Asuntokaupasta täytyy puhua realistiseen sävyyn ja lukuja tulee vertailla pidemmällä aikavälillä – SKVL:n perinteinen huipputapahtuma tänään

76-vuotias SKVL on Suomen suurin yksityisten välittäjien yhteisö ja verkosto. Toimistoja on nykyään jo lähes 500, joissa on lähes 1800 välityksen paikallista asiantuntijaa kautta Suomen. Vuonna 2021 SKVL jäsenyritykset tekivät noin 40 000 asunto- ja kiinteistökauppaa. Asuntomarkkinat pyörivät olosuhteisiin nähden varsin normaalisti. Kauppamäärät ja hinnat ovat ennustetusti laskeneet koronaa edeltävälle tasolle. Ne, joilla on asunnonvaihtotarve ovat liikkeellä ja ne, joilla ei ole tarvetta myydä odottelevat käännettä markkinoilla. ”Maailmanmarkkinoilla on jo pieniä merkkejä käänteestä ylöspäin. Esimerkiksi USA:ssa markkinat ovat jo kääntyneet nousuun merkittävästi korkeammasta sikäläisestä korkotasosta huolimatta”, toteaa SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ilmaisee vakavan huolensa siitä, että moni asuntomarkkinoita kommentoiva taho liioittelee tilanteen lukuja ja korostaa kauppamäärien eroja koronakriisin aikaiseen valtavaan kysynnän nousuun, joka lisäsi kauppamääriä ja nosti hintoja tarjonnan ollessa kysyntää vähäisempi. Vertailu tulee tehdä pidemmän aikavälin lukuihin, joihin nähden ollaan edelleen edellä edellisvuosien lukuja. ”On jopa vertailtu 90-luvun alun laman lukuihin, joka on täysin käsittämätön vertailu ajatellen, kuinka erilainen maailmantilanne oli niinä vuosina ja Suomen taloustilanne oli sodanjälkeisen historian pahin. Tällä hetkellä Suomessa on avoimia työpaikkoja tarjolla merkittäviä määriä, ja työllisyys on parantunut koko ajan”, huomauttaa Mannerberg. ”Olen pannut merkille, että 90-luvun laman perussyyt ovat jääneet monelta unohduksiin ja monet kommentoijat eivät ole kokeneet tai nähneet niitä vuosia 90-luvun alussa”, hän jatkaa. Nyt ei ole näkyvissä vastaavaa kriisiä. Koronan jälkeinen kauppamäärän lasku on näkynyt kaikilla isommilla asuntomarkkinoilla kautta maailman ja oli odotettavissa, mutta ei ole todennäköisesti pitkäaikainen.

Asuntoja ostetaan Suomessa myös ilman rahoitusta, jolloin korkeamman koron merkitystä ei ole tai rahoituksen osuus on pieni. Moni ajattelee, että energian hinnan muutokset vaikuttaisivat vain pientalokauppaan, mutta todellisuudessa lämmitysenergian hinta näkyy kaikissa asumismuodoissa tänä talvena joko kerrostaloasuntojen vastikkeiden muutoksina tai energialaskussa muissa asumismuodoissa. Energiatehokkuus on noussut tärkeämmäksi ostajille, mutta tilastot eivät juurikaan kerro tällä hetkellä todellista tilannetta hintakehityksestä. Kun kalliimpien asuntojen kauppoja toteutuu vähemmän niin myös keskihinnat tilastoissa laskevat.

Uudisrakentamisen pienet tuotanto- ja sen myötä kauppamäärät Suomessa indikoivat sitä, että on odotettavissa selvää kysynnän nousua vanhoissa asunnoissa erityisesti siinä vaiheessa, kun markkinoiden käänne ylöspäin tapahtuu. ”Normaali elämän kiertokulku ja kasvukeskusten asuntopula on perusasuntokaupan moottori ja aiheuttaa aina voimakkaan nousun kauppamäärissä, kun talouden muuttuneen tilanteen ensimmäinen hiljainen hetki on ohitettu”, kommentoi Mannerberg.

Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL:n vuotuinen huipputapahtuma tänään 25.11. Helsingissä

SKVL:n vuotuisessa koulutus- ja kokoustapahtumassa jäsenyritysten edustajat tapaavat ja kuulevat mielenkiintoisia esityksiä alan johtavilta asiantuntijoilta ja oppivat teknologian viimeisimpiä kuulumisia asunnonvaihdon apuna.

Liittokokouksessa 24.11.2022 valittiin hallitus vuodelle 2023. SKVL:n hallituksen puheenjohtajana vuodelle 2023 jatkaa Tomi Keto-Tokoi Lahdesta ja varapuheenjohtajaksi valittiin Merja Natunen Espoosta. Uutena hallitukseen valittiin Sanna-Mari Poutiainen Kuopioista. Hallituksen varsinaisina jäseninä jatkavat Marko Palhomaa Mikkelistä, Jouni Paasio Turusta, Jan Riska Pietarsaaresta, