Asiakkaan ääni kuuluu myymälöiden valikoimassa - Alko ottaa käyttöön Alkotoiveen
Alko kerää jatkossa yhä systemaattisemmin asiakkaidensa tuotetoiveita ja ottaa käyttöön Alkotoiveen. Asiakkaat voivat jatkossa toivoa oman lempijuomansa yli 10 000 tuotteen kokonaisvalikoimasta valitsemaansa myymälään.

Alko ottaa käyttöön Alkotoive-verkkopalvelun, jonka kautta asiakkaat voivat esittää tuotetoiveita lähimyymälänsä valikoimaan. Asiakas voi toivoa valikoimaan tuotteita Alkon valikoimasta tai sen ulkopuolelta.
Alkotoivetta testattiin keväällä 2020 neljässä myymälässä. Testijakson aikana asiakkaat toivoivat valikoimiin yli 600 tuotetta ja niistä noin 30 prosenttia toteutettiin. Eniten toiveita kohdistui puna- ja valkoviineihin sekä oluisiin.
”Asiakkailta saamamme kannustavan palautteen pohjalta otamme käyttöön Alkotoiveen kaikissa myymälöissämme läpi Suomen. Tavoitteenamme on ylläpitää tasapainoista valikoimaa toiveiden ja vakiintuneiden tuotteiden välillä”, kertoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.
Koskisen mukaan asiakkaiden toiveet ja palautteet ovat aina olleet olennainen osa tuotevalikoimaa ja sen kehittämistä. Toiveita on esitetty niin myymälään kuin asiakaspalveluun.
”Alkotoive auttaa meitä jatkossa keräämään ja toteuttamaan asiakastoiveita entistä systemaattisemmin ja sujuvammin. Alkotoiveella asiakas voi vaikuttaa siihen, mitä tuotteita oman lähi-Alkon hyllystä löytyy.”
Koko maailma lasissa
Alkon noin 10 000 tuotteen valikoima uudistuu vuosittain tuhansilla tuotteilla. Yhdessä myymälässä tuotteita on 300–3 000, myymälän koon mukaan. Koko valikoiman tuotteet ovat tilattavissa mihin tahansa myymälään tai noutopisteeseen verkkokaupasta.
”Laaja valikoimamme tuo koko maailman asiakkaan saataville. Haluamme yhdessä rakentaa vastuullista ruoka- ja juomakulttuuria. Autamme niin juomavalinnoissa kuin ruoan ja juoman yhdistämisessä”, kertoo Koskinen.
Alkotoive täydentää kunkin myymälän valikoimaa vastaamaan alueen asiakkaiden toiveita.
”Valikoimamestarit käyvät toiveet läpi säännöllisesti ja valitsevat toivottuja tuotteita osaksi myymälän valikoimaa. Toteutuneen asiakastoiveen tunnistaa myymälässä Alkotoive-merkistä. Yksittäisessä myymälässä on mahdollisuus ottaa valikoimaan myymälän koon mukaan 50–150 asiakastoivetta.”
”Viime vuoden aikana saimme yli 20 000 palautetta, ideaa tai toivetta palvelustamme ja valikoimastamme palautekanaviemme kautta. Toivomme, että uuden palvelun myötä asiakkaat rohkaistuvat esittämään meille toiveitaan entisestään”, Koskinen jatkaa.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon vuoden 2020 myyntitiedote: myynti nousi koronavuonna 13 prosenttia14.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote
Alkon myynnin kasvua selittää myyntikanavien muutos. Vastuulliset valinnat kiinnostavat yhä enemmän. Vihreän valinnan tuotteiden osuus kokonaismyynnistä oli 35 prosenttia. Kiinnostus verkkoasiointiin kasvoi, kun asiakkaat haluavat vaivattomuutta ja minimoida lähikontakteja.
Alko tukee jouluna perherauhaa21.12.2020 07:48:00 EET | Tiedote
Alkon joulumuistamiset tukevat vähävaraisia lapsiperheitä, jotka ovat vaikeassa tilanteessa koronan takia.
Marraskuun myyntitiedote: myynti kasvoi viisi prosenttia15.12.2020 07:52:00 EET | Tiedote
Alkon marraskuun litramyynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna viisi prosenttia. Vanhan maailman viinien kysyntä noussut tänä vuonna. Korona lisännyt verkkokauppa-asiointia.
Punaviini joulupöydän ikisuosikki. Olut seuraa hyvänä kakkosena.8.12.2020 07:45:00 EET | Tiedote
Joulu on Alkossa vuoden kiireisin sesonki, jolloin lähes kaikkien tuoteryhmien kysynnän arvioidaan kasvavan. Jouluaterialla juomissa kohtaavat niin perinteet kuin trendien aallonharjat.
Uuden sadon Beaujolais Nouveau -viinit myyntiin 19.11.16.11.2020 08:04:00 EET | Tiedote
Uuden sadon odotetut beaujolais nouveaut ovat yksi Beaujolais’n alueen taidonnäytteistä. Viinit tulevat myyntiin torstaina 19.11.
Lokakuun myyntitiedote: myynti kasvoi 20,7 prosenttia12.11.2020 09:00:04 EET | Tiedote
Alkon myynti kasvoi lokakuussa 20,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna koronatilanteen aiheuttaman jakelukanavien muutoksen vuoksi. Roseeviinin kysyntä jatkaa nousuaan. Alkon kautta on tilitetty 84,2 miljoonaa euroa enemmän alkoholiveroa ja arvonlisäveroa verrattuna vuoteen 2019.
Alkon syyskuun myyntitiedote: myynti kasvoi 15,5 prosenttia13.10.2020 08:00:00 EEST | Tiedote
Alkon myynti kasvoi syyskuussa 15,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Alkoholin kokonaiskulutus vähentynyt korona-aikana. Osassa maata toivotaan asiakkailta myymälöissä maskin käyttöä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme