Amos RexAmos Rex

Ars Fennica 2019 esittelee Suomen merkittävimmän taidepalkinnon ehdokkaat Amos Rexissä

Ars Fennica 2019 ehdokkaiden yhteisnäyttely avautuu Amos Rexissä keskiviikkona 19.6. Viisi pohjoismaista taiteilijaa on ehdolla Suomen merkittävimmän taidepalkinto Ars Fennican saajaksi: Petri Ala-Maunus (FI), Miriam Bäckström (SE), Ragnar Kjartansson (IS), Aurora Reinhard (FI) ja Egill Sæbjörnsson (IS).

Ars Fennica -palkintolautakunta on nimittänyt kansainvälisesti arvostetun nykytaiteen asiantuntijan valitsemaan lopullisen palkinnonsaajan.

Vuoden 2019 palkinnonsaajan valitsee Baselin Tinguely-museon johtaja, sveitsiläinen Roland Wetzel.

Ars Fennica -näyttelyyn sisältyy kaksi merkittävää valintaa; palkinnonsaajan lisäksi valitaan yleisön suosikki. Yleisön suosikin päättävät museon kävijät! Äänestys tapahtuu kuularadan muodossa.

Palkinnon saaja ja yleisön suosikki julkistetaan Amos Rexissä 21.8.2019. Ilmoittautuminen julkistustilaisuuteen: https://amosrex.fi/ars-fennica-award

Liitteet:

Roland Wetzelin ansioluettelo
Ars Fennica -palkinnon valitsijat ja palkitut vuodesta 1991 alkaen
Vuoden 2019 ehdokkaiden esittelyt

Lehdistökuvat: https://amosrex.fi/lehdisto/

Amos Rex on taidemuseo, jossa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus kohtaavat. Funkkishelmi Lasipalatsi ja uudet taidemuseotilat aaltoilevan aukion alla tarjoavat 10 000 neliötä ainutkertaisille elämyksille maan alla ja päällä sekä Bio Rexin valkokankaalla. Amos Rexin näyttelyohjelma ulottuu uusimmasta, usein kokeilevasta nykytaiteesta, 1900-luvun modernismiin ja muinaisiin kulttuureihin.

Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö – Ars Fennica sr on perustettu vuonna 1990 edistämään taiteita avaamalla suomalaiselle kuvataiteelle uusia kansainvälisiä yhteyksiä ja innostamalla taiteilijoita heidän luovassa työssään. Säätiö jakaa joka toinen vuosi 40 000 euron kuvataidepalkinnon ja järjestää palkintoehdokkaiden näyttelyn.

www.arsfennica.fi #arsfennica

Mystiska mossjättar tar över Glaspalatstorget – Amos Rex utställning inbjuder oss att ifrågasätta och drömma på barns orädda sätt14.3.2024 10:40:08 EET | Tiedote

En grön mossjätte utrustad med skidor och stavar har anlänt till Amos Rex kullar, redo att utforska okänd terräng. Vandraren upplever att världen utforskas genom att resa, men också med hjälp av känslosinnet – speciellt via händernas beröring. Det är kanske därför jätten rör vid sin öppna handflata med ena handens två fingrar och formar tecknet som betyder att gå eller att vandra.

Salaperäiset sammaljätit valtaavat Lasipalatsin aukion – Amos Rexin näyttely kutsuu meitä kyseenalaistamaan ja uneksimaan lasten pelottomaan tapaan14.3.2024 10:40:08 EET | Tiedote

Vihreä sammaljätti varustettuna suksilla ja sauvoilla on kulkenut Amos Rexin kumpujen keskelle, kenties valmiina kartoittamaan tuntemattomia alueita. Vaeltajan mielestä yksi tapa oppia tuntemaan maailmaa on matkustaminen, toinen on aistien avulla – erityisesti kosketuksen kautta. Ehkä siksi jätti kertoo omasta tehtävästään koskettamalla avointa kämmentä toisen käden kahdella sormella. Viittoma toteutuu liikuttamalla sormia kämmenen yli, mikä tarkoittaa viittomakielellä kävellä tai vaeltaa.