Året inleddes med en tydlig nedgång i andelen såld energi

År 2020 inleddes med utmanande förtecken för energibolagen, när en mild, blåsig och regnig vinter möttes av en låg energiförbrukning, vilket pressade ner elpriset. I januari–mars uppgick koncernen Vasa Elektriskas omsättning till 34,8 M€ och rörelsevinsten 10,6 M€. Omsättningen sjönk med 26,1 procent i jämförelse med året innan. Också soliditetsgraden gick ner, men hölls alltjämt på god nivå (51,8 %).
Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

I början av året var energiförbrukningen låg på grund av bland annat en mild vinter, men också på grund av strejker inom industrin. Samtidigt var tillgången till vatten- och vindkraft hög på grund av stora mängder regn och blåsigt väder i Norden. Jämfört med året innan ser man under årets första kvartal stora skillnader i såväl energiförbrukningen som i omsättningen. Det till trots lyckades koncernen göra ett gott resultat tack vare en lyckad energianskaffning. År 2019 hade å andra sidan stormen Aapeli en klart försämrande inverkan på resultatet.

Energiförsäljning

I januari–mars uppgick elförsäljningen till 528 gigawattimmar (GWh), vilket är cirka 8 procent mindre än året innan. Av den sålda elenergin gick ungefär 5 procent till elbörsen och resten till bolagets slutkunder.

Försäljningen av fjärrvärme uppgick till 244 GWh och var således cirka 14 procent mindre än under samma period året innan.

Elöverföring

Elöverföringen var i januari–mars cirka 8 procent mindre än under fjolåret. Under årets tre första månader överfördes sammanlagt 296 GWh el.

- Det pågående året inom koncernen Vasa Elektriska är mycket investeringsintensivt, påpekar verkställande direktör Stefan Damlin. Det toppresultat vi presterade ifjol utgör i denna utmanande situation en stabil grund för kommande utveckling.

Koncernen Vasa Elektriska

Försäljning av fjärrvärme GWh

Elöverföring GWh

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2019 utgjorde ca 153 milj. euro.