Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica srHenna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica sr

ARS FENNICA 2021 -palkintoehdokkaat julkistettiin Hämeenlinnan Raatihuoneella

Suomen suurimman kuvataidepalkinnon ARS FENNICAn vuoden 2021 ehdokkaat julkistettiin Hämeenlinnan raatihuoneella tiistaina 17.8.2021. Ehdokkaat ovat:

Eija-Liisa Ahtila, s. 1959, Suomi

Anne-Karin Furunes, s. 1961, Norja

Jesper Just, s. 1974, Tanska

Viggo Wallensköld, s. 1969, Suomi

Magnus Wallin, s. 1965, Ruotsi

Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö ARS FENNICA sr perustettiin vuonna 1990 edistämään suomalaista kuvataidetta ja avaamaan sille kansainvälisiä yhteyksiä.

Tavoitteen toteuttamiseksi säätiö on jakanut vuodesta 1991 lähtien korkealaatuisesta, persoonallisesta taiteellisesta työstä joka toinen vuosi myönnettävää ARS FENNICA -palkintoa, johon liittyy taiteilijat esittelevä näyttely ja luettelo. ARS FENNICA -palkitut taiteilijat ovat olleet Suomesta, muista Pohjoismaista ja Baltian maista.

Ensimmäinen palkinto jaettiin vuonna 1991. Tänä vuonna kolmekymmenvuotisjuhlan kunniaksi palkintosumma on korotettu 50 000 euroon.

Palkintolautakunnan valitsema kansainvälinen asiantuntija valitsee voittajan ehdokkaiden joukosta. Palkinnonsaaja julkistetaan 10.2.2022. Yleisö voi myös äänestää omaa suosikkiaan ehdokasnäyttelyssä.

ARS FENNICA 2021 -palkintoehdokkaiden teoksiin voi tutustua Hämeenlinnan taidemuseon näyttelyssä 15.10.2021–3.4.2022. Näyttely toteutetaan yhteistyössä Pro Av Saarikko Oy:n kanssa.

Henna ja Pertti Niemistön merkittävä nykytaiteen kokoelma, johon sisältyy lukuisia ARS FENNICA - ehdokkaiden teoksia, talletettiin vuonna 1995 Hennan kotikaupungin, Hämeenlinnan taidemuseoon.

Leena ja Kari Niemistö jatkavat perustajien työtä säätiön johdossa ja kartuttavat edelleen Niemistö-kokoelmaa. Juhlavuoden kunniaksi he halusivat tuoda ARS FENNICA 2021 -näyttelyn ja palkintojuhlan Hämeenlinnaan, mistä kaikki alkoi.

Lisätietoa ja kuvia ehdokkaista sekä heidän teoksistaan sivulla www.arsfennica.fi/media Salasana FENNICA.

Lisätietoa:

Amanuenssi Soile Ollikainen Hämeenlinnan taidemuseo
+358 (0)40 722 9186 soile.ollikainen@hameenlinna.fi

Asiamies Päivi Rajakari Ars Fennica
+358 (0)40 7084469 info@arsfennica.fi

Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica sr

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica sr