Asuntojen koko ja asuntoihin hakevat eivät kohtaa

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVAn jäsenyhteisöt saivat viime vuonna lähes 450 000 hakemusta vuokra- ja asumisoikeusasuntoihin. Ylivoimaisesti suurimman joukon niin vuokra- kuin asumisoikeusasuntojenkin hakijoista muodostivat yhden hengen taloudet.

Aktian vuoden 2022 asuntomarkkinakatsauksen mukaan yhden hengen asuntokunnan lukumäärä on ollut kasvussa viimeisten kymmenen vuoden ajan, ja näin ollen myös pienempien asuntojen kysyntä on kasvanut tasaisesti etenkin suuremmissa kaupungeissa. Myös Tilastokeskuksen tilastoista käy ilmi, että vuoden 2021 lopussa yksinasuvia oli Suomessa lähes 1,3 miljoonaa, ja pienet yhden ja kahden hengen asuntokunnat muodostivat 78 % kaikista asuntokunnista.

ARA:n vuoden 2021 asuntomarkkinakatsauksen mukaan ARA:n vuokra-asuntojen hakijoista 61 % oli yhden hengen talouksia ja kahden hengen talouksia oli vastaavasti 21 %. KOVAn jäsenyhtiöissä yksiöitä on noin 25 % asuntokannasta, kun taas kaksioita on asuntokannasta noin 50 %.

- Haasteena on hakijoiden talouden koon ja KOVAn jäsenistön asuntokannan huoneistojakauman epäsuhta. Yksinasuvia ja pienempiä asuntoja hakevia henkilöitä on paljon, mutta pieniä asuntoja on kuitenkin tarjollavähän. KOVAn jäsenyhteisöjen asuntokanta on myös suhteellisen vanhaa, ja näissä kiinteistöissä isoja kaksioita ja perheasuntoja on verrattain paljon, mutta yksiöitä vain vähän. Moni yksin asuva tosin hakee kaksiota, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen toteaa.

KOVAn jäsenyhteisöt rakennuttavat koko ajan uutta asuntokantaa, jossa pystytään huomioimaan entistä paremmin pienet taloudet ja niiden lisääntyvä määrä. Yksiöiden rakentamista voidaan siis tulevaisuudessa jossakin määrin myös lisätä.

Oman haasteensa tilanteeseen tuovat kuitenkin myös säännöllisesti vaihtuvat trendit asumisessa ja rakentamisessa; epätasapainoisen tilanteen korjaamiseksi tarvittaisiin siis paitsi kysyntään vastaavaa uutta asuintuotantoa, myös muuntojoustavia asuintaloja, jotka edistäisivät osaltaan kestävän kehityksen tavoitteita. Tämän vuoksi onkin viisasta, ettei uusissakaan kohteissa tehtäisi liian suuria muutoksia huoneistojakaumaan; näin voidaan välttää se, että asunnot olisivat trendien vaihtuessa jälleen joko vääränlaisia tai väärän kokoisia. Trendien perässä ei siis kannata liikkua liian paljon.

KOVAlla on 117 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 310 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2022 yhteensä yli 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n hallitukseen muutoksia – Närö jatkaa puheenjohtajana viimeistä vuottaan16.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n puheenjohtajana vuonna 2023 jatkaa Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) toimitusjohtaja Jaana Närö. Valinnan teki tänään Helsingissä kokoontunut KOVAn syyskokous. Jaana Närö on toiminut KOVAn puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta lukien. KOVAn hallituksen kokoonpanoon puolestaan tuli useita muutoksia.

KOVA: Kohtuuhintaiset asuntotoimijat kantavat yhteiskuntavastuuta vuokrankorotuksissa16.11.2022 11:15:00 EET | Tiedote

Tänään 16.11.2022 syyskokoukseensa kokoontuneet Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenet ovat erittäin huolissaan asumiskustannusten jo tapahtuneista ja tulevista nousuista. Korkotason nousu yhdistettynä muun muassa kaukolämmön ja sähkön hintojen merkittäviin nousuihin luo merkittäviä vuokrien ja käyttövastikkeiden korotuspaineita useiksi tuleviksi vuosiksi.

Kutsu: KOVAn ajankohtaisseminaari 16.11.2022: Mitä ratkaisuja tarvitaan asumiskustannusten hillitsemiseksi ajankohtaisten talouden ja energiamarkkinoiden haasteiden vuoksi?27.9.2022 12:42:14 EEST | Tiedote

Tervetuloa Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n järjestämään ajankohtaisseminaariin keskiviikkona 16.11.2022 klo 12.30–15.30 otsikolla "Mitä ratkaisuja tarvitaan asumiskustannusten hillitsemiseksi ajankohtaisten talouden ja energiamarkkinoiden haasteiden vuoksi?".