Arbetstagarens eget ansvar för att upprätthålla arbetsförmågan och hälsan ökar vid distansarbete – gemensamma spelregler och chefens stöd behövs
Arbetshälsoinstitutets pressmeddelande 28.3.2023
I och med övergången till distansarbete bröts de rutiner och den praxis som stödde arbetsplatsernas hälsa. Stödet från arbetsgemenskapen minskade, arbetsmiljön förändrades, arbetsresemotion och aktivitet på arbetsplatsen föll bort, personalmatsalarna stängdes och arbetet intensifierades.
– Senast nu när distansarbete och hybridarbete har etablerats i många organisationer är det viktigt för organisationerna att identifiera den praxis på organisationsnivå och på arbetsplatsen som stöder hälsa och arbetsförmåga. Vi behöver spelregler och handledning om hur man kan bygga nya rutiner inom distansarbete, säger forskningsprofessor Jaana Laitinen från Arbetshälsoinstitutet.
Utmaningen är att i god tid identifiera de distansarbetare vars hälsobeteende och arbetsförmåga försämras. I Distansarbete och arbetsförmåga-undersökningen identifierades faktorer som var förknippade med antingen sömn, stressätning eller förändringar i hälsobeteende:
- svårigheter att skapa balans mellan distansarbete och privatliv
- missnöje med distansarbetsmiljön och distansarbete som går trögt
- upplevelser av otillräcklig tillgång till information, stöd eller upplevelse av isolering
- flera samtidiga arbetsbelastningsfaktorer
– Genom att fråga om dessa faktorer på arbetsplatserna kan man identifiera de arbetstagare som kan dra nytta av stödjande åtgärder för hälsa och arbetsförmåga, säger Jaana Laitinen.
Hos mer än hälften är levnadsvanorna på en bra nivå
I genomsnitt var levnadsvanorna hos dem som distansarbetade under coronatiden på en tämligen bra nivå. Hos mer än hälften var alkoholkonsumtionen, måltidsrytmen, motionsvanorna och sömnen allt som allt i bra skick med tanke på hälsa och arbetsförmåga.
Andelen personer som sov korta nattsömn på mindre än sex timmar var dock högre än vanligt, och osäkerheter relaterade till distansarbete var förknippade med otillräcklig sömn. De som deltog i undersökningen rörde på sig lika mycket som arbetstagarna i genomsnitt, men var fjärde hade minskat sin fysiska aktivitet efter att ha övergått till distansarbete. Mer än hälften av dem som deltog i undersökningen hade en regelbunden måltidsrytm. En tredjedel rapporterade mellanmål som förknippades med stressätande.
När det gäller alkoholkonsumtion verkar det inte bland distansarbetare finnas fler av dem som konsumerar mer riskfyllt än i genomsnittet. Distansarbetare dricker mer ofta än genomsnittet, men de dricker inte mycket på en gång. Denna drickandestil är inte relaterad till distansarbete utan är typisk för högutbildade, vilken grupp de undersökta experterna tillhörde.
Återhämtning under arbetsdagen försvagades vid distansarbete
När det gäller distansarbete upplevde nästan hälften svårigheter att skapa balans mellan arbete och privatliv.
– Av dem som deltog i undersökningen uppskattar en tredjedel att de arbetade längre arbetsveckor än de gjorde på kontoret. Distansarbete via teknologi var intensivt och att ta pauser var utmanande. Återhämtningen under arbetsdagen upplevdes ha försämrats efter övergången till distansarbete. Därför lönar det sig att begränsa arbetsmängden och följa arbetstiderna, säger ledande forskare Virpi Ruohomäki och fortsätter:
– Andra utmaningar som kom fram var ensamhet och brist på gemenskap. En av fem rapporterade att de hade varit isolerade i sitt arbete. Detta kan göra det svårt att utföra uppgifter och kan minska välbefinnandet. Många längtar efter en känsla av gemenskap och möten ansikte mot ansikte.
Ruohomäki betonar att de undersökta organisationerna utvecklade lyckad praxis för distansarbete under coronatiden, och att hälsa och välbefinnande stod i fokus:
- Nya verksamhetssätt utvecklades snabbt och gamla tillämpades för att stödja hälsa och arbetsförmåga inom distansarbete.
- Man strävade efter att säkerställa miljöer som stödjer arbetsförmåga även hemma.
- Arbetsplatsens verksamhet stärktes.
