Arinan vuoden 2018 verojalanjälki 124,6 milj. € ja paikallinen arvonluonti 233,6 milj. €

Osuuskauppa Arina on pohjoissuomalainen kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat paikalliset asiakkaat, 170 000 kotitaloutta eli 70 % kaikista toimialueen talouksista. Arina on Pohjois-Suomen suurin yksityinen työnantaja sekä yksi suurimmista veronmaksajista ja arvonluojista.
Yksi esimerkki paikallisista investoinneista on Sale Simo, jonka avajaisia vietettiin 28.3.2019.

”Osuuskaupan tarkoitus on tarjota palveluja ja hyötyjä omistajilleen sekä edistää Pohjois-Suomen elinvoimaisuutta ja pohjoissuomalaisten hyvinvointia. Arinalaiset tekevät joka päivä työtä sen eteen, että Pohjois-Suomi olisi paras paikka elää”, kiteyttää Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Verojalanjälki

Osuuskauppa Arina maksoi vuoden 2018 lähes miljardin euron vähittäismyynnistä ennakonpidätyksiä ja työnantajamaksuja, tulo- ja varallisuusveroja sekä välillisiä veroja lähes 125 milj. €. Arina haluaa olla esimerkillinen yrityskansalainen ja maksaa veronsa pohjoissuomalaisten yhteiseksi hyväksi.

Arinan verojalanjälki 2018

Tupakkavero 23,4

Verot yhteensä

Paikallinen arvonluonti

Osuuskaupan yhteiskunnallista roolia kuvaa paikallinen arvonluonti. Arina käytti vuonna 2018 palkkoihin, investointeihin, paikallisiin hankintoihin, veroihin, asiakasomistajahyötyihin sekä sponsorointiin ja hyväntekeväisyyteen yli 230 milj. €. Arina työllisti lähes 3000 työntekijää, ollen Pohjois-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Arina tarjosi kesätyö- tai harjoittelupaikan noin 1000 nuorelle.

Arinan paikallinen arvonluonti 2018

Milj.€

Palkat 73,7
Investoinnit 26,8
Paikalliset hankinnat 41,0
Tulo- ja varallisuusverot 5,6
Asiakasomistajahyödyt 86,2
Sponsorointi ja hyväntekeväisyys 0,3

Arvonluonti yhteensä

044 788 5899https://arina.fi

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat tasavertaisesti lähes 190 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. 3000 Arinalaista tarjoavat marketkaupan, liikennekaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita noin 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Arinan asiakasomistajat saavat palveluja käyttämällä hyötyjä keskimäärin noin 575 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Arinan vuoden 2023 parhaat työryhmät Iistä, Oulusta, Rovaniemeltä, Vaalasta ja Ylitorniolta - S-market Ylitornion Jani Kokkisesta Vuoden päällikkö17.4.2024 10:58:41 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arinan päälliköt kerääntyivät jälleen Leville valmennuspäiville. Tällä kertaa päällikköpäivillä käytiin läpi toimitusjohtajan katsauksen lisäksi muun muassa turvallisemman tilan periaatteita, tutustuttiin Arinan yrityskulttuuriselvityksen tuloksiin, osallistuttiin workshoppeihin eri teemoista ja käynnistettiin kaikkia päälliköitä koskeva Johtamisen muutosmatka. Tiivis reissu huipentui Arina-gaalaan, jossa palkittiin vuoden 2023 huippuonnistujia.