolosuhteisiin, kuten lämpötilaan ja äänieristykseen sekä asuntoon liittyviin varastotiloihin. Uutena osa-alueena selvityksessä kysyttiin tyytyväisyyttä ympäristökuormituksen vähentämistä tukeviin ratkaisuihin. Asukkaat olivat erityisen tyytyväisiä jätteiden lajittelu- ja kierrätysmahdollisuuksiin.

ARA-asukkaat ovat pienituloisia

Selvityksessä kysyttiin asukkaiden kokemusta asumisensa kohtuuhintaisuudesta ja selvitettiin asukkaiden taloudellista asemaa. Selvityksen mukaan ARA-vuokra-asunnot kohdistuvat asukasvalintaperusteiden mukaisesti pienituloisille. Lähes puolet selvitykseen vastanneista ilmoitti kotitaloutensa bruttotuloiksi alle 20 000 euroa vuodessa. Yhden huoltajan lapsiperheistä 76 prosentilla vuositulot jäävät alle 30 000 euroon. Vastaajista puolet saa asumistukea ja 15 prosenttia vastaajista ilmoitti saavansa myös toimeentulotukea.

ARA-vuokra-asukkaat pitävät asumistaan kohtuuhintaisena. Selvityksessä yli 60 prosenttia vastaajista piti asuntonsa vuokraa kohtuullisena. Sen sijaan vain 46 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että asumiskustannusten jälkeen elämiseen jää riittävästi rahaa. Tämä korostaa ARA-asukkaiden pienituloisuutta.

Asumiskustannukset vievät yli 40 prosenttia kaikkien vastaajien tuloista. Erityisen tiukoilla ovat yhden huoltajan lapsiperheet, joissa asumiskustannukset vievät puolet kotitalouden tuloista. Ahtaalla ovat myös yksinasujat, joilla asumiskustannusten osuus käytettävissä olevista tuloista on 46 prosenttia.

Selvityksen toteutus

ARA-vuokra-asukkaiden näkemyksiä asumisesta, vuokranantajista, asumisen kohtuuhintaisuudesta ja heidän toimeentulostaan selvitettiin nyt valtakunnallisesti toisen kerran. Edellinen KOVA ry:n selvitys toteutettiin vuonna 2019. Selvityksen avulla kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja tarjoavat vuokrataloyhteisöt voivat kehittää omaa toimintaansa ja asukasyhteistyötään. Yhteisöt voivat myös vertailla tuloksia toisiin vuokrataloyhtiöihin.

Selvitykseen osallistui 20 KOVAn jäsenyhteisöä. Selvityksen otos oli noin 24 600 kotitaloutta ja selvityksen vastausprosentti oli 31 prosenttia. KOVAn yhteistyökumppanina selvityksessä oli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA). Selvityksen toteutti KOVAn toimeksiannosta KTI Kiinteistötieto Oy.

Asukastyytyväisyysselvityksen ohjausryhmän jäseninä toimivat Eeva Tammisalo (pj.), Vilma Pihlaja (siht.), Hanna Dhalmann, Saija Turunen, Juha Heino ja Maritta Schavikin.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on vuoden 2013 syksyllä perustettu yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen suurin edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on 107 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 290 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu yli 450 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 75 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 60 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja yli 80 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2021 yhteensä lähes 7 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

Pormestaritentissä löydettiin uusia ratkaisuja asumisen korkeaan hintaan Helsingissä20.5.2021 22:07:34 EEST | Tiedote

Torstai-iltana Asumisen pormestaritentissä keskusteltiin kohtuuhintaisen asumisen edistämisestä, asuntorakentamiseen liittyvistä kaavamääräyksistä sekä puolueiden saavutuksista ja lupauksista asunto- ja maankäyttöpolitiikassa Helsingissä. Musiikkitalolta striimatusta tentissä olivat mukana pormestariehdokkaat Paavo Arhinmäki (vas.), Jussi Halla-Aho (ps.), Nasima Razmyar (sd.), Anni Sinnemäki (vihr.) ja Juhana Vartiainen (kok.).

Vuokrataloyhtiöt korjanneet asuntokantaansa oikea-aikaisesti - korjaustarpeet kasvavat11.5.2021 13:00:11 EEST | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry selvitti syksyllä 2020 vuokrataloyhteisöjen kiinteistökannan nykytilaa ja korjaustarpeen kehitystä tulevaisuudessa. Selvitys antaa kokonaan uutta tietoa ammattimaisten vuokranantajien kiinteistökannan kunnosta. Selvityksen mukaan yhtiöt ovat korjanneet asuntokantaansa korjaustarpeen mukaisesti, mutta asuntokannan korjaustarve kasvaa tulevina vuosina.