Ark-byroo ja Haaga-Helia mukaan Keskuskauppakamarin Ilmastositoumukseen

Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunta on hyväksynyt arkkitehtitoimisto Ark-byroon ja ammattikorkeakoulu Haaga-Helian hakemukset hiilineutraaliutta tavoittelevaan Ilmastositoumus-järjestelmään.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen. Kuva: Kimmo Penttinen.

”Ark-byroon ja Haaga-Helian hakemukset osoittavat, että Ilmastositoumus soveltuu hyvin erilaisten organisaatioiden tarpeisiin. Yritysten ohella myös yhteisöt ovat kiinnostuneet päästöjen vähentämisestä. Ark-byroo ja Haaga-Helia ovat nyt eturintamassa pienentämässä toimintansa ilmastovaikutuksia”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen.

Yrjö-Koskinen uskoo, että koronakriisin myötä kuluttajien vaatimukset ja organisaatioiden tarve kehittää liiketoiminnan vastuullisuutta kasvaa entisestään ja vähähiilisyys on tulevaisuudessa olennaisen tärkeä menestystekijä.

”Yritämme toteuttaa arvojamme valinnoissamme eli pyrimme pitkällä tähtäimellä vastuulliseen toimintaan sekä hiilijalanjäljen että -kädenjäljen osalta. Laskenta tuotti hieman päänvaivaa, mutta auttoi meitä ymmärtämään, mikä osa nykyisestä toiminnastamme on kaikkein kuormittavinta. Olemme uuden ajan alussa ja innoissamme haasteesta”, kertoo Arb-byroon toimitusjohtaja Marianna Heikinheimo.

”Suomen toiseksi suurimpana ja leimallisesti yritysten ammattikorkeakouluna haluamme kantaa oman yhteiskuntavastuumme. Tulevien liike-elämän asiantuntijoiden kouluttajana rooliimme kuuluu vahva tulevaisuuteen katsominen. Toimialasta riippumatta vastuullisuudesta on tullut olennainen osa liiketoimintaa”, toteaa Haaga-Helian rehtori Teemu Kokko.

Keskuskauppakamari lanseerasi Ilmastositoumuksen nimellä tunnetun päästövähennysjärjestelmän syksyllä 2019. Järjestelmän avulla yritykset sitoutuvat tavoittelemaan hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Järjestelmään hyväksytyt yritykset ja yhteisöt laativat toimenpide-esityksen, jonka avulla ne pienentävät päästöjään seuraavan viiden vuoden aikana.

Keskuskauppakamari järjestää Ilmastositoumuksen tiimoilta koulutustilaisuuksia, joissa perustietojen ohella paneudutaan osallistuvien yritysten ja yhteisöjen hiilijalanjäljen laskentaan. Tiedot seuraavista koulutuksista löytyvät oheisesta linkistä.

Lisätietoja:

Eero Yrjö-Koskinen, vastuullisuusasiantuntija, Keskuskauppakamari
puh: 050 347 8778, eero.yrjo-koskinen@chamber.fi

Marianna Heikinheimo, toimitusjohtaja, Ark-byroo
puh: 050 350 4700, marianna.heikinheimo@arkbyroo.fi

Teemu Kokko, rehtori, Haaga-Helia
puh: 050 555 1131, teemu.kokko@haaga-helia.fi

Viennin syöksykierre oikenemassa – EU:n suunta ratkaisee Suomen tilanteen14.7.2020 13:59:18 EESTTiedote

Kauppakamarien tänään julkistamien vientiasiakirjatilastojen perusteella Suomen tavaravienti tippui kesäkuussa enää kuusi prosenttia, kun toukokuussa pudotusta oli 20 prosenttia. Viime viikolla tulli ilmoitti Suomen viennin arvon laskeneen EU-maihin vielä toukokuussa 31,7 prosenttia ja EU:n ulkopuolellekin 30 prosenttia. Suomen viennissä saattaa olla orastavia merkkejä paremmasta, mutta ratkaisevaa on, kuinka nopeasti Eurooppa toipuu koronasta, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Keskuskauppakamari: Suomen oleskelulupamaksut on asetettava kilpailukykyiselle tasolle13.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen perimät maksut oleskelulupahakemuksista ovat naapurimaihin verrattuna kalliit ja haittaavat osaajien houkuttelua maahan. Keskuskauppakamari esittää, että oleskelulupamaksut uudistetaan pikavauhtia ja uudet maksut asetetaan kilpailukykyiselle tasolle keskeisiin kilpailijamaihin nähden. Samalla pitää käydä tarkasti läpi myös muut osaajien maahanmuuton byrokratiaan liittyvät maksut ja huolehdittava niiden kilpailukykyisestä tasosta.

Varma kesän merkki ei ole vain västäräkki, vaan myös erilaiset huijausyritykset - Keskuskauppakamari kehottaa tarkkuuteen9.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset ovat muuttuneet arkipäiväiseksi ilmiöksi, jotka lisääntyvät kesäisin. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen kehottaa olemaan tarkkana niin laskujen maksatuksen kuin salasanojen suhteen kesän aikana sekä perehdyttämään kesätyöntekijät huijausyritysten varalta.