Asiakasomistajille hyötyä yli 90 miljoonaa euroa

Erikoinen vuosi käsitteli toimialoja hyvin eri tavalla ja se näkyi liikevaihdossamme. Se toi runsasta kasvua marketkauppaan ja Kodin Terraan, mutta samalla kuritti majoitus- ja ravitsemiskauppaa.

Liikevaihtomme oli 597,7 miljoonaa euroa ja pysyi viime vuoden tasolla.

Päivittäistavarakaupassa kauppa kävi hyvin ja liikevaihtomme oli 409,7 miljoonaa euroa, jossa kas-vua oli 7,6 prosenttia. Myös käyttötavarakauppamme ylsi 2,6 prosentin kasvuun. Liikevaihto kasvoi erityisesti S-market-ketjussa, jossa kasvu oli kymmenen prosenttia sekä Kodin Terrassa, jossa kasvua oli 27 prosenttia.

Majoituskaupan liikevaihto jäi 4,2 miljoonaa euroa viime vuodesta ja oli 7,6 miljoonaa euroa. Ravin-tolakaupan liikevaihto oli 25,9 miljoonaa euroa ja jäi edellisestä vuodesta 11,8 miljoonaa euroa.

Polttoainelitrojen myynti jäi edellisestä vuodesta viisi prosenttia ja liikevaihtoa kertyi 107,1 miljoonaa euroa.

- Koronan takia ihmiset viettivät enemmän aikaa kotona. Tämä toi meillä kasvua market-kauppaan ja Kodin Terraan, mutta samalla kuritti tavaratalo-, majoitus- ja ravitsemiskaup-paa. Julkaistujen tietojen perusteella pärjäsimme markkinassa kuitenkin hyvin, kiteyttää ti-lannetta toimitusjohtaja Tapio Kankaanpää.

Asiakasomistajat hyötyivät aiempaa enemmän

Asiakasomistajiamme palkittiin vuoden aikana 41,5 miljoonalla eurolla. Summa sisältää kuukausittain maksettavan Bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen. Ylijäämänpalautusta maksettiin ennätysmäärä, 18,8 miljoonaa euroa. Asiakasomistajien määrä toimialueellamme kasvoi edelleen ja he käyttävät palveluitamme entistä aktiivisemmin. Neljä taloutta viidestä asioi toimipaikoissamme ainakin kerran kuukaudessa.

Digitaaliset palvelut kiinnostivat asiakasomistajia erityisen paljon ja aktiivisia käyttäjiä saatiin sekä S-mobiilissa että ABC-mobiilissa. Erityinen kasvuloikka nähtiin ruoan verkkokaupassa.

Henkilöstö siirtyi marketkauppaan

Vuoden aikana henkilöstömme on toiminut poikkeuksellisissa olosuhteissa ja turvannut omalla työllään asiakasomistajiemme arjen sujuvuutta. Keväällä noin 300 henkilöä siirtyi vahvistamaan tätä työtä hotelleista ja ravintoloista marketkaupan yksiköihin. Tällä toimenpiteellä saimme varmistettua työtä kaikille peeässäläisille.

- Henkilöstön siirroille vältimme lomautukset ja tuettiin marketkaupassa kasvanutta henkilöstötarvetta. Yhteistyö ja osaaminen on kehittynyt paljon haastavan vuoden aikana. Tästä haluamme edelleen kiittää henkilöstöämme, kertoo henkilöstöjohtaja Suvi Honkanen.

Poikkeusoloista huolimatta kattavien työsuhteiden määrää pystyttiin kasvattamaan. Lisäksi tarjosimme kesän aikana kesätyötä yli 350 nuorelle, joista valtaosalle tarjoamme elämän ensimmäisen työpaikan. Vakituisesti meillä oli töissä vuoden vaihteessa hieman yli 1 800 palvelualan ammattilaista. Työtyytyväisyys nousi entisestään ja on huipputasolla.

Henkilöstömme hyvinvointiin, työkyvyn tukemiseen sekä koulutukseen käytimme viime vuonna 1,4 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi maksoimme viime vuodelta henkilöstölle tulospalkkoja sivukuluineen noin 4,6 miljoonaa euroa. Tulospalkkion piiriin kuuluu koko henkilöstömme ja keskimääräinen tulospalkkio vastaa noin yhden kuukauden palkkaa.

Vastuullisia investointeja maakunnan palveluihin

Viime vuosi oli yksi historian suurimmista uudistamisten vuosista. Asiakasomistajien palveluiden parantamiseen käytimme 45 miljoonaa euroa. Suurin yksittäinen viime vuoden investointimme oli uuden Prisman rakentaminen Varkauteen. Uusia S-marketeja rakensimme Pielavedelle ja Maaningalle. Uusia Saleja rakensimme Vehmersalmelle ja Kuopion Jynkkään. Panostimme myös matkailu- ja ravintsemiskauppaan avaamalla kaksi uutta Hophaus -ravintolaa sekä TahkoCOMin liiketoimintakaupalla.

- Panostamme monella eri tavalla palveluihin alueellamme. Alueellisena yrityksenä haluamme omalla liiketoiminnallamme olla rakentamassa vahvaa Pohjois-Savoa ja tukea alueen kasvua. Esimerkiksi matkailu on alueellemme merkittävä tulonlähde ja työllistäjä vientiteollisuuden tavoin. Toimivat lähipalvelut uusittuine marketeineen ovat omille asiakasomistajillemme erityisen tärkeitä, sanoo Kankaanpää.

Yhteisöveroa maksoimme viime vuodelta tuloksesta 5,3 miljoonaa euroa ja olemme yksi Pohjois-Savon suurimmista yhteisöveron maksajista. Myös maksamamme yhteisöveron kautta kehitetään maakunnan palveluita.

Rakentamisessa pyrimme tehostamaan energian käyttöä eri keinoilla. Varkauden Prisma on lähellä hiilineutraalia yksikköä. Katoillamme on jo käytössä lähes 5400 aurinkopaneelia ja käytämme energian lähteenä myös tuulivoimaa. Käyttämästämme energiasta noin 35 prosenttia on tuotettu tuuli- ja aurinkoenergialla.

- Energiansäästömme viime vuodelta on lähes 4 000 MWh. Säästö on merkittävä ja se vastaa 265 omakotitalon vuotuista sähkökulutusta. Toimipaikkojemme jätteistä kaatopaikalle päätyy vain vähäinen määrä jätettä. Suurin osa, 95 prosenttia, hyödynnetään joko energiaksi tai kierrättämällä uusiokäyttöön. Kierrättämistä olemme lisänneet lähes kolme prosenttia edelliseen vuoteen.

Paikalliset ja kotimaiset tuotteet kiinnostivat asiakasomistajia aiempaa enemmän. Paikallisia toimittajia meillä on 230 ja tuoteostoja tehtiin paikallisilta pientoimittajilta 18 miljoonalla eurolla. Palveluostoja paikallisilta yrityksiltä oli 28,2 miljoonaa euroa.

Perinteisestä tulosajattelusta osuustoiminnalliseen tulokseen

Osuustoiminnallinen tuloksemme oli viime vuodelta noin 96,5 miljoonaa euroa, josta operatiivinen tulos oli 24,2 miljoonaa euroa, ja se laski 2,4 miljoonaa euroa. Asiakashyötyä tuotimme 91,1 miljoonaa.

- Perinteinen tulosajattelu kuvaa huonosti osuustoiminnan luonnetta ja onnistumista. Haluamme siirtyä kapeasta tulosajattelusta kohti laajempaa osuustoiminnallista näkemystä. Osuustoiminnallinen tulos sisältää yhdistettynä asiakasomistajillemme tuottamamme hyödyn sekä perinteisen operatiivisen tuloksen. Osuuskaupan tulos käytetään palveluiden kehittämiseen ja asiakasomistajien palkitsemiseen. Tulos jää siis hyödyttämään täysimääräisesti maakuntaamme tavalla tai toisella, kertoo Kankaanpää.

Vähittäiskaupan tulos 24,8 miljoonaa euroa ja se kasvoi viidellä miljoonalla eurolla. Majoitus- ja ravitsemiskaupan tulos oli tappiollinen 3,9 miljoonaa euroa ja jäi edellisestä vuodesta lähes 7 miljoonaa euroa.

- Osittain koronan vaikutuksesta kehitys marketkaupassa oli viime vuonna loistavaa, kuitenkaan sen korostaminen ei tunnu nyt oikealta tässä muita aloja ja ihmisten hyvinvointia kurittavassa tilanteessa. Tällä hetkellä meidän kaikkien kannattaa keskittyä turvallisesta arjesta huolehtimiseen, sanoo Kankaanpää.