Asiakkaat ovat Maahanmuuttoviraston uuden strategian lähtökohta
Visionsa mukaan Maahanmuuttovirasto tarjoaa asiakaslähtöiset ja ihmiskeskeiset palvelut, jotka edistävät suomalaisen yhteiskunnan toimivuutta ja kilpailukykyä. Lupapalvelut ovat Euroopan sujuvimmat. Vastaanottotoiminta on suunnitelmallista ja tehokasta. Maahanmuuttovirasto kehittää maahanmuuton asiakaspolkuja tavoitteellisesti ja kokonaisvaltaisesti yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Viraston tavoitteet vuosille 2023-2027 ovat:
- Toimintamme on laadukasta, sujuvaa ja ennakoitavaa
- Asiakaskokemus on erinomainen
- Kehitämme ja uudistamme toimintaamme jatkuvasti
- Toimimme verkostoissa aktiivisesti ja ratkaisukeskeisesti
- Olemme hyvinvoiva työyhteisö ja houkutteleva työpaikka
– Meihin kohdistuu suuria odotuksia yhteiskunnalta ja asiakkailta. Uskon, että tällä strategialla voimme vastata näihin odotuksiin. Asiakaskokemus ja lupapalveluiden sujuvuus ovat kaiken lähtökohta, ja ne tulee ulottaa meidän kaikkiin prosesseihimme, kertoo ylijohtaja Ilkka Haahtela.
Tutustu Maahanmuuttoviraston strategiaan.
Sidosryhmät mukana strategian valmistelussa ja viraston kehittämisessä
Lukuisat sidosryhmät ja verkostot ovat olleet mukana kehittämässä Maahanmuuttoviraston strategiaa palveluviranomaisena. Virasto on käynyt keskusteluja muun muassa Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n, Keskuskauppakamarin, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n, STTK:n ja Akavan sekä kaupunkien, järjestöjen ja eri yritysten kanssa.
– Kutsumme mukaan sidosryhmämme tukemaan ja sparraamaan meitä strategian toimeenpanossa. Erilaiset teemakohtaiset ryhmät aloittavat yhteisen työskentelyn keväällä. Meille on tärkeää olla avoin ja keskusteleva toimija, ja kehittää palveluitamme yhdessä asiakkaiden, sidosryhmien ja muiden kumppanien kanssa, kertoo apulaispäällikkö Elina Immonen.
Myös Maahanmuuttoviraston työntekijät ovat osallistuneet strategian suunnitteluun esimerkiksi työpajojen kautta.
Mitä uusi strategia tarkoittaa käytännössä?
Strategia vaikuttaa kaikkeen Maahanmuuttoviraston toimintaan. Kevään kehityskeskusteluissa kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että jokaisen työntekijän kanssa käydään läpi uuden strategian vaikutukset juuri hänen työhönsä.
– Tärkeintä on, että suuntamme ja arvomme näkyvät ihan jokaisessa asiassa, on kysymys sitten toimipisteemme sijainnista tai aulan toimivuudesta, asiakkaiden kohtaamisesta tai ohjeidemme ja päätöstemme sisällöstä, kertoo Haahtela.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ylijohtaja Ilkka Haahtela, puh. 040 125 9887, s-posti etunimi.sukunimi@migri.fi
Apulaispäällikkö Elina Immonen puh. 0295 433 842, s-posti: etunimi.sukunimi@migri.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 10
00086 Maahanmuuttovirasto
Puh. 0295 430 431 (vaihde/switchboard))http://www.migri.fi
Maahanmuuttovirasto on maahanmuutto-, turvapaikka-, pakolaisuus- ja kansalaisuusasioissa päätöksenteko-organisaatio ja ylläpitää vastaanottojärjestelmää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maahanmuuttovirasto
Maahanmuuttovirasto tarkastelee linjaustaan oleskelulupahakemuksiin hyväksyttävistä matkustusasiakirjoista5.9.2025 14:00:12 EEST | Tiedote
Oleskelulupalainsäädäntöä muutettiin viime vuoden syyskuussa osana hallitusohjelman tiukentuvaa maahanmuuttopolitiikkaa. Oleskeluluvan saamisen edellytykseksi säädettiin tunnistautuminen kansallisella matkustusasiakirjalla. Maahanmuuttovirasto on muuttuneen lainsäädännön perusteella tehnyt kielteisiä oleskelulupapäätöksiä muun muassa palestiinalaisille. Viranomaisten välisissä keskusteluissa ulkoministeriö on esittänyt, että heidän määritelmänsä kansallisesta matkustusasiakirjasta soveltuu myös oleskelulupalainsäädännössä. Tämä ei käy ilmi laista tai sen esitöistä. Maahanmuuttovirasto haluaa arvioida ulkoministeriön esille nostamat seikat suhteessa soveltamisohjeeseensa.
Gazan palestiinalaiset eivät saa automaattisesti turvapaikkaa14.8.2025 11:58:54 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on käyty keskustelua Maahanmuuttoviraston ohjeesta liittyen Gazan palestiinalaisiin ja kansainvälisen suojelun myöntämiseen. Kyseessä on viraston sisäinen ohje, joka antaa yksittäin esitettynä ja tulkittuna virheellisen kuvan turvapaikkaprosessin kokonaisuudesta, johon liittyy useita muitakin ohjeistuksia. Näitä kaikkia sovelletaan päätöksenteossa, jossa tehdään aina myös yksilöllinen harkinta.
Cooperation helps combat human trafficking31.7.2025 11:00:48 EEST | Press release
According to early-year statistics from the Assistance System for Victims of Human Trafficking, forced marriage and forced labour are the most common forms of exploitation among victims of human trafficking. National and international cooperation are necessary in order to combat trafficking.
Människohandel bekämpas genom samarbete31.7.2025 11:00:35 EEST | Pressmeddelande
Enligt statistik från början av året från hjälpsystemet för offer för människohandel är tvångsäktenskap och tvångsarbete de vanligaste formerna av utnyttjande av människohandelsoffer. För att bekämpa människohandel behövs nationellt och internationellt samarbete.
Ihmiskauppaa torjutaan yhteistyöllä31.7.2025 11:00:23 EEST | Tiedote
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän alkuvuoden tilastoissa pakkoavioliitto ja pakkotyö ovat yleisimmät ihmiskaupan uhrien hyväksikäyttömuodot. Ihmiskaupan torjumiseen tarvitaan kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme