Assemblin toteuttaa energiatehokkuushankkeen Exilionin omistamaan KOy Itämerentoriin

KOy Itämerentori on Helsingin Ruoholahdessa sijaitseva toimitilakiinteistö. Kiinteistöön toteutetaan Assemblinin toimesta energiatehokkuushanke, jossa kehitetään kiinteistön olosuhteita energiatehokkaammaksi.

Itämerentorin hankkeessa tullaan parantamaan muun muassa kiinteistön lämmöntalteenottoa. (Esa-Pekka Koikkalainen, Assemblin Oy)

Itämerentorin hankkeessa tullaan parantamaan kiinteistön lämmöntalteenottoa sekä ilmanvaihdon ja jäähdytyksen hallittavuutta automaatiojärjestelmää kehittämällä.

Yli 21 000 m² kiinteistössä tavoitellaan kaukolämmön ja sähkön osalta yli neljänneksen vuosisäästöjä. Tämä säästyvä energiamäärä vastaa noin 130 kerrostaloasunnon vuotuista energiantarvetta. Hiilidioksidipäästöjen osalta tämä tarkoittaa noin 312 000 kg vähennystä vuodessa, mikä vastaa taas noin 110 auton vuosipäästöjä.

Hanke on aloitettu loppukeväästä 2019.

- Energiatehokkuushanke on jatkoa ympäristötyöllemme, johon kuuluu energian- ja vedensäästön lisäksi myös esimerkiksi kierrätyksen tehostamista. Rakennukselle ja kiinteistön johtamiselle on vuonna 2018 myönnetty kansainvälinen BREEAM-ympäristösertifikaatti tasoltaan Very Good. Haluamme yhdessä talon käyttäjien kanssa entisestään kehittää kiinteistön ympäristöystävällisyyttä ja samalla tarjota vuokralaisillemme ensiluokkaiset sisäolosuhteet, Exilionin Investment Manager Jussi Ojamo sanoo.

Jussi Ojamo
Investment Manager
Exilion Management Oy
jussi.ojamo@exilion.fi

Pekka Ervasti
Myyntijohtaja
pekka.ervasti@assemblin.fi

Assemblin on täyden palvelun asennus- ja palvelukumppani, joka toimii Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kehitämme, toteutamme ja ylläpidämme ilmaan, veteen ja energiaan liittyviä järjestelmiä. Visionamme on tarjota älykkäitä ja vastuullisia teknisiä ratkaisuja ja saada siten rakennukset toimimaan ja ihmiset viihtymään. Tukenamme on tiivis paikallinen yhteistyö ja vahva organisaatio. Assemblinin liikevaihto on noin 800 miljoonaa euroa, ja palveluksessamme on noin 5 700 henkilöä yli sadalla pohjoismaisella paikkakunnalla.