Ammattiliitto Jyty ry

Arkean työehtoriidassa sovinto – Jytyn julistama lakko päättyy

Arkea Oy:n työehtosopimusriidassa on saavutettu neuvottelutulos, jonka Ammattiliitto Jyty ja muut sopijaosapuolet ovat hyväksyneet. Turun kaupungin omistama Arkea Oy pysyy Avaintyönantajat AVAINTA ry:n työehtosopimuksessa ja osapuolten välillä on tehty paikallinen sopimus. Jytyn julistama lakko Arkeassa päättyy keskiviikkona 1.12.2021 klo 16.00.

Ammattiliitto Jytyn jäsenet olivat lakossa Arkeassa työehtojensa puolesta ensin 17.–19.11. ja tämän jälkeen 23.11. alkaen toistaiseksi. Työtaistelun aikana Turun kaupungilla ja sen omistamissa yhtiöissä työskentelevät Jytyn ja JHL:n jäsenet marssivat ulos työpaikoiltaan ja osallistuivat yhdessä mielenilmaukseen Turun kaupungintalolla maanantaina 29. marraskuuta. Ulosmarssilla ilmaistiin voimakas vastalause Arkea Oy:n aikeille vaihtaa työehtosopimusta, joka heikentäisi rajusti työehtoja, kuten palkkaa ja lomia.

– Sopimukseen pääseminen edellytti molemminpuolisia kompromisseja. Paikallisen sopimisen seurauksena työehdot säilyvät kuitenkin parempina kuin mitä ne olisivat olleet toisessa työehtosopimuksessa, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima sanoo.

– Työehtoriidan ratkaisu edellytti voimakkaita työtaistelutoimia, sillä aluksi Turun kaupungin omistajaohjauksesta vastaava johto ja Arkea Oy eivät osoittaneet todellista neuvotteluhalua työehtokiistan ratkaisuun. Lopulta ratkaisuun kuitenkin päästiin, Voima kertoo.

Arkea Oy tarjoaa ateria-, siivous- ja kiinteistönhuollon palveluja esimerkiksi päiväkodeissa ja kouluissa. Jyty kävi edellisen kerran työtaistelun Arkea Oy:ssä jo syksyllä 2019, jolloin myös päädyttiin paikalliseen sopimukseen ja siihen, että Arkea Oy:ssä pysytään AVAINTES-sopimuksessa, jota noudatetaan yleisesti kuntien omistamissa yhtiöissä.

– Tämän lakon jälkeen toivomme hartaasti, että meidän ei enää tarvitsisi ryhtyä työtaisteluun Turun kaupungin omistamassa Arkeassa. Haluan kiittää työtaisteluun ja mielenilmaisuun osallistuneita Jytyn jäseniä. Osoitimme yhdessä, että emme hyväksy jatkossakaan työehtojen halpuuttamista sopimushoppailulla, Voima päättää.

Lisätietoja medialle:

Ammattiliitto Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima, puh. 050 591 2341, jonna.voima@jytyliitto.fi

Lisätietoja Jytyn jäsenille:

Kimmo Hollmén, Alueasiamies, Jytyn Turun toimipiste, puh. 040 556 1809, kimmo.hollmen@jytyliitto.fi

Maiju Sinisalo, Jytyn pääluottamusmies Arkeassa, puh. 050 5233813, maiju.sinisalo@arkea.fi

Jyty on ammattiliitto, jonka jäsenet toimivat kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus. Ammattiliitto Jyty on STTK:n jäsenliitto.

Ammattiliitto Jyty ry

020 789 3799https://www.jytyliitto.fi

Lue lisää julkaisijalta Ammattiliitto Jyty ry

Ammattiliitto Jyty tavoittelee reiluja palkankorotuksia13.12.2021 13:24:04 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jyty vaatii reiluja palkankorotuksia kaikille työntekijöille kunta-alan, yksityisen sektorin ja kirkon työehtosopimusneuvotteluissa. Neuvottelut huipentuvat helmi-maaliskuun vaihteessa, jolloin nykyiset voimassaolevat sopimukset pääsääntöisesti päättyvät. Sopimusneuvottelut käydään ns. liittokierroksella, jossa kunkin sopimusalan ammattiliitot ja työnantajat neuvottelevat keskenään.

Ammattiliitto Jyty järjestää suuren ulosmarssin Turussa – mielenilmaus kaupungintalolla26.11.2021 16:13:29 EET | Tiedote

Turun kaupungilla ja sen omistamissa yhtiöissä työskentelevät Ammattiliitto Jytyn jäsenet marssivat ulos työpaikoiltaan maanantaina 29.11. klo 13–16. Ulosmarssilla työntekijät vastustavat Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n aikeita heikentää jo ennestään matalapalkkaisten työntekijöidensä työehtoja, kuten palkkaa ja lomia. Ammattiliitto Jytyn jäsenten kanssa ulosmarssiin osallistuvat myös Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n jäsenet.

Jytyn liittovaltuusto: Uusien hyvinvointialueiden palkat harmonisoitava kärkipalkkoihin25.11.2021 14:11:01 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jytyn liittovaltuusto pitää selvänä, että vuonna 2023 aloittavien hyvinvointialueiden palkat pitää harmonisoida tasavertaisesti ylimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin, kuten työtuomioistuin on tuomiossaan aiemmin linjannut. Oleellisen tärkeää on, että palkkojen yhteensovitus toteutetaan kaikilla hyvinvointialueille kohtuullisessa, enintään kahden vuoden ajassa.

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11.17.11.2021 11:23:53 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jyty aloittaa lakon Arkea Oy:ssä keskiviikkona 17.11. klo 12.00. Lakko koskee kaikkia Arkea Oy:ssä työskenteleviä Jytyn jäseniä. Työtaistelulla Jyty vastustaa voimakkaasti Turun kaupungin omistaman Arkea Oy:n suunnitelmia halpuuttaa työehtoja. Jytyn julistama lakko päättyy perjantaina 19.11. päättyvien työvuorojen loppuun ja töihin tullaan lauantaina alkaviin työvuoroihin.