Amos RexAmos Rex

Ars Fennica 2019 esittelee Suomen merkittävimmän taidepalkinnon ehdokkaat Amos Rexissä

Ars Fennica 2019 ehdokkaiden yhteisnäyttely avautuu Amos Rexissä keskiviikkona 19.6. Viisi pohjoismaista taiteilijaa on ehdolla Suomen merkittävimmän taidepalkinto Ars Fennican saajaksi: Petri Ala-Maunus (FI), Miriam Bäckström (SE), Ragnar Kjartansson (IS), Aurora Reinhard (FI) ja Egill Sæbjörnsson (IS).

Ars Fennica -palkintolautakunta on nimittänyt kansainvälisesti arvostetun nykytaiteen asiantuntijan valitsemaan lopullisen palkinnonsaajan.

Vuoden 2019 palkinnonsaajan valitsee Baselin Tinguely-museon johtaja, sveitsiläinen Roland Wetzel.

Ars Fennica -näyttelyyn sisältyy kaksi merkittävää valintaa; palkinnonsaajan lisäksi valitaan yleisön suosikki. Yleisön suosikin päättävät museon kävijät! Äänestys tapahtuu kuularadan muodossa.

Palkinnon saaja ja yleisön suosikki julkistetaan Amos Rexissä 21.8.2019. Ilmoittautuminen julkistustilaisuuteen: https://amosrex.fi/ars-fennica-award

Liitteet:

Roland Wetzelin ansioluettelo
Ars Fennica -palkinnon valitsijat ja palkitut vuodesta 1991 alkaen
Vuoden 2019 ehdokkaiden esittelyt

Lehdistökuvat: https://amosrex.fi/lehdisto/

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja uudet taidemuseotilat aaltoilevan aukion alla tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla ja päällä sekä Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma ulottuu uusimmasta, usein kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismiin ja muinaisiin kulttuureihin.

Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö – Ars Fennica sr on perustettu vuonna 1990 edistämään taiteita avaamalla suomalaiselle kuvataiteelle uusia kansainvälisiä yhteyksiä ja innostamalla taiteilijoita heidän luovassa työssään. Säätiö jakaa joka toinen vuosi 40 000 euron kuvataidepalkinnon ja järjestää palkintoehdokkaiden näyttelyn.

www.arsfennica.fi #arsfennica

Amos Rex, Art Museum of Estonia, and Museo Egizio bring Ancient Egypt to the North11.6.2019 12:04:29 EESTPress release

Amos Rex, Art Museum of Estonia, and Museo Egizio announce a unique co-operation. Opening in October 2020, an exhibition titled Egypt of Glory will be shown in two parallel locations – at Amos Rex, Helsinki, and at the Art Museum of Estonia’s Kumu Art Museum, Tallinn. The rare two-part exhibition is based on one of the most important collections of Ancient Egyptian art and culture outside Egypt – the collection of Museo Egizio in Turin, Italy.

Amos Rex, Estlands konstmuseum och Museo Egizio presenterar det forntida Egypten i Norden11.6.2019 12:02:26 EESTTiedote

Amos Rex, Estlands konstmuseum och Museo Egizio tillkännager ett unikt samarbete. I oktober 2020 öppnas en utställning med namnet Egyptens prakt på två museer samtidigt: på Amos Rex i Helsingfors och på Estlands konstmuseum, Kumu i Tallinn. Den unika, tvådelade utställningen bygger på en av de mest ansedda samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur som finns utanför Egypten – Museo Egizios samling i Turin i Italien.

Amos Rex, Viron taidemuseo ja Museo Egizio tuovat muinaisen Egyptin pohjoiseen11.6.2019 12:02:11 EESTTiedote

Amos Rex, Viron taidemuseo ja Museo Egizio ilmoittavat ainutlaatuisesta yhteistyöstä. Lokakuussa 2020 aukeava näyttely "Egyptin loisto" jalkautuu samanaikaisesti kahteen tilaan – Helsingin Amos Rexiin sekä Tallinnan Kumu-taidemuseoon. Harvinainen kaksiosainen näyttely pohjautuu Italian Torinossa toimivan Museo Egizion kokoelmaan, joka on yksi tärkeimmistä muinaisen Egyptin taiteen ja kulttuurin kokoelmista Egyptin ulkopuolella.

Inbjudan till presskonferens: Ars Fennica 2019 -kandidaternas gemensamma utställning öppnas på Amos Rex3.6.2019 11:08:38 EESTTiedote

Under sin första sommar är Amos Rex arena för en tävling om Finlands främsta bildkonstpris.Fem nordiska konstnärer kandiderar för Ars Fennica: Petri Ala-Maunus (FI), Miriam Bäckström (SE), Ragnar Kjartansson (IS), Egill Sæbjörnsson (IS) och Aurora Reinhard (FI). Centrala teman för utställningen är konstnärens roll, maktrelationer, nya bildverkligheter och det västerländska landskapsmåleriets tradition. Ars Fennica 2019 visas 19.6–8.9.2019.