Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEKSuomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK

Årskurserna 7-9 vid 522 skolor deltar i NouHätä!-kampanjen

I NouHätä!-räddningsfärdighetskampanjen deltar i år årskurserna 7-9 vid 522 skolor vilket är än en gång ett nytt rekord. Syftet är att senast år 2020 kunna ge alla åttondeklassare i grundundervisningens läroplan avsedd säkerhetsundervisning i hur man förebygger olyckor och agerar i farliga situationer.Säkerhetskommunikationen har effekt; antalet bränder håller på att minska i Finland.

Förebyggandet av bränder är en färdighets- och attitydfråga. NouHätä!-kampanjen ökar ungdomarnas förmåga att förutse och förebygga farliga situationer och ger dem färdigheter att agera rätt i olyckssituationer. Varje år ger kampanjen 40.000 åttondeklassare orientering i brandsäkerheten. Antalet bränder minskar i Finland, och en bidragande orsak till förbättringen är säkerhetskommunikationen som även NouHätä!-kampanjen är ett exempel på.

– Säkerhetsfrågorna, brandsäkerheten medräknad, hör till läroplanen för grundundervisningen. Som gränsöverskridande samarbete mellan skolan och räddningsväsende har NouHätä!-kampanjen visat sig vara ett effektivt sätt att förbättra de ungas säkerhetskunskaper och -attityder, säger undervisningsrådet Pekka Iivonen från Utbildningsstyrelsen. Iivonen är ordförande för styrgruppen för NouHätä!-kampanjen som koordineras av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.

NouHätä! är faktiskt den största kampanjen som genomförs för en enskild åldersklass i Finland. Under innevarande läsår har 522 skolor anmält sig. Kampanjen har som mål att alla åttondeklassare deltar i undervisningen från och med år 2020. Redan i år deltar alla skolorna i områdena för Södra Karelens och Kymmenedalens räddningsverk.

Som bäst cirkulerar räddningsverkens säkerhetsutbildare i 7-9-skolorna och ger säkerhetsundervisning. Över 600 000 åttondeklassare har fått NouHätä!-säkerhetsutbildning under de 23 kampanjåren. Efter undervisningen kan åttondeklassarna delta i NouHätä!-tävlingen. Kommunernas bästa tremannalag fortsätter fram till de regionala uttagningstävlingarna som hålls 5.4, och 2018 års NouHätä!-mästarlag avgörs i finalen på Räddningsinstitutet i Kuopio 3.5.

NouHätä!-kampanjen arrangeras av räddningsverken och Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK) i samarbete med inrikesministeriet, Utbildningsstyrelsen, Räddningsinstitutet, räddningsförbunden och Finlands Brandbefälsförbund. Kampanjen finansieras av Brandskyddsfonden.

Tulitöiden aiheuttamat suurpalot ovat romahtaneet 30 vuodessa – Tulityökoulutusta pidetään tärkeänä12.9.2018 13:33Tiedote

Ennen kuin tulitöiden turvallisuuskoulutus aloitettiin vuonna 1988, tulitöiden tekeminen aiheutti noin 40 prosenttia suurpaloista. Nykyisin hitsaus, laikkaleikkaus ja muut tulityöt aiheuttavat suurpaloista alle viisi prosenttia. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämän kyselyn mukaan tulitöiden turvallisuuskoulutusta pidetään tärkeänä, joskin koulutuksen suhde työelämän realiteetteihin vaatii jatkuvaa kehittämistä.

”Jos kriisi puhkeaa tai sota syttyy” - Riskiviestintä informoi ja herättää epäilyksiä28.8.2018 14:35Tiedote

Om krisen eller kriget kommer -esite herätti keväällä paljon keskustelua niin julkaisumaassa Ruotsissa kuin Suomessakin. Onko kyseessä vain informaation jakaminen, vai yritetäänkö ihmisten asenteisiin piilovaikuttaa tai suorastaan rivien välistä kertoa jotain, mitä ei ääneen voi sanoa? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö järjesti maanantaina 27.8. keskustelutilaisuuden, jossa tutkija Minna Lundgren Keski-Ruotsin yliopiston Risk and Crisis Research Center -yksiköstä kertoi ruotsalaisten kotitalouksien varautumisesta ja kotitalouksille suunnatusta riskiviestinnästä.