Asiakaslähtöisyys ohjaa palvelujen kehittämistä – Finnvera käynnistää historiansa merkittävimmän tietojärjestelmähankkeen

Liiketoiminta on nykymaailmassa yhä useammin kansainvälistä, ja siksi rahoitusprosesseja ja riskienhallintaa täytyy kehittää vastaamaan asiakkaiden ja rahoituskumppaneiden toimintamalleja. Yritysrahoittaja Finnvera on tekemässä merkittävää transformaatiota ja panostusta tietojärjestelmäkehitykseen. Nyt hankittava alusta mahdollistaa aiempaa ketterämmän ja asiakaslähtöisemmän toiminnan.

Valtion erityisrahoituslaitos Finnvera on käynnistänyt julkisen hankintaprosessin nykyisten rahoituksen tietojärjestelmiensä korvaamiseksi ja uudistamiseksi. Hankinta etenee kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Uusi järjestelmä toimii tulevaisuudessa Finnveran kaikkien nykyisten ja tulevien rahoituspalveluiden alustana, olipa kyse yrityksen rahoituksesta kotimaan toiminnan hankkeisiin tai vientikauppaan. Tänä päivänä vienti ei ole yrityksen koosta riippuvaista ja rahoitustarpeet voivat samanaikaisesti koskea investointeja koti- ja ulkomaan toimintoihin. Yhteinen järjestelmä yhtenäistää palvelua työkaluja ja terminologiaa myöten.

Uudella järjestelmällä haetaan jatkuvuutta sovellushallintaan, rahoitusprosessin sujuvuutta, päätöksenteon tukea, riskienhallinnan aukottomuutta ja tehokkuutta. Finnverassa rahoitusjärjestelmien uudistushanke on saanut nimekseen RAJU. Kertooko nimi myös uudistuksen luonteesta?

– Hanke on kokonaisvaltainen ja kokoluokaltaan merkittävä, ja tulee kestämään useita vuosia. Siinä mielessä muutos on mittava. Kyse ei ole vain järjestelmähankkeesta, vaan sen myötä liiketoimintaprosessit uudistuvat. Alkuvaiheessa vaikutukset näkyvätkin ennen kaikkea sisäisissä prosesseissa. Haluamme, että järjestelmä tukee asiakastyötä nykyistä paremmin. Aikanaan muutokset tulevat näkymään asiakkaille sujuvana palveluna ja vuorovaikutteisena asiakaskokemuksena, joustavampina uusien tuotteiden lanseerauksina. Tulevaisuuden tavoitteena on toimiva päästä-päähän-prosessi, sanoo Finnveran kehitysjohtaja, CDO Minna Kaarto.

Digitalisaatio muokkaa rahoitusalaa

Uudistus on välttämätön, ja sen ajureina ovat paitsi yritysten toimintaympäristön muutos, myös digitalisaation kiihtyvät edistysaskeleet. Digitalisaatio on yksi Finnveran strategian kulmakivistä, ja prosesseja digitalisoivaa ja automatisoivaa kehitystyötä on tehty jo useiden vuosien ajan. Kaarron mukaan nyt on aika lisätä vauhtia ja siirtyä suunnittelusta yhä vahvemmin muutosten toimeenpanoon, joka alkaa näkyä enenevässä määrin myös ulospäin. Finnveraan on perustettu Digitalisaatio-yksikkö johtamaan asiakaspalvelun, prosessien ja kumppanuuksien nopeampaa kehittämistä, ja yksikkö panostaa vahvasti myös henkilöstön projekti- ja digiosaamiseen.

– Digitalisaatio muokkaa rahoitusalaa voimakkaasti sekä kuluttaja- että yritysrahoituksessa, ja rahoitusmaailmassa tehdään paljon järjestelmäkehitystä. Samantapaiset kehityshankkeet ovat ajankohtaisia myös muiden maiden vientitakuulaitoksissa. Haemme parhaita käytäntöjä sekä kuluttajaliiketoiminnoista että yritysrahoitusmaailmasta ja pyrimme oppimaan uutta. Tavoitteena on löytää valmisohjelmisto, jota voi tarvittaessa nopeasti muokata asiakkaiden tilanteisiin.

Minna Kaarto mainitsee hyvinä esimerkkeinä Finnveran sähköisistä prosesseista ja rahoituspalveluista muun muassa alkutakauksen, pk-takauksen ja sähköisen allekirjoituksen, jotka ovat nopeuttaneet rahoituksen hakua, käsittelyä ja myöntämistä asiakasyrityksen, pankin ja Finnveran välillä.

Finnveralla on 25 000 asiakasta, joista valtaosa on mikroyrityksiä tai pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Määrällisesti pieni osa asiakkaista on maan suurimpia vientiyrityksiä, joiden rahoitusvolyymit puolestaan ovat valtavan suuria. Eri asiakassegmenttien tarpeet on tärkeää huomioida jatkossakin. Tavoitteena on, että yritykset saavat Finnveran rahoituksen avulla aikaan sellaista kasvua, joka muuten ei olisi mahdollista.

– Kehitämme prosessejamme ja palveluitamme asiakkaan näkökulmasta asiakassegmentti huomioon ottaen. Se onkin mielenkiintoinen haaste, koska asiakaskuntamme on hyvin laaja, yritykset toimivat hyvin eri tavoin ja käyttävät erilaisia palveluja. Kehittämisen fokuksessa on ehdottomasti vaikuttavuus eli se, että asiakasyritykset pystyvät palvelujemme avulla viemään omaa toimintaansa eteenpäin.

Minna Kaarto, kehitysjohtaja, CDO, puh. 029 460 2120, minna.kaarto@finnvera.fi

Finnveran kehitysjohtaja Minna Kaarto

Finnvera kannustaa rahoituksen keinoin yrityksiä olemaan osa ilmastonmuutoksen ratkaisua26.4.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Siirtymä vähäpäästöisempiin ratkaisuihin kasvattaa investointeja ja avaa yrityksille liiketoiminta- ja vientimahdollisuuksia. Esimerkiksi Suomeen on suunnitteilla jopa yli 200 miljardilla eurolla vähäpäästöisiä investointeja. Finnvera on määritellyt toiminnalleen ilmastotavoitteen ja tuonut rahoitusvalikoimaan ilmastokannustimia, joilla halutaan madaltaa yritysten kynnystä tarttua kasvuun. Vuonna 2022 Finnveran rahoittamien kotimaan ja viennin hankkeiden CO2-päästöt olivat yhteensä 5,8 megatonnia. Finnveran viennin rahoituksen energiasektoriin liittyvät vastuut olivat 1,3 miljardia euroa vuoden 2023 lopussa. Niistä 38 prosenttia liittyi uusiutuvaan energiaan.

Finnvera takaa Nokian 5G-toimituksia Intian johtavan teleoperaattorin suurtilaukseen – Telesektorilla rahoitusjärjestely on Finnveran historian suurin25.4.2024 09:16:37 EEST | Tiedote

Finnvera on myöntänyt Nokian 1,5 miljardin dollarin arvoisille 5G-toimituksille ostajaluottotakuun, joka on Finnveran historian suurimpia yksittäisiä rahoitusjärjestelyjä ja vientitakuita ja telesektorilla suurin. Nokian teknologiaa on mukana Intian 5G-vallankumouksessa, kun maailman kolmanneksi suurin teleoperaattori, Intian johtava operaattori Reliance Jio Infocomm Limited on viemässä Intiaa kattavaan 5G-verkkoon. Nokia uutisoi osuudestaan hankkeessa lokakuussa 2022. Rahoitusjärjestely oli keskeisessä roolissa mahdollistamassa vientikaupan syntymistä.

Mikroyritysten investointien rahoituksessa ennätysvuosi, vaikka yleisesti investoinnit odottavat talouden käännettä23.4.2024 14:12:27 EEST | Tiedote

Epävarmasta toimintaympäristöstä huolimatta vuonna 2023 Finnveran yhdessä muiden rahoittajien kanssa rahoittamat mikroyritysten investoinnit kasvoivat euromääräisesti 17 prosenttia edellisvuodesta. Noin puolet rahoitetuista investoinneista kohdistui koneisiin ja kalustoon. Rahoitusta saaneiden aloittavien yritysten lukumäärä laski valtakunnallisesti kaikilla toimialoilla. Euromääräisesti matkailualan rahoitus kasvoi, kun se muilla toimialoilla laski.

Rahoitus ja kasvu -katsaus: Teollisuuspolitiikka nosti päätään koronapandemian aikana, mutta vaihde jäi päälle – Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä18.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomen viennin laskusuhdanne syveni vuoden 2023 aikana, ja tällä hetkellä viennin odotukset lähitulevaisuudesta ovat yhtä pessimistiset kuin koronapandemian pahimmassa vaiheessa. Vientitaantumalla on merkittävät vaikutukset kansantalouteen, sillä vientisektori työllistää suoraan ja välillisesti merkittävän määrän ihmisiä. Lisäksi vientiin päätyvät hyödykkeet ovat yleensä korkeamman arvonlisän tuotteita, joten viennin vähenemisestä seuraa myös kansantalouden tuottavuuden lasku. Samaan aikaan suurten talousmahtien protektionistinen teollisuuspolitiikka rapauttaa kansainvälistä kauppaa ja lisää valtiontukipolitiikkaa. Koronapandemian aikana nousut teollisuuspolitiikka on jäänyt päälle ja vahvistunut.

Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus 1/2024: ”Investoinnit odottavat EKP:n ensimmäistä koronlaskua” – Investointien lykkääminen osoittaa, ettei hyviä projekteja ole, arvioi pääekonomisti16.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Pk-yritysten rahoituskysynnän odotetaan pysyvän vaimeana seuraavien kuuden kuukauden aikana, ja investointeja on lykätty tai peruttu odottamaan korkotason laskua. Myös Suomen viennin odotus lähitulevaisuudesta on yhtä pessimistinen kuin koronapandemian pahimmassa vaiheessa. Erityisen ongelmallista tämän hetken tilanteessa on se, että syyt eivät ole pelkästään Suomen omissa käsissä vaan taustalla ovat globaali talouskehitys ja korkotaso. Taustalla on myös Suomen talouden syvempiä rakenteellisia haasteita, jotka heijastuvat investointien kannattavuuteen, arvioi Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki.