Assemblin toteuttaa Tarttilan koulun lämmitystavan muutostyöt

Assemblin Oy avasi uuden Teknisten Palveluiden yksikön Tampereelle toukokuussa 2021. Yksikkö tarjoaa niin huolto- että ylläpitotöitä sekä pienurakkatoteutuksia. Nyt Tampereen yksikkö on voittanut ensimmäisen kokonaisurakan, jossa toteutetaan Tarttilan koulun lämmitystavan muutostyöt.

Valkeakosken kaupunki päätti valita koulun uudeksi lämmitysjärjestelmäksi energiaa säästävän ilma-vesilämpöpumppuratkaisun. Jutun kuvituskuva: Valkeakosken kaupunki, Valkeakosken kaupungin opetus- ja varhaiskasvatuspalvelut

Tarttilan koulu on Valkeakosken Tarttilassa sijaitseva alakoulu, joka palvelee noin 40 oppilasta sekä opettajahenkilökuntaa. Tiloissa toimii myös päiväkoti. Koulu sijaitsee aivan Tampere-Helsinki moottoritien kupeessa Sääksmäen Saarioispuolen kulttuurihistoriallisella alueella, jota ympäröi idyllinen maalaismaisema.

Öljylämmityksestä ilmavesilämpöpumppuun

Koulun lämmitysjärjestelmänä on alusta alkaen toiminut öljylämmitys. Öljylämmitysjärjestelmä ei ole energiatehokas ratkaisu eikä myöskään ympäristöystävällinen valinta, jonka vuoksi Valkeakosken kaupunki päätti valita uudeksi lämmitysjärjestelmäksi energiaa säästävän ilma-vesilämpöpumppuratkaisun.

Lämmitystavan muutostöiden toteuttajaksi valikoitui Assemblin Oy. Urakka toteutetaan kokonaisurakkana, jossa Assemblin vastaa kohteen kaikista LVIS- sekä rakennustöistä. Urakka toteutetaan 4 kuukaudessa ja koulu pidetään samanaikaisesti myös täydessä käytössä.

- Olemme aloittaneet kohteessa purkutöillä nyt kesäkuussa ja kohde valmistuu loppuvuodesta. Lämmitysjärjestelmän vaihdon jälkeen, kohteessa voidaan saavuttaa jopa yli 70 % hiilidioksidipäästövähennykset sekä reippaita pienennyksiä lämmityskuluissa, toteaa Tampereen Teknisten Palveluiden yksikönpäällikkö Olli Mäkynen.

Olli Mäkynen
Yksikönpäällikkö, Tampere
olli.makynen@assemblin.fi

Assemblin on täyden palvelun asennus- ja palvelukumppani, joka toimii Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kehitämme, toteutamme ja ylläpidämme ilmaan, veteen ja energiaan liittyviä järjestelmiä. Visionamme on tarjota älykkäitä ja vastuullisia teknisiä ratkaisuja ja saada siten rakennukset toimimaan ja ihmiset viihtymään. Tukenamme on tiivis paikallinen yhteistyö ja vahva organisaatio. Assemblinin liikevaihto on noin 1 MRD euroa, ja palveluksessamme on noin 5 900 henkilöä yli sadalla pohjoismaisella paikkakunnalla. Lue lisää osoitteesta assemblin.fi.