Arbeten i färjstranden vid Skåldö färjeläge i Ekenäs, ändringar i färjetrafiken (Nyland)

NTM-centralen i Egentliga Finland låter utföra ombyggnads- och förbättringsarbeten vid färjfästena vid färjeläget i Skåldö.I projektet förnyas strandkonstruktionerna och ett nytt markstöd byggs, vilket gör det möjligt att placera en större reservfärja vid färjeläget.
De nya konstruktionerna ersätter du nuvarande landfästena vid färjfästena vid Skåldö färjeläge, vilka är i dåligt skick. Genom att bygga ett markstöd som möjliggör placering av en reservfärja vid stranden på ön Skåldö, säkerställer man att färjetrafiken fungerar. Då konstruktionerna förnyas blir det möjligt att från och med 1.1.2023 trafikera med en ny färja som har en bärförmåga på 150 ton. Skåldö nuvarande färja har en bärförmåga på 90 ton.
Projektet genomförs under tiden 1.6–15.10.2021.
Trafikarrangemang
Färjetrafiken sköts så bra och effektivt som möjligt under arbetets gång. De som använder färjan ombeds förbereda sig på trafikstörningar och tidvis trafikstockningar under arbetet. Även gällande tidtabeller för färjan kan ändras och man kan bli tvungen att ställa in turer.
Under arbetets gång blir man tvungen att göra tillfälliga trafikarrangemang på stränderna och därför uppmanar vi bilister och andra trafikanter att vara uppmärksamma.
Under arbetets gång kan det förekomma avbrott i trafiken på vardagar mellan måndag och torsdag kl. 06:00–21:00. Maximitiden för varje enskilt avbrott är begränsad till 60 minuter och antalet avbrott per dag får vara högst tre. Mellan varje enskilt trafikavbrott går det minst två timmar så att eventuell trafikstockning hinner avhjälpas. Det är möjligt att helt avbryta trafiken vardagar från måndag till torsdag mellan klockan 21.00 och 06.00, dock så att utryckningsfordon vid behov kan komma fram. Under arbetets gång kan det också tillfälligt förekomma andra avbrott i färje-, förbindelsefartygs- och vägtrafiken. Trafikavbrott tillåts inte mellan fredag klockan 17.00 och måndag klockan 06.00, för att trafiken inte störs vid de livligaste rusningstiderna.
En del av arbetena är borrpålning eller spontningsarbeten som orsakar buller. För att undvika bullerstörningar utför entreprenören arbetena i huvudsak under dagtid och på vardagarna.
Information om trafikavbrott
Vägtrafikcentralen vid Fintraffic Ab informerar om avbrott i vägtrafiken under arbetets gång. De som vill kan även få e-postmeddelanden om trafikstoppen från entreprenören. Om du vill vara med på e-postlistan kan du anmäla dig till Destia Oy:s arbetsplatschef. Korta trafikstopp på högst 1 timme meddelas 1–2 dygn i förväg. Längre trafikstopp som pågår nattetid meddelas 3–4 dygn i förväg.
Huvudentreprenör är Destia Oy.
YTTERLIGARE INFORMATION
- NTM-centralen: Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600
- Destia Oy: arbetsplatschef Jaakko Vanha-Kuitti, tfn 040 167 8797, jaakko.vanha-kuitti@destia.fi
Nyckelord
Bilder
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ ELY-keskukset
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset
Porin Satama Oy:n laiturihankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (Varsinais-Suomi, Satakunta)17.10.2025 14:32:28 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on antanut päätöksen, jonka mukaan Porin Satama Oy:n Mäntyluodon laiturihankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaista ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA-menettelyä).
Valkoposkihanhien toinen muuttoaalto meneillään15.10.2025 09:48:57 EEST | Tiedote
Valkoposkihanhimuutossa on tapahtunut paljon viikon aikana. Viime viikon isot kerääntymät ovat pienentyneet huomattavasti ja muuttavia valkoposkihanhia on havaittu tuhansia Etelä- ja Itä-Suomessa. Valkoposkihanhille ennustetaan seuraavaa lähtöaaltoa ensi viikonlopuksi.
Karvianjoen lähivaluma-aluetta on kartoitettu mallinnuksen keinoin Kankaanpäässä13.10.2025 11:53:07 EEST | Tiedote
LIFE Revives -hanke on teettänyt mallinnustyön Karvianjoen lähivaluma-alueen kuormitustekijöiden selvittämiseksi. Työssä on tunnistettu tehokkaimpia vesiensuojeluratkaisuja neljällä pienemmällä osavaluma-alueella: Lauhalassa, Paholuomassa, Kiviluomassa ja Pikkujoella. Mallinnuksen toteuttivat Tapio Palvelut Oy ja WaterHope, ja sen tuloksena syntyi raportti, jossa arvioidaan kuormitustekijöiden laatua ja määrää erityisesti uhanalaisen raakun elinolosuhteiden näkökulmasta. Hanke järjestää yleisötilaisuuden 4.11.2025 klo 17.30–19.30 Honkajoen Honkahovissa, jossa esitellään mallinnustyön tuloksia. Tilaisuus tarjoaa mahdollisuuden keskusteluun ja kysymyksiin, ja kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita!
Webbkursen om småmuddring är nu öppen – information för entreprenörer om miljövänligare muddring8.10.2025 13:05:20 EEST | Pressmeddelande
Projektet för hantering av miljökonsekvenserna vid småskaliga muddringar har lanserat en webbkurs som erbjuder aktuell och praktiskt inriktad information om småmuddring. Kursen riktar sig särskilt till entreprenörer som utför muddringsarbeten, men lämpar sig även för andra som är intresserade av ämnet.
Pienruoppaus-verkkokurssi on avattu – tietoa urakoitsijoille ympäristöystävällisemmästä ruoppauksesta8.10.2025 13:05:20 EEST | Tiedote
Pienruoppausten ympäristövaikutukset hallintaan -hankkeen toimesta on avattu verkkokurssi, joka tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa pienruoppauksista. Kurssi on suunnattu erityisesti ruoppauksia toteuttaville urakoitsijoille, mutta se soveltuu myös muille aiheesta kiinnostuneille.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum