Asiakasomistajat vievät Pirkanmaan Osuuskauppaa kohti hiilinegatiivisuutta

Pirkanmaan Osuuskaupan tavoitteena on olla hiilinegatiivinen vuonna 2025. Vuoden 2020 loppuun mennessä oman toiminnan hiilidioksidipäästöjä saatiin vähennettyä 70 % vuoden 2015 tasosta. Tämä onnistui toteuttamalla aktiivisesti erilaisia energiahankkeita ja kylmälaitosinvestointeja sekä kasvattamalla uusiutuvan sähkön osuutta.

S-ryhmän ja alueosuuskauppojen yhteisenä tavoitteena on olla hiilinegatiivinen vuonna 2025.

–  S olet Sinä. Asiakasomistajanamme olet mukana yhteisessä hiilinegatiivisuustavoitteessamme. Se tarkoittaa, että ryhmätasolla poistamme ilmakehästä enemmän hiiltä kuin sinne tuotamme. Haluamme auttaa myös asiakasomistajiamme oman hiilijalanjäljen pienentämisessä. S-mobiilissa on kätevä laskuri, josta näkee omien ruokaostojensa hiilijalanjäljen, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko iloitsee.

Vuoteen 2030 mennessä kaikki käyttämämme sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla

Viimeistään vuoteen 2030 mennessä kaikki Pirkanmaan Osuuskaupan käyttämä sähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla. Kun ensi vuoden alussa Simon Sarvisuon tuulipuistossa saadaan kaikki myllyt pyörimään, S-ryhmä tuottaa itse uusiutuvaa sähköä 85 % kulutuksesta.

– Hiilipäästöjen nopean pudotuksen keskeisin tekijä on ollut siirtyminen käyttämään pelkästään uusiutuvaa sähköä, Timo avaa.

Tänä vuonna Pirkanmaan Osuuskaupalla kartoitettiin kaikki toimipaikat, joihin on mahdollista toteuttaa aurinkopaneelit. Esimerkiksi ensi toukokuussa valmistuvan Sastamalan Prisman katolla kiiltelevät aurinkopaneelit, ja suunnitelmissa on muitakin kohteita. Tällä hetkellä aurinkopaneeleja on neljän toimipaikan katolla.

Sähkönkulutus väheni viime vuonna kaikissa Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikoissa yhteensä 3,8 % ja lämmönkulutus 10,3 % edellisvuoteen verrattuna.

Maalämmöllä ja CO2-kylmälaitoksilla teemme kiinteistöistämme hiilineutraaleja

Uusiin toimipaikkoihin ei enää tule lämmitysmuodoksi kaukolämpöä, vaan niissä hyödynnetään maalämpöä ja kylmälaitosten lauhdelämpöä. Kesäaikana lauhdelämpöä varastoidaan maaperään lämpöakuksi, jolloin energia on hyödynnettävissä myöhemmin lämmityksessä.

Merkittävä osa kylmälaitoksista on uudistettu, ja loputkin vaihdetaan hiilidioksidia kylmäaineena käyttäviin laitteisiin. Tämä vähentää merkittävästi ilmastokuormitusta ja säästää energiaa aiempiin kylmälaitostyyppeihin verrattuna.

– Meillä on tällä hetkellä 13 hiilineutraalia kiinteistöä ja määrä kasvaa jatkuvasti, kun uudistamme toimipaikkaverkostoamme, Timo summaa.

Kompensaatio mahdollistaa hiilinegatiivisuustavoitteeseen pääsemisen

Päästöjen radikaalin leikkaamisen lisäksi tavoitteen toteuttaminen vaatii jäljelle jäävien, esimerkiksi kaukolämmöstä syntyneiden päästöjen kompensoimista erilaisilla hiilensidontahankkeilla. Kompensoinnin tarve pienenee seuraavien vuosien aikana päästövähennystavoitteen lähestyessä.

– Selvitämme S-ryhmätasolla kompensointimahdollisuuksia, muun muassa peltojen hiilensidontamahdollisuuksia, Timo kertoo.

Omien ilmastotoimiensa lisäksi S-ryhmä on haastanut tavarantoimittajansa mukaan Iso juttu -kampanjaan, jossa on tarkoitus vähentää hiilipäästöjä yhteensä miljoona tonnia. Mukaan on lähtenyt jo yli sata yritystä.

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, timo.maki-ullakko@sok.fi,  010 767 0070

Pirkanmaan Osuuskauppa tarkoittaa ruokaa, palveluita ja loistavia asiakaskokemuksia. Meidät omistaa 207 000 asiakasomistajaa. Osuuskauppana tavoitteemme on luoda asiakkaillemme helpompia hetkiä ja lisätä hyvinvointia. Annamme toimintamme hyödyn asiakasomistajille edullisimpina hintoina, palkitsemisena ja vastuullisesti rakennetuilla, laadukkailla palveluilla yli sadassa liikepaikassa ja verkossa 3 000 työntekijän voimin.

Hämeenkyröläisille nousee toinen S-market Tippavaaraan – ja höysteitä riittää24.11.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Vuoden kuluttua avattava uusi ohitustie, Hämeenkyrönväylä, muuttaa Hämeenkyrön alueen liikennevirtoja siten, että paikkakunnalle avautuu uusia mahdollisuuksia palvelutarjonnan laajentamiselle. Hämeenkyröläisille rakennetaankin Tippavaaran alueelle uusi S-market ja autoilijoiden palveluita. Tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät tekemään ensi vuoden jouluruokaostokset uutuuttaan loistavassa myymälässä.

Niemenrantalaisten hiilineutraali S-market avataan vuoden kuluttua11.11.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Niemenrannan pop-up-Salen seinät nitisevät liitoksistaan väestöennusteesta puhuttaessa: on odotettavissa, että alueen asukasmäärä lähes tuplaantuu nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Alueen kasvuun päästään vastaamaan jo ensi vuonna, kun Niemenrannan S-marketin rakennustyöt käynnistetään maaliskuussa. Tavoitteena on, että niemenrantalaiset pääsevät asioimaan uuteen, hiilineutraaliin marketiin loppuvuonna 2022.

Eurolla ruokaostokset ovelle kuusi kertaa päivässä – Tampellan Sale testaa uutta kotiinkuljetuspalvelua5.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Aamupalapöytään tuore lämmin leipä tai illan leffaherkut kouraan kotoa poistumatta? Tampereen kahdessa Salessa alkoi tällä viikolla kahden uudenlaisen ruoan kotiinkuljetuspalvelun pilotointi. Tampellan Salessa testataan Sale Klubia, jossa lähialueen asukkaat voivat tilata euron päivähinnalla isoja tai pieniä ruokaostoksia kotiovelle kuusi kertaa päivässä. Puutarhakadun Salessa puolestaan kokeillaan alle neljän euron hintaista pikatoimitusta, joka lupaa ostokset asiakkaalle tunnin sisällä.

Tampereen Sokos uudistuu täysin – taikasauvaa näytetään osastoille, ravintoloille ja ruokakaupalle29.10.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen Sokoksen uudistumisesta on supistu jo hyvän aikaa. Kaikkien tunteman liikepaikan tulevaisuutta on työstetty yhdessä asiakkaiden, sokoslaisten ja muiden sidosryhmien kanssa. Vaikka toiveiden ja tarpeiden mukaisen uuden Sokoksen ensimmäiset merkit alkavat suunnitelmien mukaan näkyä jo tulevana kesänä, monen ison asiakastoiveen toteuttamiselle on vielä sijaa. Muutostyöt aloitetaan käyttötavaraosastoilta sekä ravintoloista. Suunnitteilla on myös ruokakaupan konseptin vaihtuminen Sokos Herkusta Prismaksi.

Keskustorin uusi karaokeravintola Las Palmas tuo helpotuksen kaukokaipuuseen8.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Laululinnuille ja muuten vain Tampereen yöelämässä viihtyville on luvassa piristysruiske, kun karaokeravintola Las Palmas avaa ovensa ja tuo Manseen tuulahduksen etelän välitöntä tunnelmaa. Tilat uudelle karaokeravintolalle antaa pitkään Keskustorilla palvellut anniskeluravintola Public Corner. Tiskin takana aurinkovarjoja drinkkeihin pistävät jatkossakin Cornerista ja muista Pirkanmaan Osuuskaupan ravintoloista tutut hyvät tyypit. Lisäksi joukkoon liittyy eräs kokonaan uusi tuttavuus.