Assemblinilta vahvaa teollisuuden olosuhdehallintaa ja energiatehokkuusosaamista Salossa

Salossa toimiva Jame Shaft Oy on alansa johtava kone- ja laiterakennusteollisuuden toimija, jonka osaaminen keskittyy tuotteiden valmistamiseen alusta loppuun omassa tuotantoyksikössään. Kappaleiden hionta ja lämpökäsittely vaativat työskentelyolosuhteilta paljon, ja siksi yritys lähti syksyllä 2016 yhdessä Assemblin Oy:n kanssa miettimään nykyisten olosuhteiden parantamista ja mahdollisia energiansäästömahdollisuuksia Assemblinin ainutlaatuisen teollisuuden ilmanvaihtoratkaisun avulla.

Kuvassa Jame Shaft Oy:n Juha Ruohonen ja Assemblinin Isto Hietanen Jame Shaftin tuotantotiloissa

Projektin tavoitteeksi otettiin tuotantotilojen oleskeluvyöhykkeen ilman epäpuhtauksien minimointi, henkilöstön hyvinvointi sekä olosuhteiden tasalämpöisyys eri tuotanto-osien välillä. Myös energiatehokkuuden maksimointi oli yksi päätavoitteista ja suunnitteluvaiheen laskennan antamat energiansäästömahdollisuudet tuntuivat Jame Shaft Oy:n Juha Ruohosen mielestä tuolloin jopa saavuttamattomilta, mutta halu parantaa henkilöstön olosuhteita vei investointipäätöksen eteenpäin.

”Assemblin toteutti kohteen tarvittavan hankesuunnittelun, jonka johdosta hanke muuttui energiatehokkuushankkeeksi, koska valituilla teknisillä ratkaisuilla oli mahdollista saavuttaa merkittäviä energiansäästöjä ”, kertoo Assemblin Oy:n liiketoimintajohtaja Isto Hietanen.

Assemblin toteutti hankkeen sovitussa aikataulussa, eikä tuotantoa tarvinnut pysäyttää missään vaiheessa: ”Nyt kun energiatehokkuushakkeen valmistumisesta on kulunut vuosi ja on saatu käyttökokemuksia niin kesä kuin talviajalta, voin todeta, että eri tuotanto-osien lämpötilajakaumat ovat erinomaista luokkaa. Jopa korkeussuunnassa lämpötilaerot ovat maksimissaan noin yhden asteen verran sekä tuotantotilojen lämmityskustannukset ovat romahtaneet, jopa alle alussa arvioitujen kustannusten ”, myhäilee Ruohonen tyytyväisenä.

Myös henkilöstöltä on tullut positiivista palautetta tehdystä hankkeesta, sillä työskentelyolosuhteiden ilman epäpuhtaudet ovat myös merkittävästi parantuneet: ”Nykyisissä työskentelyolosuhteissa yrityksemme voi keskittyä kannattavaan kasvuun ja henkilöstön hyvinvointiin eikä taloteknisten ongelmien ratkaisemiseen. Assemblin on toteuttanut meille erinomaisen hankkeen ja siksi voinkin lämpimästi suositella Assemblinin teollisuuden ilmanvaihtoratkaisuja myös muille konepajoille, jotka kamppailevat samojen ongelmien parissa”, toteaa Ruohonen lopuksi.

Assemblin projektiyhteistyössä maisteriopiskelijoiden kanssa28.6.2018 09:20Tiedote

Lappeenrannan Yliopiston kauppatieteiden maisteriopiskelijat Jenni Salo, Sara Anttila ja Anna Hirsimäki ovat projektikurssien huipputaitajia. Kolmikko lähti etsimään loppuvuodesta 2017 Project Course on Sustainable Business -kurssille yritystä, minne voisivat toteuttaa projektin koskien kestäviä yritysmalleja. Opiskelijat päätyivät valitsemaan projektiin Assemblinin omien kontaktiensa kautta. Mitä hyötyjä on kurssiyhteistöistä opiskelijoille ja valitulle yritykselle? Mitä tällaisella projektilla voidaan saavuttaa? Lue ja innostu kolmikon tarinasta ja projektista.