Arvio: Yritys voi säästää jokaisen asiointikerran kustannuksissa jopa 6–10 euroa integroimalla palveluihinsa Suomi.fi-valtuudet
”Oman valtuuspalvelun rakentamisen ja ylläpitämisen sijaan, yritys voi vapauttaa omia resursseja muuhun kehittämiseen”, kertoo kehityspäällikkö Mika King Väestörekisterikeskuksesta. Valtuudet-palvelun ainoa kustannus yritykselle on sen integrointi omaan järjestelmään.
Maksuton palvelu kansalaisille, yrityksille ja muille organisaatioille
”Vasta murto-osa suomalaisista yrityksistä hyödyntää Valtuudet -palvelua. Erityisen hyvin se sopisi esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhoidon organisaatioille sekä rahoitus- ja vakuutusalojen yrityksille, joissa on paljon tilanteita, joissa asioidaan yrityksen tai toisen henkilön puolesta. Näillä toimialoilla potentiaalinen kustannussäästö on merkittävä”, King kertoo.
Deloitten vuonna 2015 tekemän arvioinnin perusteella Valtuudet -palvelun avulla on mahdollista säästää jokaisesta asiointikerrasta jopa 6–10 euroa verrattuna asiointiin toimipisteessä.
Helppo käyttöönotto ja aina ajantasaiset tiedot
Valtuudet-palvelun avulla asiointioikeuksien tarkistaminen on yrityksille hallinnollisesti merkittävästi helpompaa kuin oman järjestelmän ylläpitäminen.
”Yrityksen ei tarvitse rakentaa omaa sähköisen valtuuttamisen palvelua, kun puolesta-asioinnin oikeudet tarkistetaan ajantasaisesti väestötietojärjestelmästä, kaupparekisteristä ja valtuusrekisteristä. Palvelun hyödyntäminen lisää sähköisen asioinnin luotettavuutta ja tietoturvallisuutta ja huolehtii taustalla, että puolesta-asioijan oikeudet ja valtuudet ovat ajan tasalla”, King kertoo.
Ohjelmistotoimittajat voivat integroida palvelun osaksi sähköisen asioinnin alustaa ja esimerkiksi pankit ja vakuutusyhtiöt voivat käyttää palvelua omissa asiointipalveluratkaisuissaan.
”Sähköisen asiointipalvelun integroiminen Suomi.fi-valtuuksiin vie projektiaikaa keskimäärin kuukauden. Valtuustarkistusta on mahdollista hyödyntää sähköisten palvelujen lisäksi myös fyysisissä asiointipisteissä kuten apteekeissa on tehty”, King jatkaa.
Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen Suomi.fi-valtuudet-palvelu on palkittu vuonna 2019 suomalaisessa Blue Arrow Awards -palkintogaalassa yhteiskunnallisesti vaikuttavimpana digitaalisena palveluna sekä Euroopan komission järjestämässä Sharing and Reuse -kilpailussa kansainvälisesti edistyksellisenä, kansalaisten ja yritysten elämää sujuvoittavana palveluna.
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-valtuuksien avulla henkilö tai yritys voi antaa toiselle henkilölle tai yritykselle valtuuden eli oikeuden asioida puolestaan. Lisäksi henkilö tai yritys voi pyytää oikeutta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta.
- Asiointipalveluun liitettynä Valtuudet-palvelu tarkistaa huoltajuustiedot väestötietojärjestelmästä, jolloin vanhemmat eivät tarvitse erillistä valtuutusta lapsen puolesta asiointiin.
- Suomalaisen yrityksen virallisen edustamisoikeuden Valtuudet -palvelu tarkistaa kaupparekisteristä, joten yrityksen edustaja ei tarvitse välttämättä erillistä valtuutusta yrityksen puolesta asiointiin.
- Valtuudet-palvelulla on luotu lähes neljä miljoonaa valtuutta.
- Valtuudet palvelun avulla tehdään kuukausittain yli kaksi miljoonaa puolesta-asiointia.
- Väestörekisterikeskus on julkaissut Valtuudet-palvelun vuonna 2017.
