Arinan edustajiston kevätkokouksen päätöksiä

Osuuskauppa Arinan edustajisto kokoontui kevätkokoukseensa Ouluun lauantaina 13.6.2020. Kokous ja sen jälkeinen keskustelutilaisuus toteutettiin monimuotoisesti, joten osa osallistujista osallistui tilaisuuteen Teams-neuvotteluyhteydellä.

Osuuskauppa Arina onnitteli  hotelliemäntä Seija Nikulaista, liikennemyymäläpäällikkö Kari Paakkolaa ja vuoropäällikkö Helena Oksamaa.
Osuuskauppa Arina onnitteli hotelliemäntä Seija Nikulaista, liikennemyymäläpäällikkö Kari Paakkolaa ja vuoropäällikkö Helena Oksamaa.

Presidentin myöntämät kunniamerkit

Edustajiston kokouksen alussa luovutettiin tasavallan presidentin 6.12.2019 myöntämät kunniamerkit seuraaville arinalaisille:

Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali kultaristein
liikennemyymäläpäällikkö Kari Paakkola

Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali
hotelliemäntä Seija Nikulainen
vuoropäällikkö Helena Oksama

Edustajiston kevätkokous

Kokouksessa edustajisto kuuli toimitusjohtajan katsauksen, jossa käytiin läpi kaupan alan suhdannenäkymiä sekä osuuskaupan edellisvuoden ja alkuvuoden tunnuslukuja.

Kokouksessa käsiteltiin Arinan toimintakertomus, tilinpäätös ja konsernitilinpäätös, jotka edustajisto vahvisti yksimielisesti. Edustajisto myönsi myös kokouksessa vastuuvapauksen tilivuodelta 2019 hallituksen ja hallintoneuvoston jäsenille sekä toimitusjohtajalle.

Nimeämisvaliokunta valmistelemaan hallintoneuvoston jäsenten valintaa

Osuuskauppa Arinan hallintoneuvostoon kuuluu 24 jäsentä, joista edustajisto valitsee 22 ja osuuskaupan henkilöstö 2 jäsentä. Hallintoneuvoston jäsenet valitaan kolmeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Vuosittain jäsenistä on erovuorossa noin yksi kolmasosa.

Nimeämisvaliokuntaan valittiin henkilöt niiltä jäsenalueilta, joista on hallintoneuvostossa erovuorossa olevia jäseniä. Edustajisto valitsi nimeämisvaliokunnan jäseniksi jäsenalueelta 1 Raimo Hämeenniemen, Rauno Hekkalan ja Maria Viitasaaren; jäsenalueelta 3 Pertti Sankilammen; jäsenalueelta 4 Vesa Pellikan sekä jäsenalueelta 5 Mirja Stålnacken. Uudet hallintoneuvoston jäsenet valitaan edustajiston syyskokouksessa nimeämisvaliokunnan ehdotusten pohjalta.

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Henkilökunnalle kasvosuojaimet käyttöön Osuuskauppa Arinan toimipaikoissa14.10.2020 09:36:02 EESTTiedote

Osuuskauppa Arina haluaa konkreettisilla teoilla varmistaa, että teemme yhdessä Pohjois-Suomesta paremman paikan elää. Vaikka tartuntatautitilanne on toimialueella toistaiseksi rauhallinen, halutaan Arinassa osaltaan vaikuttaa siihen, että se myös pysyy rauhallisena. Tämän vuoksi Arinan toimipaikoissa otetaan henkilökunnan kasvosuojaimet käyttöön 14.10. tai heti, kun suojaimet ovat käytettävissä.

Rovaniemen Original Sokos Hotel Vaakuna palkittiin jälleen13.10.2020 11:56:52 EESTTiedote

SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus palkitsi Sokos Hotellien parhaat päälliköt, onnellistajat ja hotellit 6.10. Ajan hengen mukaisesti palkinnot jaettiin Helsingin Original Sokos Hotel Triplasta ja kaikkien hotellien henkilöstö oli mukana etäyhteydellä. Palkittujen kunniaksi juotiin yhdet Suomen suurimmista virtuaalikahveista. Rovaniemen Original Sokos Hotel Vaakuna sai peräti kaksi palkintoa.

Osuuskauppa Arinan työntekijöille vuoden alusta lähtien keskimäärin 6 % taulukkopalkkaa kovempi tuntipalkka6.10.2020 14:09:56 EESTTiedote

– Osuuskauppa Arinan henkilökunnalla on ratkaiseva rooli siinä, miten osuuskauppa menestyy, kykenee kehittämään palveluja ja jakamaan hyötyjä omistajilleen. Halusimme kannustaa arinalaisia tavoitteelliseen toimintaan ja toiminnan edelleen kehittämiseen korottamalla palkkioiden maksimimäärää sekä tuomalla palkitseminen lähemmäs tehtyä työtä ja arkea, kertoo Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio. Jopa 1,25 euroa enemmän tunnilta Osuuskauppa Arinan osuustoiminnallinen tulos nousi vuonna 2019 ennätystasolle, minkä johdosta osuuskauppa päätti uudistaa palkkiojärjestelmänsä. Vuoden 2020 alusta lähtien arinalaisille on maksettu tulospalkkioita kuukausittain. Osuuskauppa Arina palkitsi aiemmin koko henkilöstöä tulospalkkioilla kerran vuodessa. Osuuskaupan kannattavuuden kehityttyä useana peräkkäisenä vuonna päätettiin kehityksestä palkita onnistumisesta arinalaisia pitkin vuotta ja aiempaa enemmän. Uusi vuoden alusta käyttöön otettu palkkiojärjestelmä palkitsee henkilöstöä kuuka

Terva, Lohi ja Kesäyö – Original Sokos Hotel Arina uudistuu täydellisesti6.10.2020 12:49:34 EESTTiedote

Original Sokos Hotel Arinassa aloitettiin lokakuun alussa täydellinen peruskorjaus ja hotellihuoneiden uudistus. Alkuperäisestä, vuonna 1939, avatusta hotellista muistuttaa yhä suojelukohteena säilytetty Isokadun ja Pakkahuoneenkadun funkkistyylinen julkisivu. Edellinen suurempi remontti toteutettiin vuonna 2003, jolloin hotellihuoneiden kokonaismäärä nousi 260 huoneeseen. Uudistus toteutetaan kolmessa eri vaiheessa ja hotellin ovet pysyvät avoinna vieraille koko uudistuksen ajan. Investoinnin suuruus on 8 M€ ja kokonaiskesto on n. 1,5 vuotta.