Arinan alkuvuosi 2021; Osuustoiminnalla enemmän yhteistä hyvää keskimäärin yli 100 000:lle päivittäiselle asiakkaalle

Osuuskauppa Arinan myynti ja omistajahyödyt kehittyivät alkuvuonna koronapandemiasta huolimatta. Kannattavuus säilyi hyvällä tasolla, mahdollistaen investoinnit palvelujen kehittämiseen. Luottamus osuuskauppaan säilyi vakaalla tasolla ja asiakastyytyväisyys kehittyi myönteisesti.

– Alkuvuonna aloitetulla Sydän Pohjois-Suomelle viestinnällä haluamme kertoa osuuskaupan olemassaolon tarkoituksesta ja vastuullisesta toiminnastamme. Olemme onnistuneet tarjoamaan ja kehittämään omistajien tarvitsemia palveluja ja hyötyjä. Omistajat ovat luottaneet osuuskauppaan, minkä seurauksena tunnusluvut ovat kehittyneet. Kiitos henkilökunnalle, kumppaneille ja omistajille, kiteyttää toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Osuuskauppa Arina 1-6/2021

M€/lkm

Kehitys M€/%

Omistajamäärä

+2,5 %

Palvelujen kehittäminen (investoinnit)

16,3 M€

+8,4 M€

Henkilöstömäärä (keskimäärin)

Kokonaismyynti

516,0 M€

+5,0 %

Bonusmyynti (Bonusta kerryttävät ostot)

350,5 M€

+8,3 %

Omistajahyödyt (ennen ylijäämää)

46,5 M€

+6,2 %

Omistajahyödyt keskimäärin per talous

+4,3 %

Ylijäämä (tulos ennen veroja)

9,3 M€

-0,3 M€

Osuustoiminnallinen tulos yhteensä

55,7 M€

+2,4 M€

Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat asiakkaat. Omistajia oli kesäkuun lopussa 176 042
(+4 221 edv, +2,5 %). Toimialueen kotitalouksista 75 % eli kolme neljästä on Arinan tai muun osuuskaupan omistajatalouksia, jotka hyötyvät osuuskaupasta käyttämällä aktiivisesti palveluja. Arinan palveluja käyttääkin joka päivä keskimäärin yli 100 000 asiakasta. Asiakasomistajuus kiinnostaa pohjoissuomalaisia.

Arinan alkuvuoden kokonaismyynti oli 516,0 milj. euroa (+5,0 %), josta bonusta kerryttävien ostojen osuus
oli 68 % eli 350,5 milj. euroa (+8,3 %). Ostoista marketkaupan osuus oli 76,0 %, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan 17,9 %, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan 4,4 % sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan 1,8 %. S-mobiili -sovelluksen suosio jatkuu. S-mobiili on käytössä jo lähes joka toisella omistajatalouksien henkilöistä ja sen Omat ostot -osiosta voi seurata aiempaa monipuolisemmin kulutustaan.

Arinan omistajat saivat edullisen ruokakorin, tuote- ja palveluetujen sekä Bonusten ja maksutapaetujen osalta hyötyjä yhteensä 46,5 milj. euroa (+6,2%), keskimäärin 265 euroa taloutta kohden. Lisäksi Arina kantoi yhteiskuntavastuuta jakaen omistajien äänestystuloksen pohjalta lasten ja nuorten toimintaan Pidetään yhdessä pohjoisen puolta -tukea 50 000 euroa.

Arina investoi palveluihin 16,3 milj. euroa (+8,4 milj. eur), avaten alkuvuonna Kempeleeseen S-Marketin ja Salen, Vaalaan ABC-liikennemyymälän, uudet ruoan verkkokaupat Oulun Prisma Linnanmaalle sekä
S-Market Kemiin, Pattijoelle ja Pudasjärvelle sekä uudistaen Oulun Prisma Linnanmaan ja S-Market Kellon. Oulun Original Sokos Hotel Arinan huoneistoremontin 1. osa valmistui keväällä ja koko hotelliuudistus valmistuu vuoden 2022 alkupuolella. Syyskuun alussa avataan Pudasjärvelle uusi ABC-liikennemyymälä.

Arinalla oli kesäkuun lopussa 3 341 työntekijää. Arinalaisia oli keskimäärin 2 860 (+76) ja heistä vakituisia
84 %. Kokoaikaisiksi muutettuna työntekijöitä oli 1 963. Vakituisten arinalaisten apuna on ollut yli 1 100 kesätyöntekijää, Tutustu ja tienaa harjoittelijaa sekä kesäseteliläistä.

Luottamus osuuskauppaan säilyi vakaana, näkyen omistajamäärän, asiakastyytyväisyyden, myynnin ja omistajahyötyjen kehityksenä. Alkuvuoden 46,5 milj. euron (+6,2 %) omistajahyötyjen ja 9,3 milj. euron (-0,3 milj. euroa) ylijäämän summana osuustoiminnallista tulosta kertyi 55,7 milj. euroa (+2,4 milj. euroa).

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti yli 174 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Arina mukaan ennätyslaajaan Pidä huolta -kampanjaan nuorten mielenterveyden edistämiseksi21.9.2021 11:35:26 EEST | Tiedote

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena myös Pohjois-Suomessa. Osuuskauppa Arina liittyy 50 000 euron lahjoituksella Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteiseen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteeseen, jonka avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Arinan lisäksi pohjoisesta haasteessa ovat mukana mm. LähiTapiola Pohjoinen ja LähiTapiola Lappi.