Arctic Blue Beverages vinner stort igen i San Francisco – "Helt överlägset resultat"

Produkterna från det finska dryckesföretaget Arctic Blue Beverages vann ädla medaljer på den prestigefyllda San Francisco World Spirit Competition (SFWSC). Företagets nyaste gin, Arctic Blue Legacy Gin och Arctic Blue Gin Rose, vann dubbelt guld. Silvermedaljen tilldelades den innovativa havrelikören Arctic Blue Oat.

Arctic Blue Beverages VD Valtteri Eroma och mästerdestillatör Asko Ryynänen.

"Även om vi vet att våra produkter har en hög ranking i smak och kvalitet globalt, var detta ändå ett överväldigande resultat för en relativt liten aktör i den globala alkoholindustrin", gläds Valtteri Eroma, VD för Arctic Blue Beverages.

”Att utveckla nya produkter är alltid ett lagarbete, men nyckelspelaren när det gäller smaken av Arctic Blue-produkter är vår internationellt prisbelönta mästerdestillatör Asko Ryynänen. Med Asko har vi utvecklat en smidig process för att effektivt omsätta idéer till prisbelönta produkter, vilket nu lönar sig”, tillägger Valtteri.

Arctic Blue Legacy är en fatlagrad gin som säljs i en unik flaska designad av Timo Sarpaneva. Produkten är riktad till kategorin ultrapremium och förpackad i en prestigefylld handgjord presentförpackning i trä. Den har redan fått det högsta erkännandet vid International Wine and Spirit Competition (IWSC) med en guldmedalj och 95 poäng redan 2021.

Arctic Blue Gin Rose är företagets inträde i den snabbväxande kategorin rosa gin. Smakprofilen liknar den flerfaldigt prisbelönta Arctic Blue Gin med inslag av kanelrosblad i både doft och smak. Den vackra röda färgen kommer från finska blåbär.

Arctic Blue Oat är världens första ginbaserade havrelikör, som lanserades för ett år sedan. Den belönades redan med en bronsmedalj vid International Wine and Spirit Competition (IWSC) 2021.

"Baserat på vår erfarenhet efter tidigare utmärkelser kommer detta att ge ett stort uppsving för försäljningen av våra nya produkter såväl som våra aktuella produkter som Arctic Blue Oat. Därför har vi direkt efter att ha hört de preliminära nyheterna arbetat hårt för att öka produktionskapaciteten för våra produkter på destilleriet”, säger Valtteri Eroma.

Arctic Blue Beverages produkter har tidigare varit framgångsrika i SFWSC tävlingen. Till exempel vann Arctic Blue Navy Strength Gin Dubbel Guld och Best in Show medaljer på World Spirit Awards i San Fransisco 2019.

Utmärkelser för Arctic Blue Beverages 2022:

DUBBEL GULDMEDALJ, Arctic Blue Gin Rose (kategori smaksatt gin)
DUBBEL GULDMEDALJ, Arctic Blue Legacy Gin (kategori fatlagrad gin)
SILVERMEDALJ, Arctic Blue Blue Oat, Finland (kategori andra likörer)

Mellakka Helsinki

Arctic Blue Beverages VD Valtteri Eroma och mästerdestillatör Asko Ryynänen.
Arctic Blue Gin Rose.
Arctic Blue Oat.

Arctic Blue Beverages Oy är ett finländskt dryckesbolag, vars mest kända produkt Arctic Blue Gin har korats till världens bästa. Arctic Blue Gin destilleras i Ilomants. Den utsökta hantverksginens smak med toner av blåbär, enbär, kryddor och barrskog härstammar från inhemska bär, friskt källvatten och nordiska växter. Arctic Blue Gin exporteras bland annat till Japan och över tio andra länder. Tillgången till bolagets produkter kommer att förbättras globalt under 2021 och produktsortimentet kommer att utökas med nya kategorier.

Följ Arctic Blue Beverages

Senaste pressmeddelandena från Arctic Blue Beverages