Asunnottomuuden torjunnassa yksityisillä vuokrakodeilla tärkeä merkitys

Asunnottomien yötä vietetään jälleen huomenna 17. lokakuuta. Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että ilman yksityisten vuokranantajien tarjoamia koteja asuntotilanne olisi merkittävästi heikompi.

”Jos asuntotarjontaa on alueella riittävästi, mutta asunnottomuutta ilmenee, kyseessä on enemmän syrjäytymiseen liittyvä ongelma. Tällöin tilanteen korjaaminen vaatii usein arkisten yksityiskohtien ratkaisemista: Saako luottotietonsa menettänyt hankittua kotivakuutuksen? Miten vakuuden maksaminen onnistuu? Miten syrjäytyneelle ihmiselle löytyy riittävää tukea asumisen aloittamiseen, että vuokrat hoituvat ajallaan ja asuminen sujuu häiriöttä?”, Suomen Vuokranantajien Sanna Hughes sanoo.  Kuva: Shutterstock
”Jos asuntotarjontaa on alueella riittävästi, mutta asunnottomuutta ilmenee, kyseessä on enemmän syrjäytymiseen liittyvä ongelma. Tällöin tilanteen korjaaminen vaatii usein arkisten yksityiskohtien ratkaisemista: Saako luottotietonsa menettänyt hankittua kotivakuutuksen? Miten vakuuden maksaminen onnistuu? Miten syrjäytyneelle ihmiselle löytyy riittävää tukea asumisen aloittamiseen, että vuokrat hoituvat ajallaan ja asuminen sujuu häiriöttä?”, Suomen Vuokranantajien Sanna Hughes sanoo. Kuva: Shutterstock

Lauantaina 17.10. vietetään jälleen asunnottomien yötä. Suomessa on vuodesta 2002 alkaen vietetty YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi Asunnottomien yön merkeissä.

”Asunnottomuus on yksilölle lamaannuttava, traaginen tilanne. Yhteiskunnan näkökulmasta ratkaisut löytyvät asuntotarjontaa lisäämällä, työllisyyttä parantamalla ja asumiseen tarjolla olevaa sosiaalista tukea parantamalla”sanoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes.

Vuokra-asuntojen riittävästä tarjonnasta pidettävä huolta

Asunnottomuuden vähentämisessä olennaista on vuokra-asuntojen tarjonta. Vuokrasääntely purettiin vuonna 1995, jonka jälkeen vuokra-asuntojen tarjonta on lisääntynyt merkittävästi. Suomen noin 900 000 vuokra-asunnosta noin kolmasosa on yksityisten vuokranantajien asuntoja. Vapaarahoitteisista vuokra-asunnoista yksityiset vuokranantajat omistavat noin 60 prosenttia.

”Vahva yksityisten vuokranantajien rooli Suomen vuokramarkkinoilla lisää merkittävästi vuokra-asuntojen tarjontaa. Ilman yksityisten vuokranantajien tarjoamia koteja asuntotilanne olisi Suomessa merkittävästi heikompi”, muistuttaa Hughes.

Tämä on Hughesin mukaan tärkeä muistaa myös tulevaisuuden linjauksia tehtäessä.

”Viime aikoina keskustelussa on ollut esimerkiksi vuokranantamisen verotuksen ja rahoituksen ehtojen kiristäminen. Toteutuessaan tällaiset toimet vaikuttavat vuokra-asuntojen tarjontaan ja heikentävät asuntotilannetta entisestään niillä alueilla, joilla asuntopulaa on. Tarjonnan väheneminen puolestaan nostaisi myös asumisen hintoja.

Jos asuntopulaa ei ole, tarvitaan arkisten yksityiskohtien ratkaisemista

Asuntopulasta voidaan Hughesin mukaan puhua erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Jos taas asuntotarjontaa on alueella riittävästi, mutta asunnottomuutta ilmenee, kyseessä on enemmän syrjäytymiseeliittyvä ongelma. Tällöin tilanteen korjaaminen vaatii usein arkisten yksityiskohtien ratkaisemista: Saako luottotietonsa menettänyt hankittua kotivakuutuksen? Miten vakuuden maksaminen onnistuu? Miten syrjäytyneelle ihmiselle löytyy riittävää tukea asumisen aloittamiseen, että vuokrat hoituvat ajallaan ja asuminen sujuu häiriöttä?”, Sanna Hughes kertaa.

Hyvänä esimerkkinä toimivasta, monialaisesta yhteistyöstä Hughes nostaa esiin Essi-Allianssin, jossa kaupunki yhdessä useiden sosiaalialan toimijoiden ja yksityisen sektorin kanssa on tehnyt konkreettista työtä asunnottomuuden ratkaisemiseksi.

Yksityiset vuokranantajat haluavat olla mukana ratkaisemassa ongelmaa”, Hughes sanoo.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 23 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Oulun vuokramarkkinoilla vakaa nykytilanne, mutta tulevaisuus jakaa vuokranantajien mielipiteitä15.10.2020 13:15:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat on julkaissut historian ensimmäisen Vuokranantaja-barometrin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia ja alueellisia näkemyksiä vuokramarkkinoista. Oulussa toimivat vuokranantajat pitävät vuokramarkkinoiden nykytilannetta vakaana, mutta tuleva kehitys jakaa mielipiteitä voimakkaasti.

Historian ensimmäinen Vuokranantaja-barometri: Koronakriisin pitkittymisen vaikutukset vuokramarkkinoihin maltilliset9.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ovat julkaissut historian ensimmäisen Vuokranantaja-barometrin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia ja alueellisia näkemyksiä vuokramarkkinoista. Vuokranantajien vastausten perusteella koronakriisin pitkittymisen kokonaisvaikutukset vuokramarkkinoihin ovat olleet maltilliset. Kaupunkikohtaisissa kehitysnäkymissä kärkeen kirivät suuret kasvukeskukset.

Hovioikeuden ratkaisu korostaa vuokranantajan vastuuta lopputarkastuksesta23.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Astianpesukoneen tulppaamaton poistoputki aiheutti taloyhtiöön huomattavan vesivahingon. Vuokranantaja tuomittiin korvaamaan vahingot taloyhtiölle, koska hän ei ollut hovioikeuden mukaan toiminut riittävän huolellisesti vuokralaisen vaihtuessa. Käytännössä hovioikeuden ratkaisu ankaroittaa vuokranantajan vastuuta asunnon lopputarkastuksesta, sanoo Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

Helsingin nostettava asuntotuotantotavoite 10 000 asuntoon vuodessa17.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat rohkaisevat lausunnossaan Helsinkiä nostamaan asumisen ja maankäytön ohjelmaluonnoksen asuntotuotantotavoitteen 7000 asunnosta vähintään 10 000 uuteen asuntoon vuodessa. Asuntotarjonnan kasvattaminen on ainoa kestävä tie hillitä asumiskustannusten nousua. Helsingin tulisi antaa enemmän tilaa markkinaehtoiselle asuntotuotannolle keventämällä asuntotyyppien sekä hallinta- ja rahoitusmuotojen sääntelyä.