Arinan asiakasomistajat päättivät – Osuuskauppa lahjoitti 50 000 € pohjoissuomalaisten lasten ja nuorten harrastustoimintaan

Osuuskauppa Arina tarjoaa palveluja ja hyötyjä asiakasomistajilleen sekä huolehtii pohjoissuomalaisten hyvinvoinnista mm. jakamalla Kannustajat-tukea lasten ja nuorten harrastustoimintaan.

Osuuskauppa Arina jakoi jälleen 50 000 € pohjoissuomalaisten lasten ja nuorten harrastustoimintaan

Arina on jakanut Kannustajat-tukea vuodesta 2013 kerran tai kahdesti vuodessa, 50 000 € kerrallaan. Tukea ovat voineet hakea pohjoisuomalaisten lasten ja nuorten liikuntaseurojen ja harrastusyhdistysten lisäksi viime vuosina myös avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt, jotka kohdentavat tuen lapsille ja nuorille.

Asiakasomistajilta yli 12 500 ääntä – tukea ympäri Pohjois-Suomea

Kannustajat-tuesta päättivät Arinan asiakasomistajat äänestämällä. Tukea haki 76 yhteisöä eri puolilta Pohjois-Suomea. Äänestyskutsun saivat asiakasomistajat, jotka olivat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa, eivätkä olleet kieltäneet tutkimuskyselyitä. Asiakasomistajat antoivat ennätykselliset yli 12 500 ääntä. Tällä kertaa 50 000 € tuki jakautui 22 yhteisölle, alueellinen tasapuolisuus huomioiden. Pohjoisimmat tuen saajat ovat Kolarista ja Sodankylästä, eteläisin Raahesta.

Eniten kannatusta ja suurimmat tuet (á 5 000 €) saivat Pohjois-Suomen syöpälapsiperheet, Hope Oulu, Mannerheimin lastensuojeluliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri sekä Lapin ensi- ja turvakoti.

– Yhdistyksemme on pieni ja toimimme täysin vapaaehtoistoimin, joten Kannustajat-tuella on merkittävä vaikutus toiminnallemme. Suunnittelemme jäsenperheille perinteistä syysretkeä lokakuussa ja Kannustajat-tuella kustannetaan retken liikunta-aktiviteetteja lapsille ja nuorille. Suunnitelmissa on sähköavusteisten fatbike-pyörien vuokraus ja islanninponeilla ratsastusta. Tuella mahdollistamme lapsille ja nuorille uusia lajikokeiluja, kertoo Pohjois-Suomen Syöpälapsiperheiden puheenjohtaja Jutta Pernu-Määttä.

– Elämme haastavia aikoja ja yhteisöjen toimintaa on ajettu väliaikaisesti alas. Juuri nyt tukea tarvitaan toiminnan jatkamiseksi. Onneksi meillä oli mahdollisuus jatkaa tukemista pohjoissuomalaisten lasten ja nuorten hyväksi, Osuuskauppa Arinan vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen iloitsee.

Arinan Kannustajat-tuen saajat;

• Kolarin Kontio, 1 280 €
  • Sirkus Taika-Aika, 1 240 €
  • Pohjan tytöt ja sissit, 1 184 €

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Osuuskauppa Arinan ravintolat palvelevat hallituksen esitystä noudattaen28.3.2020 12:10:02 EETTiedote

Osuuskauppa Arina toimii Suomen hallituksen päätösten ja ohjeiden mukaisesti sopeuttaen ravintoloidensa, kahviloidensa ja myös hotelliensa toiminnan perjantaista 27.3.2020 alkaen. Hallitus esittää ravintoloiden, kahviloiden ja anniskelupaikkojen sisällä syömisen kieltämistä asiakkailta mahdollisimman pian koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Ruokahuoltoon liittyvä take away -toiminta on sallittua.