Arkean neuvottelut silkkaa vedätystä - JHL nopeasti valmiina uusiin toimiin

Arkea ei ole missään vaiheessa halunnut todellisia neuvotteluja työntekijöidensä työehdoista. Tämä kävi ilmi tiistaina 12. marraskuuta, kun yhtiö ilmoitti, ettei heillä ole valtuuksia neuvotella mistään. JHL on valmis tiukentamaan ja laajentamaan järjestöllisiä toimenpiteitä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL pitää Arkea Oy:n asennetta työntekijöiden työehdoista sopimiseen härskinä ja suorastaan vastuuttomana. Todellista halua sopia säädyllisistä työehdoista yrityksellä ei ole ollut missään vaiheessa. Tiistaina 12.11. yhtiö esiintyi jyrkkänä. Se ilmoitti, ettei voi tehdä paikallista sopimusta, koska sillä ei ole valtuuksia sopia mitään.

- Arkean toiminta osoittaa selvästi, että yhtiössä ei välitetä työntekijöistä tippaakaan. Valitettavasti viimeviikkoinen neuvottelupyyntö oli silkkaa teatteria ja vedätystä. Yhtiö ei oikeasti halua sopia mistään, sanoo JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

JHL lähti hakemaan Arkean tilanteeseen reilua sopimusratkaisua Avaintessiin pohjautuvalla paikallisella sopimuksella. Yhtiössä ei tähän oltu valmiita.

- Emme ole sopineet uusista neuvotteluista. Olemme valmiita tiukentamaan ja laajentamaan järjestöllisiä toimenpiteitä, Päivi Niemi-Laine sanoo.

Seuraa Arkean tilannetta: jhl.fi/armotonta-arkea

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

aluepäällikkö Maaret Laakso, 040 544 4887

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Åbo stad och Arkea bryr sig inte om anständiga anställningsvillkor, JHL inleder ny strejk26.11.2019 12:16:33 EETTiedote

Åbo stads koncernsektion vägrar diskutera Arkeas tvist om anställningsvillkor. Enligt sektionen finns ingen anledning att förhandla. JHL tvingas för andra gången ta strid för sina medlemmars anställningsvillkor vid Arkea med en strejk. JHL inleder en tredagarsstrejk onsdagen den 27 november. Utöver arbetstagarna vid Arkea strejkar JHL-medlemmar som arbetar vid Åbo stad och stadens bolag.

Turun kaupunki ja Arkea pyllistävät säädyllisille työehdoille, JHL:n on pakko ryhtyä uuteen lakkoon26.11.2019 12:16:00 EETTiedote

Turun kaupungin konsernijaosto on kieltäytynyt keskustelemasta Arkean työehtokiistasta. Jaoston mielestä neuvotteluperusteita ei ole. JHL on pakotettu toistamiseen lakkoon taistelemaan arkealaisten työehtojen puolesta. Kolmepäiväinen lakko alkaa keskiviikkona 27.11. Arkealaisten lisäksi lakkoon osallistuvat JHL:n jäsenet, jotka ovat töissä Turun kaupungilla ja kaupungin yhtiöissä.