Arkiliikuntaa, kulttuuria ja muistikuntoutusta ikäihmisille – Uusi Koti TV -kanava aloittaa lähetykset DNA:n kaapeliverkossa

Ikäihmisille suunnattu uusi maksuton Koti TV -palvelukanava aloittaa lähetykset DNA:n kaapeliverkossa 7.1.2021 kello 11 kanavapaikalla 66.

Koti TV -kanava tarjoaa ikäihmisille liikunnallista etäkuntoutusta, virikkeellistä muistikuntoutusta sekä kulttuuria ja opetuksellista sisältöä joka arkipäivä. Kanavan tavoitteena on tuoda ikäihmisten päivään mielekästä sisältöä, lisätä virikkeellistä toimintaa ja aktiivisuutta sekä auttaa arjen rytmityksessä, kuten muistamaan säännöllisen ruokailun merkitys.

”Kiinnostuimme Koti TV:stä, koska haluamme tuoda laajasti erilaisia sisältöjä saataville DNA:n asiakkaille. Televisio on ikäihmisille tuttu kanava, joten tv-sisältö tavoittaa heidät todennäköisesti tehokkaammin kuin esimerkiksi nettipalvelu. Koti TV:n toiminta-ajatus on erittäin tärkeä, ja toivonkin että se tuottaa osana laajaa sisältötarjontaamme iloa ja hyötyä monille katsojille”, kertoo DNA:n laajakaista ja tv -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen.

Koti TV -kanavan sisällöille selkeästi tarvetta

Kanava aloitti lähetyksensä antenni-tv-talouksissa 14.12.2020 ja se on saanut hyvän vastaanoton.

”Kiinnostus Koti TV:tä kohtaan on ollut aivan huikeaa! Kanava on otettu erinomaisesti vastaan ja kysyntä on ollut räjähdysmäistä. Kanava perustettiin havaittuun tarpeeseen ja nyt voimme iloksemme todeta, että sisältö tavoittaa oikean kohderyhmän”, kertoo tyytyväisenä Koti TV:tä tuottavan Kuntopaikka HH Oy:n / Kuntoa Kansalle toimitusjohtaja Sami Hautaniemi.

”Kaikki saatu palaute kertoo siitä, että kanavalle ja sen sisällölle on käyttöä ja tarvetta nyt ja tulevaisuudessa”, jatkaa Hautaniemi.

Koti TV:n liikunnallisista harjoitteista sekä muistikuntoutuksen sisällön suunnittelusta, toteutuksesta ja ohjauksesta vastaa Suomen Fysiogeriatria Oy, jolla on lähes 40 vuoden kokemus ikäihmisten ja muistisairaiden fysioterapiasta ja kokonaisvaltaisesta kuntoutuksesta. Koti TV:n ohjelmat on suunniteltu ja tuotettu yhdessä ikäihmisten kuntoutuksen ja etäoppimisen ammattilaisten kanssa sekä kuntien vanhustyön ja omais- ja senioriverkostojen asiantuntijoita kuullen. Harjoituksissa on huomioitu ikäihmisten toimintakyvyn eri tasot.

Maria Anttila, 70, on aktiivinen ikäihminen Porin Preiviikistä. Maria käy säännöllisesti sauvakävelemässä ja Koti TV:n jumpat ovat tuoneet sen oheen mielekästä sisäliikuntaa nyt, kun ei koronan takia ole päässyt ryhmäliikuntatunneille.

”Kolmena päivänä olen jo tehnyt harjoitteita ja aina teen jatkossakin, jos vain kotona olen”, kertoo Maria virkeästi.

”Ja suosittelen jumppaa kaikille muillekin ikäihmisille. Ohjeet ovat selkeitä ja ohjaajat tekevät liikkeet sopivassa tahdissa, niissä pysyy hyvin mukana. Ja Koti TV on helppo käyttää! Sen kun vaan avaa telkkarin ja pääsee jumppaamaan!”, jatkaa Maria.

Näin saat Koti TV -kanavan näkyviin DNA:n kaapeliverkossa

Koti TV -kanava on tarjolla vapaasti DNA:n kaapeliverkon kaikkiin talouksiin kanavapaikalla 66 tammikuun 7. päivä lähtien. Ellei vastaanottimesi löydä kanavaa automaattisesti, tee uusi kanavahaku laitteen käyttöohjeen mukaisesti. Saat tarkistettua helposti, kuuluuko asuntosi DNA:n kaapeliverkkoon valitsemalla kanavapaikan 600. Jos DNA:n infokanava avautuu, kuuluu asunto DNA:n kaapeliverkkoon.

Lähetyksiä on joka arkipäivä kello 11–13, ja ohjelmatiedot ovat saatavilla tv:n ohjelmakartan kautta.

Koti TV:n kehittänyt Kuntopaikka HH Oy on Kuntoa kansalle -nimellä palveluitaan tarjoava ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon suuntautunut yritys.

Koti TV näkyy 10.1.2021 asti kaikissa antenni-tv-talouksissa ja 11.1.2021 alkaen niissä maakunnissa, jotka ovat palvelukanavan ostaneet. Kanavan näkymisen oman maakunnan antenniverkon osalta voi tarkistaa
osoitteessa www.kotitv.fi 11.1. alkaen.

johtaja Jarno Haikonen, DNA Oyj, laajakaista ja tv -liiketoiminta, puh. 044 044 2058, jarno.haikonen@dna.fi
toimitusjohtaja Sami Hautaniemi, Kuntoa kansalle, puh. 0405417006, sami.hautaniemi@kuntoakansalle.fi

Maria Anttila, 70, on aktiivinen ikäihminen Porin Preiviikistä.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n koko vuoden ja joulukuun 2020 myydyimmät puhelimet ja älykellot sekä tietokoneet – vuosi oli poikkeuksellinen myös laitteiden myynnin osalta4.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Poikkeuksellinen vuosi näkyi myös laitteiden myynnissä. Laadukkaiden laitteiden sekä yhteyksien merkitys kasvoi vuoden aikana entisestään. DNA:lla 5G-puhelimien myynti kehittyi merkittävästi – joulukuussa niiden osuus oli jo lähes 50 % puhelimien myynnistä. Älykellojen myynti kaksinkertaistui ja kannettavien tietokoneiden lisäksi myös pöytätietokoneiden myynti kasvoi vuoteen 2019 verrattuna.

A significant difference in the amount of data transferred with 5G and 4G, although the use is driven by the same logic — but expert expects this to change30.12.2020 10:15:00 EETPress release

Much has been said about the potential of 5G, but we have not had much evidence of consumers’ actual 5G behaviour until now. DNA’s data comparison* shows how big of a difference there actually is in the amount of transferred data depending on whether the consumer’s internet or mobile subscription has a 3G, 4G or 5G connection.

5G:llä ja 4G:llä siirretyn datan määrissä valtavia eroja, mutta käyttöä ohjaa sama logiikka – asiaan on kuitenkin tulossa muutos, sanoo asiantuntija30.12.2020 10:15:00 EETTiedote

5G:n mahdollisuuksista on puhuttu paljon, mutta kuluttajien toteutuneesta 5G-käyttäytymisestä ei tähän asti ole ollut paljoakaan näyttöä. DNA:n datavertailusta* käy ilmi, kuinka suuria erot siirretyn datan määrässä todellisuudessa ovat sen mukaan, onko netti- tai mobiililiittymän kuluttajalla käytössään 3G-, 4G- vai 5G-yhteys.