Armenialaisten kansanmurhasta kertova muistelmateos julkaistaan ensi kertaa kokonaisuudessaan suomeksi!

Grigoris Balakianin teos on ensimmäinen suomeksi käännetty omiin kokemuksiin perustuva todistajanlausunto tästä 1900-luvun suurimpiin kuuluvasta tragediasta.

”Armenialainen Golgata – Muistelmat kansanmurhan vuosilta 1914–1916” (Basam Books 2021)

”Olin hajalle lyödyn lauman paimen, karkotukseen tuomittu kirkonmies karkotettujen karavaanissa.”

Vuoden 1915 huhtikuussa Konstantinopolissa pidätettiin 250 armenialaisen älymystön jäsentä ja heidät kuljettiin Anatolian sisäosiin. Pidätykset olivat alku armenialaisten kansanmurhalle.

Yksi pidätetyistä oli pappismunkki Grigoris Balakian (1876–1934). Hän joutui pakkomarssille etelään, kohti Syyrian autiomaata. Vaikka hän tiesi kulkevansa kohti kuolemaa, hän päätti selvitä hengissä ja kirjoittaa kokemuksistaan jälkipolvia varten. Viime hetkillä hän livahti pakoon vartijoiltaan, palasi pari vuotta piileskeltyään Konstantinopoliin ja alkoi kirjoittaa.

Armenialainen Golgata on noussut Primo Levin ja Elie Wieselin teosten rinnalle kansanmurhien selviytymiskirjallisuuden klassikoksi. Se on myös ensimmäinen suomeksi käännetty omiin kokemuksiin perustuva todistajanlausunto tästä 1900-luvun suurimpiin kuuluvasta tragediasta.

Armenialainen Golgata julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan suomeksi. Teoksen on suomentanut Heikki Salojärvi.

Arvostelukappaleet:

Tuomas Lapatto
tuomas.lapatto@basambooks.fi

Syksyn uutuuskirja Ekotrippi antaa kyytiä synkän syyllistäville ilmastotarinoille – ”Mustalla huumorilla voi parantaa maailmaa.”9.9.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Esikoiskirjailija Piia Heikkinen haluaa tarjota romaanillaan vertaistukea ympäristöahdistukseen ja armollisempaa asennetta ilmastokeskusteluun. Heikkisen viesti kansainvälisen ilmastolakon (24.9.) lähestyessä on: ”Nyt jos koskaan tarvitaan empatiaa ennakkoluulojen tilalle, onnellisia loppuja dystopioiden sijaan. Vihreällä on monia eri sävyjä.”