- Information erbjöds för att stödja individernas positiva hälsobeteende och funktionella tjänster organiserades.
- Ledningen stödde åtgärder för att främja hälsa och arbetsförmåga, och chefernas färdigheter för att leda på distans stärktes.
- Handlingsmodeller för att stödja organisationens arbetsförmåga anpassades till distansarbetets behov.
"Under coronan diskuterade man arbetshälsa vid distansarbetet mer än någonsin tidigare", säger en expert intervjuad för undersökningen.
Distansarbetarnas hälsobeteende och sambandet mellan distansarbete och arbetsförmåga har inte studerats särskilt mycket i Finland eller internationellt tidigare.
Läs mer
- Slutrapport av forskningsprojektet Nya arbetsformer och ombesörjandet av arbetsförmågan – hälsobeteende i distansarbete (på finska): Työn uudet muodot ja työkyvystä huolehtiminen : terveyskäyttäytyminen etätyössä (julkari.fi)
- Under projektet publicerades också en praktisk och kostnadsfri webbguide för organisationer: Att stödja arbetsförmågan inom distansarbete (på finska): https://www.ttl.fi/oppimateriaalit/tyokyvyn-tukeminen-etatyossa-opas-organisaatioille
Tilläggsuppgifter
- ledande forskare Virpi Ruohomäki, Arbetshälsoinstitutet, virpi.ruohomaki@ttl.fi, tfn 030 474 2941
- forskningsprofessor Jaana Laitinen, Arbetshälsoinstitutet, jaana.laitinen@ttl.fi, tfn 030 474 6006
Nyckelord
Kontakter
Juha HietanenspecialexpertTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358504773267juha.hietanen@ttl.fiPäivi LehtomurtospecialexpertTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358504156309paivi.lehtomurto@ttl.fiLänkar
Om
Må bra av jobbet
Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda.
Följ Työterveyslaitos
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Työterveyslaitos
Ny metod för att stödja sysselsättningsförmågan när anställningsförhållandet upphör17.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Arbetshälsoinstitutet har publicerat anvisningar och blanketter med vilka arbetsgivaren och företagshälsovården kan hitta de arbetstagare som behöver konkret stöd för att sysselsättas på nytt. För närvarande omfattar inte omställningsskyddet alla arbetstagare som kunde dra nytta av företagshälsovårdens stödåtgärder före anställningsförhållandets upphörande.
Uusi menetelmä työllistymiskyvyn tukemiseen työsuhteen päättyessä17.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Työterveyslaitos on julkaissut ohjeistuksen ja lomakkeita, joilla työnantaja ja työterveyshuolto voivat seuloa ne työntekijät, jotka tarvitsevat konkreettista tukea työllistyäkseen uudelleen. Tällä hetkellä muutosturvan ulkopuolelle jää työntekijöitä, jotka voisivat hyötyä työterveyshuollon tukitoimista ennen työsuhteen päättymistä.
New method to promote employability upon termination of employment17.4.2024 08:00:00 EEST | Press release
The Finnish Institute of Occupational Health has published guidelines and forms with which employers and occupational health service providers can screen employees who need concrete support for returning to work. At the moment, employees who could benefit from support measures by occupational health care before their employment relationship ends are excluded from transition security.
Arbetssäkerhetens nivåklassificeringar har beviljats – intresset ökar genom temadagar och partnerskap15.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Noll olycksfall-forumet har återigen delat ut nivåklassificeringar av arbetssäkerheten till sina medlemsarbetsplatser. I årets ansökningsomgång fick 108 arbetsplatser erkännandet. Av dem hade 48 haft noll olyckor. Ett bra tillfälle att dela arbetssäkerhetspraxis genom att bygga nätverk erbjuds åter i maj vid det årliga seminariet.
Työturvallisuuden tasoluokitukset myönnetty – kiinnostus kasvaa teemapäivien ja kumppanuuksien kautta15.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Nolla tapaturmaa -foorumi on jälleen jakanut työturvallisuuden tasoluokitukset jäsentyöpaikoilleen. Tämän vuoden hakukierroksella 108 työpaikkaa sai tunnustuksen, ja näistä 48 työpaikalla oli nolla tapaturmaa. Työturvallisuuskäytäntöjen jakamiseen verkostoitumalla tarjoutuu hyvä mahdollisuus jälleen toukokuussa vuosittaisessa seminaarissa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum