Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Asiakaslähtöinen toiminta, digitaalisten työvälineiden hyödyntäminen ja hyvä vuorovaikutus yhdistävät menestyneitä myyntiorganisaatioita

Jaa

Jo kymmenettä kertaa järjestetyn Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailun kautta saadut tutkimustulokset vahvistavat näkemystä siitä, mitkä tekijät yhdistävät menestyviä myyntiorganisaatioita sekä mihin suuntaan ala on kehittymässä. Kolmiosaisen kilpailun avulla arvioitiin kilpailijayritysten myyntistrategiaa, myynnin johtamista, myyntityötä, asiakasosaamista sekä myynnin toimintoja ja työkaluja. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun organisoima kilpailu järjestettiin nyt 10. kerran.

”Menestyvillä myyntiorganisaatioilla on nähtävissä yhteisiä piirteitä ja toimintamalleja, kuten strategia- ja asiakaslähtöinen toiminta, digitaalisten työvälineiden hyödyntäminen sekä hyvä vuorovaikutus niin esimiestyöskentelyssä kuin asiakkaidenkin kanssa. Näissä yrityksissä sekä johto että myyjät tuovat omat kasvonsa sekä persoonansa esille viestinnässä, mikä korostaa kaupankäynnin luonnetta ihmiseltä ihmiselle -toimintana”, Ph.D. Timo Kaski, Head Of R&D Haaga-Heliasta kuvailee tutkimustuloksia.

Menestyksekkäät yritykset lähestyvät asiakkaita suunnitelmallisesti: yrityksen kilpailukykyinen asema markkinoilla sekä potentiaaliset asiakaskohderyhmät on määritelty huolellisesti. Ennen asiakastapaamista tehtävään analysointityöhön panostetaan. Myyjät rakentavat pitkäkestoisia asiakassuhteita ja huolehtivat asiakkaiden tyytyväisyydestä myös kaupan jälkeen.

”Vaikuttaa siltä, että dataan pohjautuva myynnin johtaminen kehittyy ja työkaluista koetaan niiden käytön lisääntyessä saatavan myös yhä enemmän hyötyä. Näin saavutetaan aikaisempaa ajantasaisempi kuva myynnistä ja parempi läpinäkyvyys”, Kaski jatkaa.

Hyvissä myyntiorganisaatioissa yhdistyy yhdessä tekeminen ja oppiminen

”Yhteishenki ja valmentava esimiestyöskentely osaltaan vaikuttavat siihen, että 80% myyjistä ilmoitti olevansa innostuneita työstään ja peräti 92% oli hyvin sitoutuneita työnantajaansa ja kertoivat saavansa työstä onnistumisen tunteita”, Timo Kaski kertoo.

Tutkimus paljasti myös yllättäviä tuloksia. Vastaukset jakaantuivat rajusti siinä, miten hyvin asiakkaiden kokemuksessa tapahtuvista muutoksista ollaan perillä. Monet yritykset olivat tietoisia siitä, miksi asiakkaiden antamat suosittelu- tai tyytyväisyyspisteet ovat muuttuneet huonommiksi tai paremmiksi. Vastaavasti puolet yrityksistä kertoivat, ettei heillä ole juurikaan käsitystä siitä, mistä muutokset johtuvat. Toinen yllättävä seikka on se, että vain 60 prosentilla yrityksistä on vastaajien mielestä jossain määrin olemassa ja käytössä virallinen eettinen ohjeistus.

Suomen paras myyntiorganisaatio -kilpailun 2019 voittajaksi on valittu LämpöYkkönen, joka tarjoaa ympäristöystävällisiä ratkaisuja sekä lämmitykseen että viilennykseen. Yrityksen asiakkaita ovat kuluttajat, yritykset ja julkisen sektorin toimijat. Yritys on systemaattisesti johdettu ja siellä on otettu käyttöön useita eri myyntiprosesseja, jotka sopivat erilaisten asiakkaiden lähtökohtiin. LämpöYkkönen on myös alansa pioneeri digitaalisten työkalujen ja etäkonseptien käytössä.

”On upeaa, että myynnin prosessien sekä asiakaslähtöisten palvelujen innovatiivinen kehitystyö tulee huomioiduksi. Nämä ovat toimintamme kulmakiviä”, iloitsee LämpöYkkösen toimitusjohtaja Veli-Matti Hautakoski.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ratapihantie 13
00520 HELSINKI

09 229 611http://www.haaga-helia.fi/fi

Tutkimus toteutettiin kaikille yrityksille avoimena verkkokyselynä. Vastaajat ottivat kantaa kyselylomakkeen 50:een väittämään valitsemalla kullekin vaihtoehdon 7-portaiselta Likertin asteikolta, jossa 7 kuvasi vastausta ”täysin samaa mieltä” ja 1 vastausta ”täysin eri mieltä”. Kyselylomakkeeseen vastasi 60 henkilöä 42:sta yrityksestä. Yritysten keskimääräinen vuotuinen myynnin kasvu oli 20%. Vastausten sekä ulkopuolelta saatavan taloudellisen datan perusteella asiantuntijoista koostuva raati valitsi viisi finalistia, joiden myyntijohtoa haastateltiin vielä kasvotusten. Tämän lisäksi myös yritysten asiakkaille tehtiin satunnaisia haastattelusoittoja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Palkaton työharjoittelu heikentää opiskelijoiden taloudellista ja sosiaalista hyvinvointia1.7.2020 14:25:55 EESTTiedote

Palkattomat työharjoittelut pakottavat restonomiopiskelijoita monesti työskentelemään palkallisessa työssä työharjoittelun ohella tai elämään säästöjen, opintolainan tai läheisten tuen varassa. Lisäksi kahden työn yhdistäminen vähentää opiskelijan resursseja ylläpitää sosiaalisia suhteita. Tämä kävi ilmi Haaga-Helian matkailualan opiskelijoiden tekemässä kyselytutkimuksessa.

EduExcellence ja Helsinki Business College avaavat toisen asteen koulutusviennin – päänavaajana marokkolainen opiskelijaryhmä ja ammatillinen pätevyys liiketaloudessa1.6.2020 15:37:12 EESTTiedote

Pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen koulutusvientiorganisaatio EduExcellence ja marokkolainen konsultointi- ja koulutusyritys Akademia Scandinavia Private Sarl AU ovat solmineet kaupallisen yhteistyösopimuksen tutkinto-ohjelmien järjestämisestä Suomessa. Liiketalouden ammatilliseen pätevyyteen kouluttavan ohjelman toteuttaa Helsinki Business College (HBC) ja ensimmäisen ryhmän 1,5 vuoden tutkinto-ohjelma käynnistyy elokuussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme