Arbetet på en strategi för vattenförsörjningen i Östra och Södra Finland går framåt (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)

I samarbetsområdet Östra och Södra har strategiarbetet fått en fartfylld start. En beskrivning av vattenförsörjningens nuläge och en utvärdering av verksamhetsmiljön har redan färdigställts. Härnäst ska aktörer inom landskapens intressentgrupper inbjudas till samarbetsträffar. Dessa arrangeras på distans i maj.

Behovet av en vattenförsörjningsstrategi framgick i samband med den nationella reformen av vattentjänster. Reformens mål var att trygga en säker och högklassig vattenförsörjning för alla vattentjänstverkskunder. Samtidigt vill man ta stora steg mot klimatneutralitet och resurssmart verksamhet för vattentjänstverken i Finland.

– För att utvärdera nuläget och verksamhetsmiljön utnyttjade vi mångsidigt de vattenförsörjningssakkunnigas kunskaper och kompetens. Dessutom ordnade vi två strategiworkshoppar för en strategiarbetsgrupp av NTM-centralernas sakkunniga. Där vidareförädlades beskrivningen av nuläget på basis av intervjuer och materialanalys, säger Piia Kepanen, sakkunnig i vattenhushållning vidNTM-centralen i Mellersta Finland.

Utvärderingar av nuläget och verksamhetsmiljön

Sakkunnigintervjuerna och arbetsgruppernas ställningstaganden pekar på att den finländska vattenförsörjningens styrka bland annat ligger i rena och rikliga vattenresurser, i en funktionssäker vattenförsörjning, i att vatten- och avloppsnäten har god täckning och i teknologisk kompetens. De största svagheterna är att vi tar vattenförsörjningen för given, att saneringsbehovet är stort och att ägarstyrningen är problematisk.

Riklig tillgång på rent vatten, stärkt internationellt och regionalt samarbete, stärkt innovativitet och affärsverksamhet samt en övergång på bred front från riskbedömning till riskhantering sågs som potentiella styrkor. Bland hoten dominerar oförståelsen för vattenförsörjningens samhälleliga betydelse, ekonomiska hotbilder och försvagad infrastruktur samt klimatförändringen och dess effekter.

Styrgruppen berikade arbetet under första fasen

Vid sitt möte i mars diskuterade styrgruppen behållningen av första fasen och framtida riktlinjer.

– Den mångsidiga sakkunniggruppen bidrog med nya infallsvinklar som gör det lätt att ta sats inför följande fas av strategiarbetet. Då ska det bli långsiktiga visioner, strategiska val och ett åtgärdsprogram för hela området, säger Kepanen.

Välkommen att påverka!

För att strategin ska bli verkningsfull vill NTM-centralen samarbeta med områdets vattentjänstaktörer och andra intressentgrupper. Samarbetsområdets alla vattentjänstaktörer, myndigheter, forskningsinstitut och övriga vattenförsörjningssakkunniga har möjlighet att delta i evenemangen som i maj ordnas för intressentgrupper. Vi ordnar – på distans – fyra evenemang med samma innehåll 10.5, 11.5, 12.5 och 21.5. Anmälan görs via denna länk senast 30.4.2021.

Sakkunnig i vattenhushållning
Piia Kepanen
tfn 0295 024 171

NTM-centralen i Mellersta Finland

Om

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.