Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica srHenna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica sr

Ars Fennica 2021 -palkintoehdokkaat julkistetaan Hämeenlinnan raatihuoneella 17.8.2021

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita palkintoehdokkaiden julkistamistilaisuuteen Hämeenlinnan raatihuoneelle, Raatihuoneenkatu 15, tiistaina 17.8.2021 klo 11. Ehdokkaat ovat läsnä tilaisuudessa.

Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö – ARS FENNICA sr myöntää Suomen suurimman kuvataidepalkinnon yhdelle taiteilijalle joka toinen vuosi tunnustuksena korkeatasoisesta ja persoonallisesta taiteellisesta työstä. Ensimmäinen palkinto jaettiin vuonna 1991. Kolmekymmenvuotisjuhlan kunniaksi palkintosumma on korotettu 50 000 euroon.

Ehdokkaat on valinnut palkintolautakunta, jonka muodostavat lautakunnan puheenjohtaja, LT Leena Niemistö, kuvataiteilija Kari Vehosalo, museonjohtaja Leevi Haapala (Kiasma) sekä museonjohtaja Kai Kartio (Amos Rex). Lautakunnan kutsuma kansainvälinen taideasiantuntija valitsee voittajan ehdokkaiden joukosta. Palkinnonsaaja julkistetaan 10.2.2022.

Ehdokkaiden töitä esittelevä yhteisnäyttely on esillä Hämeenlinnan taidemuseon Engel-rakennuksessa 15.10.2021–3.4.2022. Yleisö voi myös äänestää omaa suosikkiaan ehdokasnäyttelyssä.

Julkistamistilaisuuden avaa Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo. Ars Fennica Kuvataidesäätiön 30-vuotisesta toiminnasta kertoo säätiön puheenjohtaja Kari Niemistö ja ehdokkaat esittelee palkintolautakunnan puheenjohtaja Leena Niemistö. Tilaisuus on suomeksi ja englanniksi, mutta kysymyksiä voi esittää myös ruotsiksi.

Tilaisuus päättyy klo 14 mennessä ja sisältää buffettarjoilun.

Ilmoittautumiset 16.8. klo 14.00 mennessä osoitteeseen: taidemuseo@hameenlinna.fi

Palkintoehdokkaiden nimet ja lehdistötiedotteet ovat 17.8.2021 klo 11.00 lähtien osoitteessa: www.arsfennica.fi/media

salasana FENNICA

Amanuenssi Soile Ollikainen