Asiakkaitten tyytyväisyys HSL:n joukkoliikenteeseen pysyi korkealla tasolla alkuvuonna 2020

Kun HSL kysyi tammi–maaliskuussa asiakkaiden mielipiteitä joukkoliikenteestä, 88 prosenttia vastaajista oli siihen erittäin tai melko tyytyväisiä. Vastaajat antoivat HSL:n joukkoliikenteelle yleisarvosanan 4,13 asteikolla yhdestä viiteen. Tyytyväisten asiakkaitten osuus kasvoi vajaalla kahdella prosenttiyksiköllä syksystä 2019.
Joukkoliikenne sai eniten kiitettäviä arvosanoja Helsingin A-vyöhykkeen sekä Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeen asukkailta, joista yli 90 prosenttia arvioi sen nelosen tai viitosen arvoiseksi asteikolla yhdestä viiteen. Helsingin BC- ja Vantaan B-vyöhykkeiden asukkaat antoivat lähes yhtä hyviä arvioita, sillä tyytyväisten vastaajien osuus oli 89 prosenttia.
Vyöhykkeistä saatavilla olevaan tietoon oli tyytyväisiä 81 prosenttia asiakkaista, mikä oli kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin syksyllä 2019. Vyöhykkeiden lippuvalikoimaan tyytyväisten osuus laski kaksi prosenttiyksikköä edellisestä kyselystä ja oli nyt 73 prosenttia.
Metro on asiakkaille mieluisa
Liikennevälineittäin tarkasteltuna tyytyväisimpiä olivat raitovaunujen ja metron käyttäjät, heistä 90 prosenttia oli tyytyväisiä. Metron käyttäjien tyytyväisyys on palannut tasolle, jolla se oli ennen kuin metro aloitti liikennöinnin Espooseen. Asiakkaat olivat entistä tyytyväisempiä etenkin metroliikenteen täsmällisyyteen. Täsmällisyyteen tyytyväisten vastaajien osuus nousi 88 prosenttiin, mikä oli neljä prosenttiyksikköä viime syksyä enemmän.
Korona supisti tutkimusta
HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen lähes ympärivuotisella kyselytutkimuksella. Tänä keväänä HSL toteutti kyselyn tavallista suppeampana koronapandemian vuoksi.
Kevään tutkimus päättyi jo 13.3., ja siihen osallistui bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä runsaat 10 000 matkustajaa, noin kolmannes tavallisesta vastaajamäärästä. Vastaukset painotetaan linjoittain nousijamäärien perusteella.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja
Liikennetutkija Petra Reimi, HSL puh. 040 629 0796
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Lähibussit palaavat Itä-Helsinkiin syksyn aikana16.9.2025 15:06:45 EEST | Tiedote
Itä-Helsingin lähibussiliikenne käynnistyy osalla linoista uudelleen syksyn aikana kahdessa vaiheessa. Pienillä linja-autoilla ajettava lähibussiliikenne keskeytyi elokuussa 2025 Taksikuljetus Oy:n konkurssin takia. Lisäksi HSL:n hallitus päätti lakkauttaa lähibussilinjat 603, 704 ja 802 vähäisten matkustajamäärien takia. Itä- ja Koillis-Helsingin lähibussiliikenteen kilpailutus käynnistettiin nopeutetulla aikataululla.
HSL:n hallituksen päätöksiä 16.9.202516.9.2025 13:22:26 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 16. syyskuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Ratikkaliikenne Hakaniemeen katkeaa 6.10. neljäksi viikoksi – marraskuussa liikenne kulkee taas Pitkänsillan yli15.9.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Ratikoiden 7B ja 9B reitit muuttuvat ja ratikan 6B liikennöinti loppuu maanantaina 6.10. Ratikat 7B ja 9B eivät kulje Hakaniemeen 6.10.–2.11. Poikkeukset johtuvat kiskotöistä, joissa vanha kiskoyhteys Hämeentieltä ja Siltasaarenkadulta Hakaniemen pysäkkialueelle palautetaan. Töiden jälkeen raitiovaunut pääsevät taas kulkemaan Pitkänsillan yli marraskuussa.
Yli miljoona lauttamatkaa HSL-liikenteessä kesän aikana15.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Lautoilla kuljettiin kesä-elokuussa 2025 yhteensä 1 104 705 matkaa merimaisemien läpi Suomenlinnaan ja Kruunuvuorenrantaan. Suomenlinnan lautalla toteutetussa HSL:n asiakastyytyväisyystutkimuksessa lähes yhdeksän kymmenestä matkustajasta oli tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen. Suomenlinnan lautta siirtyy syysliikenteen aikatauluihin 15.9. Kruunuvuorenrannan lautta jatkaa samoilla aikatauluilla talveen asti.
HSL-kortin käyttämisessä ja lippujen ostamisessa poikkeuksia 22.–23.9. – lippu lähimaksulla reilusti alennettuun hintaan3.9.2025 13:02:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää lipunmyynnin palveluitaan uuteen taustajärjestelmään 22.–23.9. Näiden kahden päivän aikana HSL-kortin käyttämisessä on poikkeuksia eivätkä myynti- ja palvelupisteet myy HSL:n lippuja. HSL-sovellus, lähimaksu ja pienet kertalippuautomaatit toimivat normaalisti, ja lähimaksulla kertalipun saa reilusti alennettuun hintaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme