Arbetspensionsbolaget Elos bokslut 2018: Året var tudelat; krävande placeringsår, framgångsrik försäljning

Marknadsnedgången i slutet av året drog ner placeringsintäkterna på minus för första gången på sex år efter en lång period med goda avkastningar. Den långsiktiga avkastningen är fortfarande på god nivå. Kvaliteten på Elos kundarbete återspeglades i en starkare marknadsandel. Verksamhetens effektivitet förbättrades avsevärt.

– 2018 var ett krävande placeringsår, som präglades av en allt kraftigare osäkerhet på den internationella placeringsmarknaden. Den ekonomiska tillväxten var fortsatt relativt stark både i Finland och globalt. År 2019 har börjat starkt på placeringsmarkanden och kurserna har stigit avsevärt, berättar Elos verkställande direktör Satu Huber.

Vid utgången av 2018 uppgick värdet på Elos placeringar till 22,6 (23,1) miljarder euro. Placeringarna avkastade –1,4 (7,4) procent. Solvenskapitalet var vid utgången av året 1,6-faldigt (1,6-faldigt) i förhållande till solvensgränsen.

Den genomsnittliga nominella avkastningen på Elos placeringar för fem år var 4,5 procent och för tio år 5,9 procent. Den genomsnittliga realavkastningen för fem år var 3,9 procent och för tio år 4,6 procent.

– 2018 var Elos femte verksamhetsår efter fusionen mellan LokalTapiola Pensionsbolag och Pensions-Fennia. Under de här åren har vi gjort ett systematiskt arbete för att kunna erbjuda de bästa serviceupplevelserna inom branschen och vår marknadsandel har ökat för varje år som Elo varit verksamt. Verksamhetens effektivitet är på en god nivå, fortsätter Huber.

Omkostnadsrörelsens resultat var 31,8 (23,3) miljoner euro. Elo använde 74,9 (80,9) procent av de försäkringspremier som är avsedda för rörelsekostnader.

Exceptionellt kraftiga fluktuationer i aktieavkastningen

– Aktiemarknaden präglades hela året av nervositet och en hög volatilitet. Aktieavkastningarna fluktuerade kraftigt under året och vände brant neråt under slutet av året. Räntorna vände neråt i Europa redan på våren och i slutet av året även i Förenta staterna. De huvudsakliga drivande krafterna var den åtstramade penningpolitiken, en allt större osäkerhet om utvecklingen av den ekonomiska tillväxten samt handelstvisterna, beskriver placeringsdirektör Hanna Hiidenpalo placeringsåret 2018.

– Avkastningarna på värdepappersplaceringarna var på låg nivå under hela året. Bäst av de onoterande placeringarna avkastade kapitalfondsplaceringarna. Avkastningen på fastighetsplaceringar var också fortsatt stabil, fortsätter Hiidenpalo.

Världsekonomins tillväxt 2018 motsvarade förväntningarna i början av året, men det uppstod en differentiering mellan de viktigaste ekonomiområdena under året. Den stimulerade finanspolitiken och ekonomiska tillväxten i USA fungerade som ett starkt lokomotiv för den globala tillväxten.

– Åren efter finanskrisen 2008 har i huvudsak gett goda avkastningar, berättar Hiidenpalo.

Vi minskade risken under året

– Vi minskade risken under året särskilt genom att sälja placeringar i tillväxtländerna och genom att minska aktievikten redan före sommaren, berättar Hiidenpalo.

Avkastningen på Elos noterade aktieplaceringar var –10,2 (17,0) procent. Bäst utvecklades de finländska aktierna, på vilka Elo oberoende av det svåra marknadsläget uppnådde en bättre avkastning än marknaden. Sämst avkastade aktierna på tillväxtmarknaden.

Elos ränteplaceringar avkastade –0,8 (1,4) procent. Företagslånemarknaden försvagades under 2018. Budgetförhandlingarna i Italien, Brexit, handelsförhandlingarna mellan USA och Kina samt ECB:s avslutade stödköpprogram bidrog i väsentlig grad till den försvagade marknaden. Avkastningen på masskuldebrevslån emitterade av företag var –1,5 (3,5) procent. Avkastningen på masskuldebrevslån var totalt –1,2 (1,5) procent.

Stark avkastning på onoterade placeringar

Avkastningen på kapitalplaceringar utvecklades starkt under hela året. Betydande frigörelser och en god resultatutveckling i placeringsobjekten bidrog till att lyfta avkastningen till en utmärkt nivå. Kapitalplaceringarna avkastade 16,0 (14,9) procent.

Fastighetsplaceringsmarknaden var mycket aktiv och i Finland var transaktionsvolymen åter rekordstor. Den avsevärda prisstegringen till följd av stor investeringsefterfrågan de senaste åren bröts och år 2018 steg priserna allmänt endast litet. De direkta fastighetsplaceringarna avkastade 5,7 (7,4) procent och fastighetsfonderna 6,3 (8,2) procent.

Stark början på placeringsmarknaden 2019

Förväntningarna på den globala ekonomiska tillväxten är ännu positiva, men riskerna för en avmattning av tillväxten har ökat mer än väntat. Konsumenternas förtroende är på en relativt hög nivå världen över. Även de indikatorer som mäter företagens utsikter visar även efter en försvagning på en fortsatt gynnsam ekonomisk cykel. Inflationsförväntningarna för de närmaste åren är fortsättningsvis mycket låga på marknaden.

Det har rått en mycket osäker stämning på marknaden i början av året efter det svaga slutet av förra året.

– Början av 2019 har varit stark på placeringsmarknaden, vilket till stor del kan förklaras med att marknaden har återhämtat sig från marknadsnedgången i slutet av 2018, berättar Hiidenpalo.

Snabba pensionsbeslut och utmärkt kundservice

Pensionsbesluten utfärdades 2018 i genomsnitt 8 dagar snabbare än medeltalet i de andra arbetspensionsbolagen. Av dem som svarade på pensionstjänsternas enkät om kundtillfredsställelsen gav 86 procent servicen ett berömligt betyg. NPS för kundtillfredsställelsen med de försäkrades och försäkringstagarnas webbtjänst var 55,2.

År 2018 utfärdades på ansökan sammanlagt 25 200 (26 100) pensionsbeslut. Antalet utfärdade invalidpensionsbeslut var 11 502 (10 767), vilket är 7 procent fler än år 2017. Elo utbetalade pension till cirka 237 900 (227 200) pensionstagare varje månad. Beloppet av de pensioner som utbetalades uppgick till sammanlagt cirka 272,1 (261,2) miljoner euro i månaden.

Framgångsrikt år vad gäller kundöverföringarna

– Året var framgångsrikt då det gäller kundöverföringarna och de kunder som valde att flytta över sina försäkringar från ett annat pensionsbolag till Elo utökade vår premieinkomst med cirka 36 miljoner euro, berättar Satu Huber.

Premieinkomsten av ArPL-försäkringarna steg till 3 244,7 (3 105,2) miljoner euro. Premieinkomsten av företagarnas FöPL-försäkringar var 420,7 (428,8) miljoner euro. Vid årets slut uppgick det sammanlagda antalet försäkrade arbetstagare och företagare i Elo till över en halv miljon, dvs. 523 900 (508 400) personer.

Kundtillfredsställelsen utvecklades utmärkt

Bolaget fortsatte att utveckla kvaliteten på telefontjänsten för kunderna. Under 2018 uppnådde bolaget ett utmärkt resultat i mätningen av serviceupplevelserna (NPS), dvs. 84,0. Elos försäkringstjänster vann i maj 2018 tävlingen Asiakkaan Ääni (Kundens röst), som ordnas av Bisnode, i serien med mindre än hundra anställda inom kundservice, i vilken man mätte kundsamtalens kvalitet.

Införandet av det nationella inkomstregistret lyckades väl. Vi gjorde bland annat ändringar och uppdateringar i våra system, vi utbildade våra kunder, vår personal och våra samarbetspartners samt informerade aktivt våra kunder om de kommande ändringarna i olika kanaler.

Kontaktperson:

Hanna Saira, kommunikationschef, tfn 020 703 5671

hanna.saira@elo.fi

Närmare upplysningar:

Verkställande direktör Satu Huber, tfn 020 703 5811
Placeringsdirektör Hanna Hiidenpalo, tfn 020 703 5668
Ekonomidirektör Sarianne Kirvesmäki, tfn 020 703 5134

Ömsesidiga Arbetspensionsförsäkringsbolaget Elo är ett arbetspensionsbolag som ägs av sina kunder och som sköter det lagstadgade arbetspensionsskyddet för arbetstagare och företagare i kundföretagen.

Elo bildades genom en fusion mellan LokalTapiola Pensionsbolag och Pensions-Fennia den 1 januari 2014. Elos premieinkomst är cirka 3 miljarder euro. Marknadsvärdet på placeringstillgångarna är över 22,5 miljarder euro. Cirka 500 000 arbetstagare och företagare är försäkrade i Elo. Antalet pensionstagare är cirka 230 000.

Elo sysselsätter cirka 500 yrkesutbildade inom arbetspensionsförsäkringsbranschen.

Följ Työeläkeyhtiö Elo

Senaste pressmeddelandena från Työeläkeyhtiö Elo