- Valtuudet-palveluun liittyvä tekninen aineisto sekä käyttöönoton yhteystiedot löytyvät osoitteesta: palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/valtuudet/esittely
- Lisätietoa Valtuudet-palvelusta: suomi.fi/valtuudet.
Lisätiedot
• Kehityspäällikkö Mika King, Väestörekisterikeskus, mika.king@vrk.fi, 029 5535301.
Suomi.fi-valtuuksilla sujuvampia palvelupolkuja: Miten Aava ja Pohjola Sairaala ratkaisivat lapsiperheiden sähköisen asioinnin?
Monet yksityiset lääkäriketjut tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden verkko- ja mobiiliasiointiin. Aikuisen on helppo tunnistautua hoitamaan omia asioitaan, mutta alaikäisten kohdalla on tarve tuplatarkistukseen: onko isä-Esko Esimerkkilä varmasti pikku-Elina Esimerkkilän huoltaja ja siten oikeutettu hoitamaan Elinan asioita? Kun terveysyrityksellä on käytössään Suomi.fi-valtuudet, huoltajuus voidaan varmistaa ajantasaisesti väestötietojärjestelmästä.
Tietoja julkaisijasta
Väestörekisterikeskus edistää yhteiskunnan digitalisointia ja sähköistä asiointia Suomessa. Vastuullamme olevien kokonaisuuksien häiriötön ja sujuva toiminta on yhteiskunnalle elintärkeää. Ylläpidämme ja kehitämme maamme tärkeintä tietovarantoa, väestötietojärjestelmää, ja tarjoamme väestötietojärjestelmään pohjautuvia tietopalveluja viranomaisille sekä yrityksille. Vastaamme varmennetun sähköisen asioinnin tuottamisesta Suomessa. Tuottamamme varmenteet takaavat turvallisen ja sujuvan sähköisen asioinnin ja työskentelyn mm. julkisessa hallinnossa ja sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla.
Tuotamme ja kehitämme Suomi.fi-palveluja kansalaisten, julkisen hallinnon ja yritysten käyttöön. Palvelujen muodostama kansallinen palveluarkkitehtuurikokonaisuus luo perusedellytykset julkisten sähköisten asiointipalveluiden toteuttamiselle ja suomalaisen yhteiskunnan digitalisoinnille. Väestörekisterikeskus toimii myös digituen valtakunnallisena kehittäjänä ja digituen tuottajien tukijana. Vaalitehtävistä vastuullamme ovat mm. äänioikeusrekisterin ja ehdokasrekisterien luominen, äänioikeusilmoitusten toimittaminen ja äänestyspaikkapalvelun tuottaminen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i övermorgon18.11.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 19 november 2025 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 20 november 2025. I samband med den årliga uppdateringen raderas hemkommunen av sådana personer vars bostadsort har varit okänd i över två år. Denna ändring gäller ungefär 2 250 personer, som också lämnar Finlands folkmängd.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa ylihuomenna18.11.2025 07:03:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 19.11.2025 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 20.11.2025 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä poistetaan kotikunta sellaisilta henkilöiltä, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Tämä muutos koskee noin 2250 henkilöä, jotka poistuvat sen tuloksena myös Suomen väkiluvusta.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland the day after tomorrow18.11.2025 07:03:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 19 November 2025 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed on the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 20 November 2025. The annual update involves removing the municipality of residence of people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 2,250 persons who will also be removed from the population number of Finland as a result.
Välfärdsområdena gör det lättare att uträtta ärende digitalt – Man kan ge sin egen förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i social- och hälsovårdens digitala tjänster3.11.2025 14:27:50 EET | Pressmeddelande
En del finländare saknar digitala färdigheter eller digitala identifieringsverktyg, vilket gör att de hamnar utanför de digitala tjänsterna som gör vardagen smidigare. Detta har fått åtta välfärdsområden att i samband med besök erbjuda sina invånare möjligheten att ge sin egen förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter
Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa3.11.2025 08:33:38 EET | Tiedote
Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
