Arkean neuvottelut silkkaa vedätystä - JHL nopeasti valmiina uusiin toimiin

Arkea ei ole missään vaiheessa halunnut todellisia neuvotteluja työntekijöidensä työehdoista. Tämä kävi ilmi tiistaina 12. marraskuuta, kun yhtiö ilmoitti, ettei heillä ole valtuuksia neuvotella mistään. JHL on valmis tiukentamaan ja laajentamaan järjestöllisiä toimenpiteitä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL pitää Arkea Oy:n asennetta työntekijöiden työehdoista sopimiseen härskinä ja suorastaan vastuuttomana. Todellista halua sopia säädyllisistä työehdoista yrityksellä ei ole ollut missään vaiheessa. Tiistaina 12.11. yhtiö esiintyi jyrkkänä. Se ilmoitti, ettei voi tehdä paikallista sopimusta, koska sillä ei ole valtuuksia sopia mitään.

- Arkean toiminta osoittaa selvästi, että yhtiössä ei välitetä työntekijöistä tippaakaan. Valitettavasti viimeviikkoinen neuvottelupyyntö oli silkkaa teatteria ja vedätystä. Yhtiö ei oikeasti halua sopia mistään, sanoo JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

JHL lähti hakemaan Arkean tilanteeseen reilua sopimusratkaisua Avaintessiin pohjautuvalla paikallisella sopimuksella. Yhtiössä ei tähän oltu valmiita.

- Emme ole sopineet uusista neuvotteluista. Olemme valmiita tiukentamaan ja laajentamaan järjestöllisiä toimenpiteitä, Päivi Niemi-Laine sanoo.

Seuraa Arkean tilannetta: jhl.fi/armotonta-arkea

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

aluepäällikkö Maaret Laakso, 040 544 4887

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Hetan työehtosopimuksessa neuvottelutulos: Ratkaisu kohentaa henkilökohtaisten avustajien ansiotasoa, alalle ryhdytään luomaan luottamusmiesjärjestelmää21.1.2020 20:20:11 EETTiedote

Uusi työehtosopimus kehittää henkilökohtaisten avustajien työehtoja monella tavalla. Lauantailisien taso nousee, kokemuslisiä korotetaan, palkkoja nostetaan yleiskorotuksilla 1.3. alkaen ja uudenvuodenpäivästä tulee palkallinen vapaapäivä. Neuvottelutulos sopimuksesta syntyi tiistai-iltana 21. tammikuuta.

JHL vaatii hoiva-avustajakoulutuksen vakiinnuttamista ja määrän kasvattamista ­– työvoimapula uhkaa ilman lisäkoulutusta10.1.2020 11:36:16 EETTiedote

JHL, KT Kuntatyönantajat, HALI ja joukko oppilaitoksia sekä hoiva-alan yrityksiä vaativat pikaista hoiva-avustajakoulutuksen yhtenäistämistä, vakiinnuttamista ja lisäämistä. Hoiva-alan työntekijöiden eläköitymisvauhti on niin kova, että nykyisillä koulutusmäärillä ei alalle valmistu riittävästi ammattitaitoista väkeä. Työvoimapula kasvaa entistä suuremmaksi siinä vaiheessa, kun henkilöstömitoituksesta tehdään lakimuutos.