Arinan vuoden 2018 verojalanjälki 124,6 milj. € ja paikallinen arvonluonti 233,6 milj. €

Osuuskauppa Arina on pohjoissuomalainen kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat paikalliset asiakkaat, 170 000 kotitaloutta eli 70 % kaikista toimialueen talouksista. Arina on Pohjois-Suomen suurin yksityinen työnantaja sekä yksi suurimmista veronmaksajista ja arvonluojista.

Yksi esimerkki paikallisista investoinneista on Sale Simo, jonka avajaisia vietettiin 28.3.2019.

”Osuuskaupan tarkoitus on tarjota palveluja ja hyötyjä omistajilleen sekä edistää Pohjois-Suomen elinvoimaisuutta ja pohjoissuomalaisten hyvinvointia. Arinalaiset tekevät joka päivä työtä sen eteen, että Pohjois-Suomi olisi paras paikka elää”, kiteyttää Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Verojalanjälki

Osuuskauppa Arina maksoi vuoden 2018 lähes miljardin euron vähittäismyynnistä ennakonpidätyksiä ja työnantajamaksuja, tulo- ja varallisuusveroja sekä välillisiä veroja lähes 125 milj. €. Arina haluaa olla esimerkillinen yrityskansalainen ja maksaa veronsa pohjoissuomalaisten yhteiseksi hyväksi.

Arinan verojalanjälki 2018

Tupakkavero 23,4

Verot yhteensä

Paikallinen arvonluonti

Osuuskaupan yhteiskunnallista roolia kuvaa paikallinen arvonluonti. Arina käytti vuonna 2018 palkkoihin, investointeihin, paikallisiin hankintoihin, veroihin, asiakasomistajahyötyihin sekä sponsorointiin ja hyväntekeväisyyteen yli 230 milj. €. Arina työllisti lähes 3000 työntekijää, ollen Pohjois-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Arina tarjosi kesätyö- tai harjoittelupaikan noin 1000 nuorelle.

Arinan paikallinen arvonluonti 2018

Milj.€

Palkat 73,7
Investoinnit 26,8
Paikalliset hankinnat 41,0
Tulo- ja varallisuusverot 5,6
Asiakasomistajahyödyt 86,2
Sponsorointi ja hyväntekeväisyys 0,3

Arvonluonti yhteensä

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa lähes 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja yli 170 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea lähes 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa.

Arinan hallinto toimii omistajien hyötyvahteina - syyskokousten päätöksiä18.12.2019 15:41:48 EETTiedote

Osuuskauppa Arina on pohjoissuomalaisten kotitalouksien perustama ja omistama 102-vuotias kuluttajaosuuskunta, omistajina tänään yli 170 000 (70 %) kaikista alueen kotitalouksista. Omistajat valitsevat keskuudestaan sääntömääräistä päätösvaltaa käyttävät hallintoelimet. Hallinto toimii päätösvallan lisäksi tärkeässä viestintäroolissa kotitalouksien ja osuuskaupan välillä.

Osuuskauppa Arina mukana perustamassa Wanha Raahe -säätiötä22.11.2019 14:50:14 EETTiedote

Raahen vanha kaupunki on yksi Suomen parhaiten säilyneitä 1800-luvun puutalokaupunkeja. Vaikka rakennukset ovat vanhoja, on kyseessä silti vireä osa kaupunkia, jossa sulassa sovussa elävät sekä alueen asukkaat että yritykset. Wanha Raahe koostuu noin 150 päärakennuksesta ja noin 200 piharakennuksesta. Asemakaavalla suojeltua Raahen vanhaa kaupunkia kehittämään ja tukemaan perustettiin tällä viikolla Wanha Raahe -säätiö.

Omistajat päättivät Kannustajat-tuen saajat – Arina lahjoitti jälleen 50 000 € tukipotin25.10.2019 15:55:32 EESTTiedote

Osuuskauppa Arina lahjoitti vuonna 2019 Kannustajat-tukea yhteensä 100 000 €. Tukea jaetaan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä, á 50 000 € kerrallaan. Syksyn Kannustajat-tuen saajat on nyt valittu 55 ehdokkaan joukosta ja tukipottia pääsi jakamaan tällä kertaa 22 yhteisöä. Suurimman potin nappasivat tänä syksynä Hope ry Oulusta ja Pohjois-Suomen autismin kirjo ry.