Asiakkaitten tyytyväisyys HSL:n joukkoliikenteeseen pysyi korkealla tasolla alkuvuonna 2020

Kun HSL kysyi tammi–maaliskuussa asiakkaiden mielipiteitä joukkoliikenteestä, 88 prosenttia vastaajista oli siihen erittäin tai melko tyytyväisiä. Vastaajat antoivat HSL:n joukkoliikenteelle yleisarvosanan 4,13 asteikolla yhdestä viiteen. Tyytyväisten asiakkaitten osuus kasvoi vajaalla kahdella prosenttiyksiköllä syksystä 2019.
Joukkoliikenne sai eniten kiitettäviä arvosanoja Helsingin A-vyöhykkeen sekä Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeen asukkailta, joista yli 90 prosenttia arvioi sen nelosen tai viitosen arvoiseksi asteikolla yhdestä viiteen. Helsingin BC- ja Vantaan B-vyöhykkeiden asukkaat antoivat lähes yhtä hyviä arvioita, sillä tyytyväisten vastaajien osuus oli 89 prosenttia.
Vyöhykkeistä saatavilla olevaan tietoon oli tyytyväisiä 81 prosenttia asiakkaista, mikä oli kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin syksyllä 2019. Vyöhykkeiden lippuvalikoimaan tyytyväisten osuus laski kaksi prosenttiyksikköä edellisestä kyselystä ja oli nyt 73 prosenttia.
Metro on asiakkaille mieluisa
Liikennevälineittäin tarkasteltuna tyytyväisimpiä olivat raitovaunujen ja metron käyttäjät, heistä 90 prosenttia oli tyytyväisiä. Metron käyttäjien tyytyväisyys on palannut tasolle, jolla se oli ennen kuin metro aloitti liikennöinnin Espooseen. Asiakkaat olivat entistä tyytyväisempiä etenkin metroliikenteen täsmällisyyteen. Täsmällisyyteen tyytyväisten vastaajien osuus nousi 88 prosenttiin, mikä oli neljä prosenttiyksikköä viime syksyä enemmän.
Korona supisti tutkimusta
HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen lähes ympärivuotisella kyselytutkimuksella. Tänä keväänä HSL toteutti kyselyn tavallista suppeampana koronapandemian vuoksi.
Kevään tutkimus päättyi jo 13.3., ja siihen osallistui bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä runsaat 10 000 matkustajaa, noin kolmannes tavallisesta vastaajamäärästä. Vastaukset painotetaan linjoittain nousijamäärien perusteella.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja
Liikennetutkija Petra Reimi, HSL puh. 040 629 0796
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme