Alko Oy

Asiakkaan ääni kuuluu myymälöiden valikoimassa - Alko ottaa käyttöön Alkotoiveen

Jaa
Alko kerää jatkossa yhä systemaattisemmin asiakkaidensa tuotetoiveita ja ottaa käyttöön Alkotoiveen. Asiakkaat voivat jatkossa toivoa oman lempijuomansa yli 10 000 tuotteen kokonaisvalikoimasta valitsemaansa myymälään.

Alko ottaa käyttöön Alkotoive-verkkopalvelun, jonka kautta asiakkaat voivat esittää tuotetoiveita lähimyymälänsä valikoimaan. Asiakas voi toivoa valikoimaan tuotteita Alkon valikoimasta tai sen ulkopuolelta.

Alkotoivetta testattiin keväällä 2020 neljässä myymälässä. Testijakson aikana asiakkaat toivoivat valikoimiin yli 600 tuotetta ja niistä noin 30 prosenttia toteutettiin. Eniten toiveita kohdistui puna- ja valkoviineihin sekä oluisiin.

”Asiakkailta saamamme kannustavan palautteen pohjalta otamme käyttöön Alkotoiveen kaikissa myymälöissämme läpi Suomen. Tavoitteenamme on ylläpitää tasapainoista valikoimaa toiveiden ja vakiintuneiden tuotteiden välillä”, kertoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.

Koskisen mukaan asiakkaiden toiveet ja palautteet ovat aina olleet olennainen osa tuotevalikoimaa ja sen kehittämistä. Toiveita on esitetty niin myymälään kuin asiakaspalveluun.

”Alkotoive auttaa meitä jatkossa keräämään ja toteuttamaan asiakastoiveita entistä systemaattisemmin ja sujuvammin. Alkotoiveella asiakas voi vaikuttaa siihen, mitä tuotteita oman lähi-Alkon hyllystä löytyy.”

Koko maailma lasissa

Alkon noin 10 000 tuotteen valikoima uudistuu vuosittain tuhansilla tuotteilla. Yhdessä myymälässä tuotteita on 300–3 000, myymälän koon mukaan. Koko valikoiman tuotteet ovat tilattavissa mihin tahansa myymälään tai noutopisteeseen verkkokaupasta.

”Laaja valikoimamme tuo koko maailman asiakkaan saataville. Haluamme yhdessä rakentaa vastuullista ruoka- ja juomakulttuuria. Autamme niin juomavalinnoissa kuin ruoan ja juoman yhdistämisessä”, kertoo Koskinen.

Alkotoive täydentää kunkin myymälän valikoimaa vastaamaan alueen asiakkaiden toiveita.

”Valikoimamestarit käyvät toiveet läpi säännöllisesti ja valitsevat toivottuja tuotteita osaksi myymälän valikoimaa. Toteutuneen asiakastoiveen tunnistaa myymälässä Alkotoive-merkistä. Yksittäisessä myymälässä on mahdollisuus ottaa valikoimaan myymälän koon mukaan 50–150 asiakastoivetta.”

”Viime vuoden aikana saimme yli 20 000 palautetta, ideaa tai toivetta palvelustamme ja valikoimastamme palautekanaviemme kautta. Toivomme, että uuden palvelun myötä asiakkaat rohkaistuvat esittämään meille toiveitaan entisestään”, Koskinen jatkaa.

Yhteyshenkilöt

viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye