Arinan alkuvuosi 2020; Osuuskauppa turvasi Pohjois-Suomen ruokahuoltoa

Koronapandemia vaikutti alkuvuonna osuuskaupan palveluihin. Matkailu- ja ravitsemistoimialan palvelut olivat pitkään suljettuina, mutta työntekijöistä suuri osa siirtyi turvaamaan ruokahuoltoa marketkauppaan. Pandemia heikensi toiminnan tärkeintä mittaria osuustoiminnallista tulosta. Arinan omistajat saivat alkuvuodelta kuitenkin keskimäärin 254 euron hyödyt taloutta kohden.
Prisma Limingantullin Ruoan verkkokauppa avattiin helmikuun alussa. Kuvassa keräilijä Minna Ojala ja myyntialuevastaava Anne Riekki keräämässä Ruoan verkkokaupan asiakkaiden ostoksia.

– Osuuskauppana tehtävämme on tarjota palveluja ja hyötyjä omistajillemme. Pandemia sulki kuukausiksi osan palveluistamme, kun taas erityisesti ruokakaupan palvelujen käyttö lisääntyi voimakkaasti. Luottamus osuuskauppaan säilyi kokonaisuutena vakaana. Osuustoiminnallinen tulos heikkeni hieman edellisvuodesta.Pystyimme kuitenkin avaamaan uusia palveluja ja jatkamme verkoston kehittämistä. Kesäkuussa hyväksytyn osuuskaupan strategian mukaisesti tavoitteenamme on tehdä Pohjois-Suomesta parempi paikka elää’, kiteyttää Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Osuuskauppa Arina 1-6/2020

M€/lkm

Kehitys M€/%

Omistajamäärä

+1,9 %

Palvelujen kehittäminen (investoinnit)

7,9 M€

+2,8 M€

Henkilöstömäärä (keskimäärin)

Kokonaismyynti

484,8 M€

-0,4 %

Bonusmyynti (Bonusta kerryttävät ostot)

323,8 M€

-0,2 %

Omistajahyödyt (ennen ylijäämää)

254 €/talous

Ylijäämä (tulos ennen veroja)

9,6 M€

-4,5 M€

Osuustoiminnallinen tulos

53,0 M€

-6,2 M€

Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat asiakkaat. Omistajia oli kesäkuun lopussa 171 821 (+3 261 edv, +1,9 %). Toimialueen kotitalouksista 75 % eli kolme neljästä on osuuskaupan omistajatalouksia, jotka hyötyvät osuuskaupasta käyttämällä aktiivisesti palveluja.

Arinan alkuvuoden kokonaismyynti oli 484,8 milj. euroa (-0,4 %), josta bonusta kerryttävien ostojen osuus oli 67 % eli 323,8 milj. euroa (-0,2 %). Ostoista marketkaupan osuus oli 77,9 %, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan 15,7 %, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan 4,8 % sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan 1,6 %. Suosittu S-mobiili -sovellus on käytössä jo lähes 40 %:lla omistajatalouksien henkilöistä ja sen Omat ostot -osio kertoo omistajille osto- ja bonushistorian sekä kannustaa vastuullisiin valintoihin.

Arinan omistajat saivat edullisen ruokakorin, tuote- ja palveluetujen sekä Bonusten ja maksutapaetujen osalta hyötyjä yhteensä 43,5 milj. euroa, keskimäärin 254 euroa taloutta kohden. Lisäksi Arina kantoi yhteiskuntavastuuta jakaen lasten ja nuorten toimintaan Kannustajat-tukea 50 000 euroa, tarjoten Terminaalin vuokralaisten kanssa yli 100 Yhteinen Syke -liikuntavideota sekä käynnistäen nopealla aikataululla Ikäihmisten kauppakassi -palvelun.

Arina investoi palveluihin 7,9 milj. euroa (+2,8 milj. eur), avaten alkuvuonna suositun ruoan verkkokaupan Oulun Prisma Limingantulliin, siirtyen Oulun Kaakkurin, Kastellin ja Tuiran S-marketeissa 24h aukioloon, uudistaen Ivalon ja Kemin S-marketit, laajentaen Kolarin Salen S-marketiksi, käynnistäen ABC Vaalan, Kempeleen Sale Linnakankaan ja keskustan S-marketin rakennushankkeet, Oulun toisen Fafa’s ravintolan rakennustyöt Limingantullissa ja keskittäen muotikaupan myös Rovaniemellä elokuun lopulla avattavaan Sokos-tavarataloon. Toimipaikat rakennetaan ja remontoidaan energiatehokkaiksi ja uusiutuvia energiamuotoja hyödynnetään aiempaa enemmän. Vastuullisesta toiminnasta viestitään aiempaa näkyvämmin, esimerkkeinä heinäkuun alussa käynnistyneet myymäläpilotit Oulussa ja Rovaniemellä.

Arinalla oli kesäkuun lopussa 2 994 työntekijää. Arinalaisia oli keskimäärin 2 784 (-68) ja heistä vakituisia 83 %. Kokoaikaisiksi muutettuna työntekijöitä oli 1885. Vakituisten arinalaisten apuna on ollut lähes 600 kesätyöntekijää, Tutustu ja tienaa harjoittelijaa sekä kesäseteliläistä. Korona-ajan sulkiessa kuukausiksi osan toimipaikoista Arina tarjosi noin 400 arinalaiselle töitä toisista toimipaikoista yli toimialarajojen.

– Koronapandemia toi eteemme tilanteen, jossa osa palveluistamme jouduttiin sulkemaan ja market-toimialalla taas tarvittiin kaikki palvelualan ammattilaiset töihin. Pystyimme siirtämään suljetuista toimipaikoista henkilökuntaa työskentelemään Saleissa, S-marketeissa sekä Prismoissa ja siten auttamaan ruokahuollon turvaamisessa koko Pohjois-Suomessa. Yhteistyö toimialojen välillä tiivistyi ja arinalaiset hyppäsivät rohkeasti uusiin tehtäviin. Olemme todella ylpeitä arinalaisista, kertoo henkilöstöjohtaja Minna Salonen.

Luottamus osuuskauppaan on säilynyt korona-aikana vakaana, mikä näkyy myynnin ja omistajahyötyjen hyvästä tasosta. Arinan alkuvuoden ylijäämä ennen veroja oli 9,6 milj. euroa (-4,5 milj. euroa).

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.#YksiYhteinenArina

044 788 5899https://arina.fi

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat tasavertaisesti lähes 190 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. 3000 Arinalaista tarjoavat marketkaupan, liikennekaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita noin 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Arinan asiakasomistajat saavat palveluja käyttämällä hyötyjä keskimäärin noin 575 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Arinan vuoden 2023 parhaat työryhmät Iistä, Oulusta, Rovaniemeltä, Vaalasta ja Ylitorniolta - S-market Ylitornion Jani Kokkisesta Vuoden päällikkö17.4.2024 10:58:41 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arinan päälliköt kerääntyivät jälleen Leville valmennuspäiville. Tällä kertaa päällikköpäivillä käytiin läpi toimitusjohtajan katsauksen lisäksi muun muassa turvallisemman tilan periaatteita, tutustuttiin Arinan yrityskulttuuriselvityksen tuloksiin, osallistuttiin workshoppeihin eri teemoista ja käynnistettiin kaikkia päälliköitä koskeva Johtamisen muutosmatka. Tiivis reissu huipentui Arina-gaalaan, jossa palkittiin vuoden 2023 huippuonnistujia.