Arinan edustajiston kevätkokouksen päätöksiä

Osuuskauppa Arinan edustajisto kokoontui kevätkokoukseensa Ouluun lauantaina 13.6.2020. Kokous ja sen jälkeinen keskustelutilaisuus toteutettiin monimuotoisesti, joten osa osallistujista osallistui tilaisuuteen Teams-neuvotteluyhteydellä.

Osuuskauppa Arina onnitteli  hotelliemäntä Seija Nikulaista, liikennemyymäläpäällikkö Kari Paakkolaa ja vuoropäällikkö Helena Oksamaa.
Osuuskauppa Arina onnitteli hotelliemäntä Seija Nikulaista, liikennemyymäläpäällikkö Kari Paakkolaa ja vuoropäällikkö Helena Oksamaa.

Presidentin myöntämät kunniamerkit

Edustajiston kokouksen alussa luovutettiin tasavallan presidentin 6.12.2019 myöntämät kunniamerkit seuraaville arinalaisille:

Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali kultaristein
liikennemyymäläpäällikkö Kari Paakkola

Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali
hotelliemäntä Seija Nikulainen
vuoropäällikkö Helena Oksama

Edustajiston kevätkokous

Kokouksessa edustajisto kuuli toimitusjohtajan katsauksen, jossa käytiin läpi kaupan alan suhdannenäkymiä sekä osuuskaupan edellisvuoden ja alkuvuoden tunnuslukuja.

Kokouksessa käsiteltiin Arinan toimintakertomus, tilinpäätös ja konsernitilinpäätös, jotka edustajisto vahvisti yksimielisesti. Edustajisto myönsi myös kokouksessa vastuuvapauksen tilivuodelta 2019 hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenille sekä toimitusjohtajalle.

Nimeämisvaliokunta valmistelemaan hallintoneuvoston jäsenten valintaa

Osuuskauppa Arinan hallintoneuvostoon kuuluu 24 jäsentä, joista edustajisto valitsee 22 ja osuuskaupan henkilöstö 2 jäsentä. Hallintoneuvoston jäsenet valitaan kolmeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Vuosittain jäsenistä on erovuorossa noin yksi kolmasosa.

Nimeämisvaliokuntaan valittiin henkilöt niiltä jäsenalueilta, joista on hallintoneuvostossa erovuorossa olevia jäseniä. Edustajisto valitsi nimeämisvaliokunnan jäseniksi jäsenalueelta 1 Raimo Hämeenniemen, Rauno Hekkalan ja Maria Viitasaaren; jäsenalueelta 3 Pertti Sankilammen; jäsenalueelta 4 Vesa Pellikan sekä jäsenalueelta 5 Mirja Stålnacken. Uudet hallintoneuvoston jäsenet valitaan edustajiston syyskokouksessa nimeämisvaliokunnan ehdotusten pohjalta.

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.