Asiakkaitten tyytyväisyys HSL:n joukkoliikenteeseen pysyi korkealla tasolla alkuvuonna 2020

Lähes yhdeksän kymmenestä asiakkaasta oli alkuvuonna tyytyväinen HSL:n joukkoliikenteeseen. Eniten joukkoliikennettä kiittivät Helsingin A-vyöhykkeen sekä Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeiden asukkaat. Liikennevälineittäin tarkasteltuna tyytyväisimpiä olivat metron ja raitiovaunujen käyttäjät. Koronapandemian vuoksi tutkimusjakso päättyi edellisvuotta aiemmin jo maaliskuun puolivälissä.

Kun HSL kysyi tammi–maaliskuussa asiakkaiden mielipiteitä joukkoliikenteestä, 88 prosenttia vastaajista oli siihen erittäin tai melko tyytyväisiä. Vastaajat antoivat HSL:n joukkoliikenteelle yleisarvosanan 4,13 asteikolla yhdestä viiteen. Tyytyväisten asiakkaitten osuus kasvoi vajaalla kahdella prosenttiyksiköllä syksystä 2019.

Joukkoliikenne sai eniten kiitettäviä arvosanoja Helsingin A-vyöhykkeen sekä Espoon ja Kauniaisten B-vyöhykkeen asukkailta, joista yli 90 prosenttia arvioi sen nelosen tai viitosen arvoiseksi asteikolla yhdestä viiteen. Helsingin BC- ja Vantaan B-vyöhykkeiden asukkaat antoivat lähes yhtä hyviä arvioita, sillä tyytyväisten vastaajien osuus oli 89 prosenttia.

Vyöhykkeistä saatavilla olevaan tietoon oli tyytyväisiä 81 prosenttia asiakkaista, mikä oli kolme prosenttiyksikköä enemmän kuin syksyllä 2019. Vyöhykkeiden lippuvalikoimaan tyytyväisten osuus laski kaksi prosenttiyksikköä edellisestä kyselystä ja oli nyt 73 prosenttia.

Metro on asiakkaille mieluisa

Liikennevälineittäin tarkasteltuna tyytyväisimpiä olivat raitovaunujen ja metron käyttäjät, heistä 90 prosenttia oli tyytyväisiä. Metron käyttäjien tyytyväisyys on palannut tasolle, jolla se oli ennen kuin metro aloitti liikennöinnin Espooseen. Asiakkaat olivat entistä tyytyväisempiä etenkin metroliikenteen täsmällisyyteen. Täsmällisyyteen tyytyväisten vastaajien osuus nousi 88 prosenttiin, mikä oli neljä prosenttiyksikköä viime syksyä enemmän.

Korona supisti tutkimusta

HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen lähes ympärivuotisella kyselytutkimuksella. Tänä keväänä HSL toteutti kyselyn tavallista suppeampana koronapandemian vuoksi.

Kevään tutkimus päättyi jo 13.3., ja siihen osallistui bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä runsaat 10 000 matkustajaa, noin kolmannes tavallisesta vastaajamäärästä. Vastaukset painotetaan linjoittain nousijamäärien perusteella.

Liikennetutkija Petra Reimi, HSL puh. 040 629 0796
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208

HSL:n toimitusjohtajan tehtävään 26 hakijaa1.10.2020 08:03:09 EESTTiedote

HSL:n pitkäaikainen toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi on jäämässä eläkkeelle. Uuden toimitusjohtajan virka on ollut avoimessa haussa, ja hakuaikana 29.9. mennessä tehtävään haki yhteensä 26 henkilöä. Hakijat ovat: Anttila Tero, Boman Petri, Flink Mari, Franckenhaeuser Sebastian, Hietala Kimmo, Kalliokulju Juha, Karhunen Anna-Mari, Kämppä Harri, Lehmuskoski Ville, Lehtonen Jouko, Lundell Kari, Mattlar Renny, Nikula Eero, Noronen-Juhola Heini, Posti Pauliina, Puntanen Sini, Puruskainen Marko, Sarlund Kalle, Soininen Minna, Vanhanen Kerkko ja Åberg Emilia. Viisi hakijaa ei halua nimeään julkaistavan. HSL:n hallitus valitsee uuden toimitusjohtajan tämänhetkisen suunnitelman mukaan kokouksessaan tiistaina 3.11.2020.

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.