Väestörekisterikeskus

Arvio: Yritys voi säästää jokaisen asiointikerran kustannuksissa jopa 6–10 euroa integroimalla palveluihinsa Suomi.fi-valtuudet

Jaa

Valtuudet -palvelun avulla henkilö tai yritys voi valtuuttaa tai pyytää valtuutusta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Palvelu on helposti integroitavissa yrityksen omiin sähköisen asioinnin kanaviin. Sen avulla voidaan varmistaa puolesta-asioinnin tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset.

”Oman valtuuspalvelun rakentamisen ja ylläpitämisen sijaan, yritys voi vapauttaa omia resursseja muuhun kehittämiseen”, kertoo kehityspäällikkö Mika King Väestörekisterikeskuksesta. Valtuudet-palvelun ainoa kustannus yritykselle on sen integrointi omaan järjestelmään.

Maksuton palvelu kansalaisille, yrityksille ja muille organisaatioille

”Vasta murto-osa suomalaisista yrityksistä hyödyntää Valtuudet -palvelua. Erityisen hyvin se sopisi esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhoidon organisaatioille sekä rahoitus- ja vakuutusalojen yrityksille, joissa on paljon tilanteita, joissa asioidaan yrityksen tai toisen henkilön puolesta. Näillä toimialoilla potentiaalinen kustannussäästö on merkittävä”, King kertoo.

Deloitten vuonna 2015 tekemän arvioinnin perusteella Valtuudet -palvelun avulla on mahdollista säästää jokaisesta asiointikerrasta jopa 6–10 euroa verrattuna asiointiin toimipisteessä.

Helppo käyttöönotto ja aina ajantasaiset tiedot

Valtuudet-palvelun avulla asiointioikeuksien tarkistaminen on yrityksille hallinnollisesti merkittävästi helpompaa kuin oman järjestelmän ylläpitäminen.

”Yrityksen ei tarvitse rakentaa omaa sähköisen valtuuttamisen palvelua, kun puolesta-asioinnin oikeudet tarkistetaan ajantasaisesti väestötietojärjestelmästä, kaupparekisteristä ja valtuusrekisteristä. Palvelun hyödyntäminen lisää sähköisen asioinnin luotettavuutta ja tietoturvallisuutta ja huolehtii taustalla, että puolesta-asioijan oikeudet ja valtuudet ovat ajan tasalla”, King kertoo.

Ohjelmistotoimittajat voivat integroida palvelun osaksi sähköisen asioinnin alustaa ja esimerkiksi pankit ja vakuutusyhtiöt voivat käyttää palvelua omissa asiointipalveluratkaisuissaan.

”Sähköisen asiointipalvelun integroiminen Suomi.fi-valtuuksiin vie projektiaikaa keskimäärin kuukauden. Valtuustarkistusta on mahdollista hyödyntää sähköisten palvelujen lisäksi myös fyysisissä asiointipisteissä kuten apteekeissa on tehty”, King jatkaa.

Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen Suomi.fi-valtuudet-palvelu on palkittu vuonna 2019 suomalaisessa Blue Arrow Awards -palkintogaalassa yhteiskunnallisesti vaikuttavimpana digitaalisena palveluna sekä Euroopan komission järjestämässä Sharing and Reuse -kilpailussa kansainvälisesti edistyksellisenä, kansalaisten ja yritysten elämää sujuvoittavana palveluna.

Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa

  • Suomi.fi-valtuuksien avulla henkilö tai yritys voi antaa toiselle henkilölle tai yritykselle valtuuden eli oikeuden asioida puolestaan. Lisäksi henkilö tai yritys voi pyytää oikeutta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta.  
  • Asiointipalveluun liitettynä Valtuudet-palvelu tarkistaa huoltajuustiedot väestötietojärjestelmästä, jolloin vanhemmat eivät tarvitse erillistä valtuutusta lapsen puolesta asiointiin.
  • Suomalaisen yrityksen virallisen edustamisoikeuden Valtuudet -palvelu tarkistaa kaupparekisteristä, joten yrityksen edustaja ei tarvitse välttämättä erillistä valtuutusta yrityksen puolesta asiointiin. 
  • Valtuudet-palvelulla on luotu lähes neljä miljoonaa valtuutta.
  •  Valtuudet palvelun avulla tehdään kuukausittain yli kaksi miljoonaa puolesta-asiointia. 
  • Väestörekisterikeskus on julkaissut Valtuudet-palvelun vuonna 2017.
  • Valtuudet-palveluun liittyvä tekninen aineisto sekä käyttöönoton yhteystiedot löytyvät osoitteesta: palveluhallinta.suomi.fi/fi/sivut/valtuudet/esittely 
  • Lisätietoa Valtuudet-palvelusta: suomi.fi/valtuudet. 

Lisätiedot

• Kehityspäällikkö Mika King, Väestörekisterikeskus, mika.king@vrk.fi, 029 5535301.

Suomi.fi-valtuuksilla sujuvampia palvelupolkuja: Miten Aava ja Pohjola Sairaala ratkaisivat lapsiperheiden sähköisen asioinnin?

Monet yksityiset lääkäriketjut tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden verkko- ja mobiiliasiointiin. Aikuisen on helppo tunnistautua hoitamaan omia asioitaan, mutta alaikäisten kohdalla on tarve tuplatarkistukseen: onko isä-Esko Esimerkkilä varmasti pikku-Elina Esimerkkilän huoltaja ja siten oikeutettu hoitamaan Elinan asioita? Kun terveysyrityksellä on käytössään Suomi.fi-valtuudet, huoltajuus voidaan varmistaa ajantasaisesti väestötietojärjestelmästä.

Lue lisää Aavan ja Pohjola Sairaalan ratkaisuista

Tietoja julkaisijasta

Väestörekisterikeskus
Väestörekisterikeskus
Lintulahdenkuja 4
00530 HELSINKI

0295 535 001http://www.vrk.fi

Väestörekisterikeskus edistää yhteiskunnan digitalisointia ja sähköistä asiointia Suomessa. Vastuullamme olevien kokonaisuuksien häiriötön ja sujuva toiminta on yhteiskunnalle elintärkeää. Ylläpidämme ja kehitämme maamme tärkeintä tietovarantoa, väestötietojärjestelmää, ja tarjoamme väestötietojärjestelmään pohjautuvia tietopalveluja viranomaisille sekä yrityksille. Vastaamme varmennetun sähköisen asioinnin tuottamisesta Suomessa. Tuottamamme varmenteet takaavat turvallisen ja sujuvan sähköisen asioinnin ja työskentelyn mm. julkisessa hallinnossa ja sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla.

Tuotamme ja kehitämme Suomi.fi-palveluja kansalaisten, julkisen hallinnon ja yritysten käyttöön. Palvelujen muodostama kansallinen palveluarkkitehtuurikokonaisuus luo perusedellytykset julkisten sähköisten asiointipalveluiden toteuttamiselle ja suomalaisen yhteiskunnan digitalisoinnille. Väestörekisterikeskus  toimii myös digituen valtakunnallisena kehittäjänä ja digituen tuottajien tukijana. Vaalitehtävistä vastuullamme ovat mm. äänioikeusrekisterin ja ehdokasrekisterien luominen, äänioikeusilmoitusten toimittaminen ja äänestyspaikkapalvelun tuottaminen.

www.vrk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Väestörekisterikeskus

Gigantin tietoturva-aukon henkilötiedot eivät ole peräisin väestötietojärjestelmästä18.11.2019 16:09:36 EETTiedote

Helsingin Sanomat uutisoi 17.11.2019 Gigantin verkkosivuston tietoturva-aukosta, jonka vuoksi sivustolta pääsi hakemaan henkilötietoja. Väestörekisterikeskuksen selvityksen mukaan tiedot eivät ole peräisin väestötietojärjestelmästä. Väestörekisterikeskus ei luovuta Bisnodelle tietoja uutisoinnissa mainittuun yhteystieto- ja henkilömarkkinointirekisteriin, vaan henkilötiedot ovat peräisin muista lähteistä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme