Asiakasmaksujen laskutus on viivästynyt Pirkanmaan hyvinvointialueella
Hämeenkyrön ja Nokian kotihoidon ja asumispalveluiden laskutus on vasta alkamassa, ja näiden palveluiden asiakkaille laskut tulevat myöhemmin.
Asiakaslaskutus perustuu asiakas- ja potilastietojärjestelmiin merkittyihin tietoihin. Järjestelmät on siirretty kunnilta hyvinvointialueelle tämän vuoden puolella, kun kunnat saivat viime vuoden laskutuksensa valmiiksi. Hyvinvointialueen laskutusta on päästy aloittamaan siirron jälkeen, ja valtaosa tammikuun asiakasmaksuista saadaan käsiteltyä tämän viikon loppuun mennessä.
Tavoitteena on, että Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakasmaksujen laskutuksen ruuhka saadaan purettua maaliskuun aikana. Huhtikuusta alkaen asiakkaat saavat laskunsa tavanomaisen ajan kuluessa.
Jos asiakkaalle tulee laskutuksen viivästymisen takia vaikeuksia maksaa laskujaan, laskuille voi saada lisää maksuaikaa tai niille voidaan tehdä maksusuunnitelma. Jokaisen laskun mukana on laskutuksen asiakaspalvelun yhteystiedot. Laskutuksesta vastavat yhteistyössä Pirkanmaan hyvinvointialue ja Monetra Pirkanmaa Oy. Laskun sisältöä ja aiheellisuutta koskevissa asioissa otetaan yhteyttä Pirkanmaan hyvinvointialueen asiakasmaksujen asiakaspalveluun, ja eräpäivän siirtoihin ja maksusuorituksiin liittyviin tiedusteluihin vastaa Monetra.
Yhteyshenkilöt
Kehittämispäällikkö Else-Mari Vuosjoki, 040 842 2488, else-mari.vuosjoki@pirha.fi
Tietoja julkaisijasta
Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa pirkanmaalaisten julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestämisestä ja pääosin myös tuottamisesta. Lisätietoja pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Suuresta osasta Pirkanmaan hyvinvointialueen puheluita ei peritä asiakasmaksua26.3.2024 10:52:43 EET | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueen päivitetyt asiakasmaksut tulivat voimaan helmikuussa. Asiakasmaksujen päivityksessä osa erikoissairaanhoidon puheluista muuttui maksullisiksi ja osan hinta laski. Suuri osa hyvinvointialueen puheluista on kuitenkin edelleen asiakkaalle lisämaksuttomia, niistä maksetaan vain normaali puhelumaksu. Hyvinvointialue ei laskuta asiakkaita muun muassa ajanvaraus- ja vaihtopuheluista, päivystysapuun 116117 soitetuista puheluista tai sosiaali- ja terveysasemille soitetuista puheluista.
Aluehallitus hyväksyi ikäihmisten palveluverkon toimeenpanosuunnitelman25.3.2024 13:48:37 EET | Tiedote
Ikäihmisten palveluverkon toimeenpanosuunnitelma hyväksyttiin aluehallituksen maanantaina muutamilla tarkennuksilla. Aluehallitus edellyttää, että suunnitelma korvaavista ympärivuorokautisen asumisen paikoista on oltava ennen laitospaikkojen sulkemista ja suunnitelma tuodaan aluehallitukselle tiedoksi.
Vaikuttavuustyö kaipaa yhteistä tekemistä ja tutkimustietoa – Valmisteilla oleva vaikuttavuuskeskus tukee hyvinvointialueita vaikuttavien menetelmien käyttöönotossa25.3.2024 10:04:37 EET | Tiedote
Vähähyötyisistä hoidoista, palveluista ja prosesseista on perustellusti lupa luopua, kun käytössä on vertailukelpoista tietoa ja päteviä mittareita. Sosiaali- ja terveysalan vaikuttavuuskeskuksen vaikuttavuusvirittäjät etsivät tietoa hyvinvointialueiden vaikuttavuustyön edistämisen tueksi.
Pirkanmaan hyvinvointialueen laajat kiirevastaanotot palvelevat läpi pääsiäisen22.3.2024 14:58:09 EET | Tiedote
Sosiaali- ja terveysasemien vastaanottopalvelut ja useimmat muut Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelut sulkeutuvat kiirastorstaina 28.3.2024 perjantain aukioloaikojen mukaisesti. Kiireellistä hoitoa tarvitsevat voivat pääsiäisen aikaan hakeutua laajoille kiirevastaanotoille niiden aukioloaikoina tai Tays Päivystys Acutaan Tampereelle tai Tays Valkeakosken päivystykseen.
Pirkanmaan hyvinvointialueen terveydenhuollon puolesta asioinnin mahdollisuudet yhdenmukaistuvat22.3.2024 13:58:09 EET | Tiedote
Asiointi täysi-ikäisen ja alaikäisen puolesta helpottuu. Täysi-ikäisen aikuisen puolesta asioiva voi Suomi.fi-valtuutuksella nähdä valtuuttajansa terveydenhuollon tiedot ja asioida sähköisissä palveluissa hänen puolestaan. Läheisellä on jatkossa mahdollisuus myös asioida ilman Suomi.fi-valtuutusta käynti- tai palvelukohtaisesti aikuisen tai lapsen puolesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme