Asiakkaitten tyytyväisyys HSL:n joukkoliikenteeseen pysyi korkealla tasolla alkuvuonna 2020

Lähes yhdeksän kymmenestä asiakkaasta oli alkuvuonna tyytyväinen HSL:n joukkoliikenteeseen. Eniten joukkoliikennettä kiittivät Helsingin A-vyöhykkeen sekä Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeiden asukkaat. Liikennevälineittäin tarkasteltuna tyytyväisimpiä olivat metron ja raitiovaunujen käyttäjät. Koronapandemian vuoksi tutkimusjakso päättyi edellisvuotta aiemmin jo maaliskuun puolivälissä.

Kun HSL kysyi tammi–maaliskuussa asiakkaiden mielipiteitä joukkoliikenteestä, 88 prosenttia vastaajista oli siihen erittäin tai melko tyytyväisiä. Vastaajat antoivat HSL:n joukkoliikenteelle yleisarvosanan 4,13 asteikolla yhdestä viiteen. Tyytyväisten asiakkaitten osuus kasvoi vajaalla kahdella prosenttiyksiköllä syksystä 2019.

Joukkoliikenne sai eniten kiitettäviä arvosanoja Helsingin A-vyöhykkeen sekä Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeen asukkailta, joista yli 90 prosenttia arvioi sen nelosen tai viitosen arvoiseksi asteikolla yhdestä viiteen. Helsingin BC- ja Vantaan B-vyöhykkeiden asukkaat antoivat lähes yhtä hyviä arvioita, sillä tyytyväisten vastaajien osuus oli 89 prosenttia.

Vyöhykkeistä saatavilla olevaan tietoon oli tyytyväisiä 81 prosenttia asiakkaista, mikä oli kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin syksyllä 2019. Vyöhykkeiden lippuvalikoimaan tyytyväisten osuus laski kaksi prosenttiyksikköä edellisestä kyselystä ja oli nyt 73 prosenttia.

Metro on asiakkaille mieluisa

Liikennevälineittäin tarkasteltuna tyytyväisimpiä olivat raitovaunujen ja metron käyttäjät, heistä 90 prosenttia oli tyytyväisiä. Metron käyttäjien tyytyväisyys on palannut tasolle, jolla se oli ennen kuin metro aloitti liikennöinnin Espooseen. Asiakkaat olivat entistä tyytyväisempiä etenkin metroliikenteen täsmällisyyteen. Täsmällisyyteen tyytyväisten vastaajien osuus nousi 88 prosenttiin, mikä oli neljä prosenttiyksikköä viime syksyä enemmän.

Korona supisti tutkimusta

HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen lähes ympärivuotisella kyselytutkimuksella. Tänä keväänä HSL toteutti kyselyn tavallista suppeampana koronapandemian vuoksi.

Kevään tutkimus päättyi jo 13.3., ja siihen osallistui bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä runsaat 10 000 matkustajaa, noin kolmannes tavallisesta vastaajamäärästä. Vastaukset painotetaan linjoittain nousijamäärien perusteella.

Liikennetutkija Petra Reimi, HSL puh. 040 629 0796
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.