Arvio: Yritys voi säästää jokaisen asiointikerran kustannuksissa jopa 6–10 euroa integroimalla palveluihinsa Suomi.fi-valtuudet
”Oman valtuuspalvelun rakentamisen ja ylläpitämisen sijaan, yritys voi vapauttaa omia resursseja muuhun kehittämiseen”, kertoo kehityspäällikkö Mika King Väestörekisterikeskuksesta. Valtuudet-palvelun ainoa kustannus yritykselle on sen integrointi omaan järjestelmään.
Maksuton palvelu kansalaisille, yrityksille ja muille organisaatioille
”Vasta murto-osa suomalaisista yrityksistä hyödyntää Valtuudet -palvelua. Erityisen hyvin se sopisi esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhoidon organisaatioille sekä rahoitus- ja vakuutusalojen yrityksille, joissa on paljon tilanteita, joissa asioidaan yrityksen tai toisen henkilön puolesta. Näillä toimialoilla potentiaalinen kustannussäästö on merkittävä”, King kertoo.
Deloitten vuonna 2015 tekemän arvioinnin perusteella Valtuudet -palvelun avulla on mahdollista säästää jokaisesta asiointikerrasta jopa 6–10 euroa verrattuna asiointiin toimipisteessä.
Helppo käyttöönotto ja aina ajantasaiset tiedot
Valtuudet-palvelun avulla asiointioikeuksien tarkistaminen on yrityksille hallinnollisesti merkittävästi helpompaa kuin oman järjestelmän ylläpitäminen.
”Yrityksen ei tarvitse rakentaa omaa sähköisen valtuuttamisen palvelua, kun puolesta-asioinnin oikeudet tarkistetaan ajantasaisesti väestötietojärjestelmästä, kaupparekisteristä ja valtuusrekisteristä. Palvelun hyödyntäminen lisää sähköisen asioinnin luotettavuutta ja tietoturvallisuutta ja huolehtii taustalla, että puolesta-asioijan oikeudet ja valtuudet ovat ajan tasalla”, King kertoo.
Ohjelmistotoimittajat voivat integroida palvelun osaksi sähköisen asioinnin alustaa ja esimerkiksi pankit ja vakuutusyhtiöt voivat käyttää palvelua omissa asiointipalveluratkaisuissaan.
”Sähköisen asiointipalvelun integroiminen Suomi.fi-valtuuksiin vie projektiaikaa keskimäärin kuukauden. Valtuustarkistusta on mahdollista hyödyntää sähköisten palvelujen lisäksi myös fyysisissä asiointipisteissä kuten apteekeissa on tehty”, King jatkaa.
Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen Suomi.fi-valtuudet-palvelu on palkittu vuonna 2019 suomalaisessa Blue Arrow Awards -palkintogaalassa yhteiskunnallisesti vaikuttavimpana digitaalisena palveluna sekä Euroopan komission järjestämässä Sharing and Reuse -kilpailussa kansainvälisesti edistyksellisenä, kansalaisten ja yritysten elämää sujuvoittavana palveluna.
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- Suomi.fi-valtuuksien avulla henkilö tai yritys voi antaa toiselle henkilölle tai yritykselle valtuuden eli oikeuden asioida puolestaan. Lisäksi henkilö tai yritys voi pyytää oikeutta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta.
- Asiointipalveluun liitettynä Valtuudet-palvelu tarkistaa huoltajuustiedot väestötietojärjestelmästä, jolloin vanhemmat eivät tarvitse erillistä valtuutusta lapsen puolesta asiointiin.
- Suomalaisen yrityksen virallisen edustamisoikeuden Valtuudet -palvelu tarkistaa kaupparekisteristä, joten yrityksen edustaja ei tarvitse välttämättä erillistä valtuutusta yrityksen puolesta asiointiin.
- Valtuudet-palvelulla on luotu lähes neljä miljoonaa valtuutta.
- Valtuudet palvelun avulla tehdään kuukausittain yli kaksi miljoonaa puolesta-asiointia.
- Väestörekisterikeskus on julkaissut Valtuudet-palvelun vuonna 2017.
- Valtuudet-palveluun liittyvä tekninen aineisto sekä käyttöönoton yhteystiedot löytyvät osoitteesta: palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/valtuudet/esittely
- Lisätietoa Valtuudet-palvelusta: suomi.fi/valtuudet.
Lisätiedot
• Kehityspäällikkö Mika King, Väestörekisterikeskus, mika.king@vrk.fi, 029 5535301.
Suomi.fi-valtuuksilla sujuvampia palvelupolkuja: Miten Aava ja Pohjola Sairaala ratkaisivat lapsiperheiden sähköisen asioinnin?
Monet yksityiset lääkäriketjut tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden verkko- ja mobiiliasiointiin. Aikuisen on helppo tunnistautua hoitamaan omia asioitaan, mutta alaikäisten kohdalla on tarve tuplatarkistukseen: onko isä-Esko Esimerkkilä varmasti pikku-Elina Esimerkkilän huoltaja ja siten oikeutettu hoitamaan Elinan asioita? Kun terveysyrityksellä on käytössään Suomi.fi-valtuudet, huoltajuus voidaan varmistaa ajantasaisesti väestötietojärjestelmästä.
Tietoja julkaisijasta
Väestörekisterikeskus edistää yhteiskunnan digitalisointia ja sähköistä asiointia Suomessa. Vastuullamme olevien kokonaisuuksien häiriötön ja sujuva toiminta on yhteiskunnalle elintärkeää. Ylläpidämme ja kehitämme maamme tärkeintä tietovarantoa, väestötietojärjestelmää, ja tarjoamme väestötietojärjestelmään pohjautuvia tietopalveluja viranomaisille sekä yrityksille. Vastaamme varmennetun sähköisen asioinnin tuottamisesta Suomessa. Tuottamamme varmenteet takaavat turvallisen ja sujuvan sähköisen asioinnin ja työskentelyn mm. julkisessa hallinnossa ja sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla.
Tuotamme ja kehitämme Suomi.fi-palveluja kansalaisten, julkisen hallinnon ja yritysten käyttöön. Palvelujen muodostama kansallinen palveluarkkitehtuurikokonaisuus luo perusedellytykset julkisten sähköisten asiointipalveluiden toteuttamiselle ja suomalaisen yhteiskunnan digitalisoinnille. Väestörekisterikeskus toimii myös digituen valtakunnallisena kehittäjänä ja digituen tuottajien tukijana. Vaalitehtävistä vastuullamme ovat mm. äänioikeusrekisterin ja ehdokasrekisterien luominen, äänioikeusilmoitusten toimittaminen ja äänestyspaikkapalvelun tuottaminen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release
As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
