Arina turvasi pohjoista ruokahuoltoa - Myynti kasvoi market- ja rautakaupassa

”Poikkeusvuosi oli kokonaisuutena onnistunut. Omistajamäärä ja myynti lisääntyivät market- ja rautakaupan kasvaessa, muiden toimialan kärsiessä. Osuustoiminnallinen tulos laski, mutta paikallinen arvonluonti ja verojalanjälki nousivat. Arinalaisten #yksiyhteinenarina-yhteishenki nosti työtyytyväisyyden ja tulospalkkiot ennätystasolle. Iso kiitos vastuullisesta toiminnasta sekä arinalaisille että omistajille”, kiteyttää toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.
Kuva: Tuua Savuoja

+2 %

Omistajahyödyt

+/- 0 %

Ylijäämä (tulos ennen veroja)

25,4 M€

-3,9 M€

Osuustoiminnallinen tulos

119,6 M€

-4,1 M€

Paikallinen arvonluonti

258,2 M€

+13,4 M€

Verojalanjälki

129,4 M€

+1,7 M€

Yli 300 000 kuluttajan yhteisö

Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat paikalliset asiakkaat. Omistajia oli vuoden 2020 lopussa 174 698 (+3 589), 70 % toimialueen kotitalouksista. Omistajatalouksissa on yli 300 000 kuluttajaa. Osuuskauppa tarjosi market- ja tavaratalokaupan, erikoisliikekaupan, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa (+/- 0). Arina kehitti palveluja 23,4 milj. euron investoinneilla, tarjoten kaupan alan energiatehokkaimpia ratkaisuja yhteistyössä mm. Caverionin, VTT:n sekä rakennus- ja energia-alan yritysten kanssa.

Lähes 3000 työntekijän yhteisö

Omistajia ja asiakkaita palveli vuoden aikana keskimäärin 2812 (-56) arinalaista, kokoaikaisiksi muutettuna 1 903, ja heistä vakituisia oli 86 %. Vuoden lopussa arinalaisia oli 2825 (-25). Arina työllisti kesätöihin ja työharjoitteluun noin 600 nuorta. Jopa 400 arinalaista siirtyi poikkeusvuonna #yksiyhteinenarina-yhteishengessä toisiin työtehtäviin yli toimialarajojen. Arinalaisten hyvinvointia tuettiin valmennuksilla, liikuntaeduilla ja kattavalla työterveyshuollolla. Koko henkilöstön tulos-palkkioihin varattiin peräti 4,5 milj. euroa (+1,9 milj. euroa). Työtyytyväisyys nousi ennätystasolle.

Palveluja yli miljardilla eurolla

Arinan verollinen vähittäismyynti nousi 1039,6 milj. euroon (+7,0 milj. euroa). Bonusmyynti omistajille nousi 691,6 milj. euroon (+12,5 milj. euroa), 67 %:iin kokonaismyynnistä. Myyntiä kasvattivat omistajamäärän kasvu, asioinnin kasvu market- ja rautakaupassa, palvelujen ja valikoimien kehittäminen sekä edullinen hintataso. Muilla toimialoilla asiointi ja myynti vähenivät koronarajoitustoimien seurauksena. Omistajat ja asiakkaat asioivat Arinan toimipaikoissa keskimäärin yli 100 000 kertaa vuorokaudessa, yhteensä yli 40 miljoonaa kertaa.

Omistajahyötyjä lähes 100 miljoonalla eurolla

Kuluttajaosuuskuntana Arinan tarkoitus on tarjota vastuullisia ja kilpailukykyisiä palveluja ja hyötyjä. Tehokas osuustoiminta mahdollisti edullisen ruokakorin sekä monipuolisia tuote- ja palveluetuja. Ostoista maksettiin Bonusta ja maksutapaetua, sisältäen Bonus tuplana jaksoja. Omistajahyötyjä kertyi keskimäärin 545 euroa taloutta kohden (-12 euroa). Hyötyjä seuraa mobiilisovelluksella omistajatalouksien yli 300 000 kuluttajasta jo reilut 40 %. S-mobiilin Omat ostot -palvelussa vastuullisten valintojen vaikutuksia seurattiin suosituilla ravinto-, kotimaisuus- ja hiilijalanjälkilaskureilla. S-mobiilin etukupongit lisäsivät niin ikään voimakkaasti suosiota.

Yhteistä hyvää sadoilla miljoonilla euroilla

Palvelujen ja hyötyjen kehittämisen mahdollistivat kannattava liiketoiminta ja vahva tase. Arinan liikevaihto nousi 856,2 milj. euroon (+4,5 milj. euroa). Ylijäämä (tulos ennen veroja) oli 25,4 milj. euroa (-3,9 milj. euroa, 3,0 %/lv), keskimäärin 147 euroa omistajaa kohden. Osuustoiminnallinen tulos laski 119,6 milj. euroon (-4,1 milj. euroa). Sen sijaan paikallinen arvonluonti nousi 258,2 milj. euroon (+13,4 milj. euroa) ja verojalanjälki 129,4 milj. euroon (+1,7 milj. euroa). Omistajien luottamus ja tyytyväisyys osuuskaupan toimintaa kohtaan nousivat ennätystasolle.

Uutta vuonna 2021: Vastuulliset teot pohjoisen puolesta esille

Osuuskauppa Arinalla on ollut jo yli 100 vuotta olemassaolon tarkoitus, joka on edelleen strategian ydin. Tutkimukset osoittavat, että tarkoitus ei ole vieläkään laajasti tiedostettu. Osuuskauppa toimii pohjoissuomalaisten kuluttajien ja laajemmin koko Pohjois-Suomen elinvoimaisuuden puolesta. Arinalaiset tekevät päivittäin vastuullisia tekoja, jotka ansaitsevat tulla näkyviksi. Arina aloittaakin tarkoitusta selittävän Sydän Pohjois-Suomelle viestinnän, joka näkyy ympärivuotisesti niin toimipaikoissa kuin muissa viestintäkanavissa, mm. www.sydänpohjoissuomelle.fi sivuilla.

Liite 1: Osuuskauppa Arinan vähittäismyynti toimialoittain

29,7 M€

Omistajahyödyt yhteensä

94,2 M€

Ylijäämä (tulos ennen veroja)

25,4 M€

+1,7 M€

Kuva: Tuua Savuoja

044 788 5899https://arina.fi

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat tasavertaisesti lähes 190 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. 3000 Arinalaista tarjoavat marketkaupan, liikennekaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita noin 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Arinan asiakasomistajat saavat palveluja käyttämällä hyötyjä keskimäärin noin 575 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Arinan vuoden 2023 parhaat työryhmät Iistä, Oulusta, Rovaniemeltä, Vaalasta ja Ylitorniolta - S-market Ylitornion Jani Kokkisesta Vuoden päällikkö17.4.2024 10:58:41 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arinan päälliköt kerääntyivät jälleen Leville valmennuspäiville. Tällä kertaa päällikköpäivillä käytiin läpi toimitusjohtajan katsauksen lisäksi muun muassa turvallisemman tilan periaatteita, tutustuttiin Arinan yrityskulttuuriselvityksen tuloksiin, osallistuttiin workshoppeihin eri teemoista ja käynnistettiin kaikkia päälliköitä koskeva Johtamisen muutosmatka. Tiivis reissu huipentui Arina-gaalaan, jossa palkittiin vuoden 2023 huippuonnistujia.