Aseteollisuuden rooli Jemenin sotarikosepäilyissä täytyy tutkia

Eurooppalainen ihmisoikeusjärjestö ECCHR ja Amnesty vaativat Kansainvälistä rikostuomioistuinta selvittämään, ovatko aseteollisuuden johtajat ja poliittiset päättäjät syyllistyneet kansainvälisen oikeuden loukkauksiin Jemenissä. Kansainvälinen rikostuomioistuin voi käyttää toimivaltaansa kansanmurhien, ihmisyyttä vastaan kohdistuvien rikoksien ja sotarikosten suhteen.

ECCHR (European Centre for Constitutional and Human Rights) kehottaa Kansainvälistä rikostuomioistuinta tutkimaan, kantavatko hallitukset ja aseyhtiöt rikosoikeudellisen vastuun aseiden toimittamisesta Saudi-Arabian ja Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien johtaman liittouman käyttöön Jemenissä. ECCHR vaatii selvitystä 26 ilmaiskusta, joissa kuoli ja loukkaantui siviilejä sekä tuhoutui muun muassa kouluja, asuinrakennuksia ja sairaaloita.

Jemenin sota on jatkunut jo lähes viiden vuoden ajan ja konfliktissa on kuollut kymmeniä tuhansia ihmisiä. Vaikka kansainvälisen oikeuden loukkauksista on mittavia todisteita, monet eurooppalaiset valtiot ovat jatkaneet asevientiä liittoumalle. Asevienti loukkaa sekä kansainvälistä asekauppasopimusta että eurooppalaisia ja kansallisia lakeja.

“Kansainvälisen rikostuomioistuimen selvitys olisi historiallinen askel siinä, että aseteollisuus joutuisi vastuuseen liiketoiminnastaan. Totuus on, että jokainen, joka on myynyt aseita Saudi-Arabian ja Arabiemiirikuntien johtamalle liittoumalle, on vastuussa siitä, miten näitä aseita on käytetty. Tämä koskee sekä yritysten johtajia että hallitusten viranhaltijoita”, sanoo Amnesty Internationalin Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson

Aseyhtiöt piiloutuvat valtioiden vientilupien taakse

Valtiot ovat vastuussa vientisopimusten hyväksymisestä. Aseyhtiöt käyttävät tätä hyväkseen ja väittävät, että hallitusten päätökset vapauttavat ne vastuusta. Poliittisista päätöksistä huolimatta yritykset ovat kuitenkin velvollisia kunnioittamaan ihmisoikeuksia kaikessa toiminnassaan.

“Kuka vain voi avata sanomalehden ja tajuta, että monet eurooppalaiset hallitukset ovat tehneet järisyttäviä arviointivirheitä asevientinsä vaikutuksista ihmisoikeuksien toteutumiseen”, sanoo Frank Johansson.

“Aseteollisuuden johtajilla on ollut runsaasti aikaa perehtyä luotettaviin tietolähteisiin ennen viennin aloittamista. Hallituksien päätösten takana piileskely ei enää riitä tekosyyksi.”

ECCHR:n tekemässä selvityksessä on mukana yrityksiä Espanjasta, Saksasta, Ranskasta, Italiasta ja Iso-Britanniasta. Tutkimus perehtyy erityisesti seuraavien yritysten asevientiin: Airbus Defence and Space S.A. (Espanja), Airbus Defence and Space GmbH (Saksa), BAE Systems Plc. (Iso-Britannia), Dassault Aviation S.A. (Ranska), Leonardo S.p.A. (Italia), MBDA UK Ldt. (Iso-Britannia), MBDA France S.A.S. (Ranska), Raytheon Systems Ltd. (Iso-Britannia), Thales France ja Rheinmetall AG (Saksa) tytäryhtiönsä RWM Italia S.p.A.:n kautta.

ECCHR:n vaatimusta tukevat Amnesty International, Mwatana for Human Rights, Campaign Against Arms Trade CAAT, Centre Delàs sekä Rete Disarmo.