Arkadia-talon peruskorjaus käynnistyy – 30-luvun tyttökoulu palautetaan koulukäyttöön

Hemsö aloittaa laajan peruskorjauksen Arkadiankatu 24:n kiinteistössä. Tilat peruskorjataan ja uudistetaan Helsingin kaupungin peruskoulujen käyttöön. Peruskorjaus käynnistyy helmikuussa ja valmistuu aikataulun mukaan kesällä 2022. Pääurakoitsija on Lujatalo.
Opetustila, Arkadiankatu 24. Kuva: Parviainen Arkkitehdit

Yhteiskuntakiinteistöihin sijoittava Hemsö aloittaa laajan peruskorjauksen Arkadiankatu 24:n kiinteistössä. Peruskorjauksessa 30-luvun koulurakennus palautetaan Helsingin kaupungin koulujen käyttöön ja uusitaan kauttaaltaan vastaamaan nykykoulujen tarpeita. Rakennuksessa on viimeksi toiminut Aalto-yliopisto.

”Kaikki kevyet rakenteet ja pintarakenteet uusitaan, ja rakennuksen terveellisyys ja turvallisuus päivitetään tämän päivän vaatimusten mukaiseksi. Alkuperäiselle rakentamisajalle tyypilliset kaksoislaattavälipohjat korjataan ja haitalliset aineet puretaan pois. Lisäksi koko talotekniikka uusitaan”, kertoo Hemsön projektikehitysjohtaja Simo Karjalainen.

Peruskorjaus toteutetaan tavoitehintaisena projektinjohtourakkana. Pääurakoitsijaksi on valittu Lujatalo, ja arkkitehtisuunnittelusta vastaa Parviainen Arkkitehdit.

”Korona ei vaikuttanut urakoitsijoiden tarjoushalukkuuteen ainakaan kielteisesti, pikemminkin päinvastoin: saimme monia hyviä tarjouksia. Neuvotteluissa Lujatalo vakuutti meidät kyvyistään toteuttaa näin vaativa hanke”, Karjalainen jatkaa.

Hemsö ja Helsingin kaupunki tekivät Arkadia-talosta 15 vuoden vuokrasopimuksen kesällä 2020. Talo toimii kaupungin eri koulujen väistötilana 2030-luvun alkupuolelle asti. Ensimmäisenä rakennukseen muuttaa Taivallahden peruskoulu.

Nelikerroksisessa, 7 800-neliöisessä rakennuksessa on tehty kaksi peruskorjausta vuosina 1967 ja 1999. Vuonna 1999 rakennukseen tehtiin laajennusosa, joka nyt myös peruskorjataan.

”Tällaisessa kohteessa haastavinta on tyypillisesti välipohjarakenteen kunnostaminen. Aikataulun kannalta se on kriittinen vaihe ja suunniteltava erittäin hyvin. Toinen iso asia on uuden talotekniikan tilantarve ja tekniikan sovittaminen vanhoihin rakenteisiin”, sanoo korjausrakentamisen tuotantojohtaja Jyrki Tuohimetsä Lujatalosta.

Perinteinen koulurakennus palaa juurilleen

Vuonna 1930 valmistunut talo suunniteltiin ja rakennettiin koulurakennukseksi. Siinä ovat toimineet niin Ruotsalainen tyttökoulu, Helsingin ruotsalainen yhteislyseo, Helsingin ranskalais-suomalainen koulu, Hanken kuin Helsingin kauppakorkeakoulukin.

”Alkuperäisen rakennuksen henkeä noudatetaan pitkälle esimerkiksi tilajärjestysten osalta. 30-luvun rakennuksessa säilyvät perinteiset luokkatilat. Laajennusosaan tulee avoimempaa opetustilaa, joka soveltuu monimuotoiseen käyttöön ja muuntuu tarpeen mukaan”, Hemsön Karjalainen kertoo.

Helsingin kaupungin ja Hemsön yhteistyö on Karjalaisen mukaan hyvä esimerkki siitä, miten koulujen tilaongelmia voidaan ratkaista julkisen ja yksityisen toimijan yhteistyönä.

”Meille on tärkeää, että uudistetut tilat vastaavat loppukäyttäjän tarpeita. Valitsimme urakkamuodon sillä perusteella, että urakan edetessä suunnittelua voidaan tehdä yhdessä urakoitsijan kanssa ja suunnitelmien kehittämiseen on mahdollisimman pitkä aika. Myös kaupungin omat asiantuntijat ovat hankkeessa tiiviisti mukana.”

Hemsö aikoo lisäksi entisöidä osan rakennuksen vanhoista kattomaalauksista ja kuva-aiheista. Maalaukset ovat aikakautensa koulumaailmalle tyypillisiä: niiden aiheet ja symbolit viittaavat muun muassa oppimiseen, sivistykseen, taiteeseen ja musiikkiin.

Hemsö omistaa Suomessa noin 100 000 neliötä oppilaitoskiinteistöjä, joihin kuuluvat myös muun muassa Taideyliopiston kampukset Töölössä ja Sörnäisissä, Åbo Akademin kiinteistö Vaasassa, Satakunnan ammattikorkeakoulun kampus Porissa, lukiokiinteistö Jyväskylässä sekä Arkadiankatu 28:n kiinteistö, joka on Hankenin käytössä. Lisäksi Hemsö rakennuttaa paraikaa uutta konservatoriota Joensuuhun.

Arkadiankatu 24 on Hemsön ensimmäinen peruskoulukohde Suomessa. Kaikkiaan Hemsön omistuksessa on 53 peruskoulukiinteistöä ja 20 lukiota.

Fakta: Arkadiankatu 24, Arkadia-talo

• Valmistunut 1930, suunnittelija arkkitehti Hjalmar Åberg
  • 4 kerrosta, 7 800 m2, edustaa 1920-luvun klassismia
  • Ensin Ruotsalainen tyttökoulu, myöhemmin Helsingin ruotsalainen yhteislyseo, Helsingin ranskalais-suomalainen koulu, Hanken ja Helsingin kauppakorkeakoulu