Art Odyssey 2021 – taidematka avaruuden etäisyyksiin ja mielen syvyyksiin

Art Odyssey 2021 on science fictionista innoituksensa saanut kirja- ja näyttelykokonaisuus, joka esittelee kahdeksan nykytaiteilijan (Lauri Astala, Petri Eskelinen, Roland Persson, Joseph Popper, Tiina Raitanen, Kimmo Schroderus, Magnus Wallin ja Charlotta Östlund) scifi-henkisiä videoteoksia ja veistoksia.

Uutuuskirja esittelee Serlachius-museoiden vaikuttavan ja arvoituksellisen Art Odyssey 2021 -näyttelyn upeina kuvina, ja se sisältää science fictionin ja taiteen leikkauspisteitä tutkivia esseitä sekä scifi-kirjallisuuden legendan, Jeff VanderMeerin haastattelun.

Maineikkaan Tähtivaeltaja-blogin scifi-asiantuntijat Jukka Halme ja Aleksi Kuutio pohtivat yhteisartikkelissaan science fiction -kuvaston ja todellisuuden yhteyksiä sekä analysoivat kirjan taiteilijoita ja heidän teoksiaan tieteisfiktion näkökulmasta.

Palkittu tieteiskirjailija Anni Kuu Nupponen (mm. Nainen ja Kuningas, Vaskikirjat, 2009) tutkii esseessään science fictionin konventioita kirjallisuudessa ja elokuvissa ja kytkee sen historian länsimaisen sivistyksen alkulähteille aina Homerokseen asti.

Taiteilija ja Art Odyssey 2021 -näyttelyn toinen kuraattori Petri Eskelinen pohtii omassa artikkelissaan nykytaiteen merkitystä tulevaisuuden kuvana ja sen katalyyttinä. Kuvanveistäjä ja toinen kuraattori Kimmo Schroderus taustoittaa näyttelyn syntyprosessia ja siihen vaikuttaneita tekijöitä teoksen esipuheessa.

Art Odyssey 2021 (Parvs, 2021)

Kirjoittajat: Petri Eskelinen, Jukka Halme, Aleksi Kuutio, Anni Kuu Nupponen, Kimmo Schroderus, Jeff VanderMeer

Kielet: suomi ja englanti

Art Odyssey 2021 -näyttely on esillä Serlachius-museo Göstassa Mäntässä 17.4.2022 asti.

Arvostelukappaleet lehdistölle: hanna.karppanen@parvs.fi

Kuvapyynnöt: ville.karppanen@parvs.fi

Art Odyssey 2021, Parvs 2022
Installaatiokuva Art Odyssey 2021 -näyttelystä. Kuva: Arttu Kokkonen