Arina ei toistaiseksi investoi Temmekselle

Osuuskauppa Arina joutui lokakuussa sulkemaan Sale Temmeksen terveysturvallisuussyistä. Korvaavista palveluista käytiin avointa keskustelua Arinan omistajahallinnossa sekä kunnan ja sen kehitysyhtiön, Temmeksen kyläyhdistyksen ja temmesläisten keskuudessa. Arina esitteli avoimesti vaihtoehtoja korjauksesta uusinvestointiin tai mahdollisuuteen tutkia osallistumista laajempaan Temmeksen palvelujen kehittämishankkeeseen. Arinan hallitus päätti, ettei osuuskauppa toistaiseksi investoi Temmekselle, koska yksikään vaihtoehdoista ei tällä hetkellä mahdollista kannattavaa liiketoimintaa.

Temmeksen kylän nykyisen ja ennusteiden mukaisen asukasmäärän ja ostovoiman kehitys eivät tällä hetkellä mahdollista kannattavaa investointia, minkä vuoksi Arinan hallitus päätti, ettei osuuskauppa toistaiseksi investoi Temmekselle. Osuuskauppa Arina ei vastuullisuuden ja tasapuolisuuden näkökulmista voi lähtökohtaisesti investoida mihinkään kuntaan tai sen osaan ilman edellytyksiä kannattavuudelle.

– Arina toimii valtakunnallisilla vähittäiskaupan ketjukonsepteilla, joista pieninkään eli Sale ei laskelmien mukaan mahdollista Temmeksellä yksittäisenä investointina kannattavuutta koko elinaikanaan. Mikäli kunta päätyy toteuttamaan Temmekselle innovatiivisen ja vetovoimaisen palvelukokonaisuuden, johon voisi sijoittua myös päivittäistavarakaupan palveluja, Arina on valmis tutkimaan palvelukonseptin sijoittamista osaksi sitä”, kiteyttää Arinan toimialajohtaja Mikko Polso.

Arina on lähes 180 000 pohjoissuomalaisen kotitalouden omistama osuuskunta. Osuuskaupan olemassaolon tarkoitus on tarjota palveluja ja hyötyjä kannattavasti laajalla toimialueella mm. väestörakenne, väestönkehitys ja palvelujen kysyntä huomioiden.

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti lähes 180 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Osuuskauppa Arinan kesätyöhaku 2022 on käynnissä12.1.2022 14:31:43 EET | Tiedote

Osuuskauppa Arina palkkaa kesäksi 2022 yli 1000 kesätyöntekijää. Näistä paikoista noin 400 on tarkoitettu yli 18-vuotiaille ja noin 900 14–17-vuotiaille kesä-ässille. Yli 18-vuotiaiden osalta kesätyöhaku päättyy tammikuun lopussa ja kesä-ässien haku huhtikuun lopussa. Kesätöitä on tarjolla koko Osuuskauppa Arinan toimialueella eri toimialoilla ja ketjuissa. Kesätyöntekijöiden onnistuneeseen kokemukseen panostetaan muun muassa laadukkaalla perehdytyksellä.

Hukkalämpö hyödyksi: S-marketista päästötöntä energiaa kaukolämpöverkkoon - Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian innovaatio tuottaa hiilineutraalia kaukolämpöä24.11.2021 13:23:34 EET | Tiedote

Kaupan lauhdelämmön hyödyntäminen on erinomainen esimerkki kaupungin energiajärjestelmän ja kiinteistöjärjestelmien yhdistämisestä. Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian yhteistyössä kehittämä innovaatio lisää kustannustehokasta hiilineutraalia kaukolämmöntuotantoa. Uudenlainen tapa hallita energiavirtoja tarjoaa konkreettisen keinon ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Kehitystyön verifioinnissa ovat olleet mukana myös VALOR Partners Oy ja VTT.

Valtakunnallinen ABC-lataus siirtyy mobiiliaikaan – Osuuskauppa Arinan ensimmäiset latausasemat avataan loppuvuoden 2021 aikana26.10.2021 14:16:29 EEST | Tiedote

S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen alkoi keväällä 2021, ja vuoden loppuun mennessä se on jo noin 50 latausaseman laajuinen. Osuuskauppa Arinan alueen ensimmäiset ABC-latausasemat avataan loka-marraskuussa ABC Pudasjärvelle ja ABC Vaalaan. Jatkossa ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla.