Jyväskylän yliopisto

Asiantuntijalta käytännön ohjeet digiopetukseen: Selkeät tavoitteet auttavat

Jaa
–­­ Tavoitteet kannattaa pitää selkeinä mielessä, kun mietitään digipedagogisia opetusratkaisuja, Jyväskylän yliopiston teknologian opetuskäytön professori Raija Hämäläinen muistuttaa. Hän on keskittynyt tutkimuksissaan teknologia-avusteiseen pedagogiikkaan.
Raija Hämäläinen, kuvaaja Petteri Kivimäki
Raija Hämäläinen, kuvaaja Petteri Kivimäki

Hämäläinen listaa tutkimusryhmänsä tulosten pohjalta muutamia olennaisia seikkoja, jotka opettajan ja ohjaajan on hyvä ottaa huomioon, kun koulujen sulkemisen johdosta mietitään teknologisia opetusratkaisuja.

Uudessa tilanteessa selkeiden tavoitteiden merkitys korostuu. Kannattaa suosia mieluummin liian yksinkertaisia kuin monimutkaisia ratkaisuja.

­–­­ On myös muistettava, että reaaliaikaiset nettiyhteydet ovat kovalla koetuksella. Mikäli mahdollista, kannattaa käyttää menetelmiä, jotka mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun, Hämäläinen suosittelee.

–­­ Laadi oppijoille selkeät ohjeet siitä, miten asettaa tavoitteet, kuinka valita keinot ja myös muistaa arvioida, eteneekö oppiminen. Varmista myös, että oppija tietää, miten hän saa apua, Hämäläinen muistuttaa. –­­ Eikä hyvää kirjaa kannata korvata huonolla teknologialla.

Oppilaiden lähtökohtien erilaisuus korostuu tämän hetkisessä poikkeustilanteessa. Huoltajien tuki on erityisen tärkeää. Varmista, että kaikki voivat opiskella, koska oppilaiden mahdollisuuksissa hyödyntää teknologiaa on eroja. Kodeista saatava apu kannattaa hyödyntää.

­–­­ Keskity erityisesti oppijoihin, joita tuetaan vähemmän. Pidetään kaikki mukana, Hämäläinen muistuttaa.

Raija Hämäläisen Educa-diasarja Click to Download

Lisätietoa:

Raija Hämäläinen, puh. +358 40 7442611, raija.h.hamalainen@jyu.fi

https://www.jyu.fi/edupsy/fi/laitokset/kat/henkilosto/hamalainen-raija

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Raija Hämäläinen, kuvaaja Petteri Kivimäki
Raija Hämäläinen, kuvaaja Petteri Kivimäki
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös: Pohjoisten järvien kestävä hoito huomioi lajien väliset vuorovaikutukset ja yksilöiden ruumiinkoon ravintoverkossa (Kangosjärvi)1.12.2025 13:00:00 EET | Tiedote

Jyväskylän yliopiston uudessa väitöstutkimuksessa selvitettiin, miten ympäristötekijät ja kalayhteisön rakenne muokkaavat pohjoisten järvien ravintoverkkoja sekä lohikalojen ravinnonkäyttöä. Tulokset osoittavat, että kalalajien väliset vuorovaikutukset ja yksilöiden koko vaikuttavat lohikalojen ravintokäyttäytymiseen enemmän kuin järven pinta-ala tai ilmaston lämpötila.

Varhaiskasvatusjärjestelmä toimii, mutta perheiden valinnanvapaus ei aina toteudu (Kuusiholma-Linnamäki)1.12.2025 08:45:29 EET | Tiedote

Suomessa jokaisella lapsella on oikeus päästä varhaiskasvatukseen. Tätä turvaa varhaiskasvatuslaki, jonka avulla pyritään siihen, että palvelut ovat perheille helposti saatavilla. Varhaiskasvatukseen osallistumista tuetaan lisäksi tulosidonnaisilla asiakasmaksuilla sekä sisaralennuksilla, jotta varhaiskasvatus olisi aidosti mahdollinen kaikille lapsille, perheen tilanteesta riippumatta.

Oppimisen tuen uudistus muuttaa koulujen arkea – tutkimus selvittää, miten uudistus toteutetaan kunnissa28.11.2025 06:30:00 EET | Tiedote

Esi- ja perusopetuksen oppimisen tukea uudistettiin vuonna 2025, kun aiempi kolmiportainen malli korvattiin ryhmäkohtaisilla ja oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Tavoitteena on tarjota tukea aiempaa oikea-aikaisemmin ja matalammalla kynnyksellä, mutta käytännön toteutus ja resurssit vaihtelevat kunnittain. Jyväskylän yliopiston johtama tutkimushanke selvittää nyt, millaiseksi uudistus muotoutuu koulujen arjessa eri puolilla Suomea.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye