Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Askel kohti kestävää kasvua – Kaupunkiliikenne Oy:n vuosikertomus 2022 on julkaistu

Jaa
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy aloitti toimintansa hieman yli vuosi sitten 1.2.2022. Jatkamme HKL:n työtä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen ylläpitäjänä ja tuottajana sekä tulevaisuuden joukkoliikenneinfran kehittäjänä.

Vastaamme myös joukkoliikenteen suurhankkeista, jotka vaikuttavat koko pääkaupunkiseudun toimivuuteen ja kaupunkikuvaan. Helsingin kaupungin liikenneliikelaitokselle jäi metro-omaisuus ja metroon liittyvät keskeiset sopimukset.

Ensimmäinen vuosi yhtiönä oli merkittävä. Uusi Matinkylästä Kivenlahteen ulottuva metrorata avattiin matkustajaliikenteeseen joulukuussa. Raide-Jokerin viimeisenä rakentamisvuotena tehtiin viimeisteleviä töitä, aloitettiin koeliikenne ja otettiin käyttöön uusi pikaraitiovaunuvarikko Roihupellossa. Kalasatamasta Pasilaan -hanke, Kruunusillat-raitiotie ja Ruskeasuon varikon rakentaminen etenivät suunnitelmien mukaan.

Marraskuussa 2022 hyväksytty strategiamme Kohti kestävä kasvua vuosille 2023-2026 tukee vahvasti tulevaisuuden joukkoliikenteen kehittymistä pääkaupunkiseudulla. Perustehtävämme on tuottaa ja kehittää pääkaupunkiseudun kestävän liikkumisen palveluita ja infrastruktuuria laadukkaasti sekä kustannustehokkaasti, ja tavoitteenamme on olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä tulevaisuudessa.  

Bruttoinvestointimme olivat 167 miljoonaa euroa vuonna 2022. Suurin investointikohde oli Kruunusillat-raitiotiehanke 45 miljoonalla eurolla. Raide-Jokerin infran maksut olivat 44 miljoonaa euroa (brutto), Raide-Jokeriin saatiin valtionavustusta 23 miljoonaa euroa.  Muita suuria investointejamme olivat Raide-Jokerin raitiovaunut 21 miljoonaa euroa, Kalasatamasta Pasilaan-raitiotiehanke 14 miljoonaa euroa ja Raide-Jokerin varikko 7 miljoonaa euroa.

Allekirjoitimme joulukuussa sopimukset kantaratikan operoinnista 2025–2034 ja Raide-Jokerin operoinnista vähintään vuoteen 2028 asti. HSL:n hallitus päätti joulukuussa nykyisen metrosopimuksen jatkosta vuoteen 2032 asti.

Juuri julkaistu Kaupunkiliikenteen vuosikertomus 2022 kertoo näistä ja muista vuoden 2022 tärkeistä tapahtumista Kaupunkiliikenteellä.

Siirry vuosikertomukseen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:
toimitusjohtaja
Juha Hakavuori
juha.hakavuori@kaupunkiliikenne.fi
puh. 040 3524771

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
PL 100
01022 Kaupunkiliikenne

(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/

Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote

Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.

Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye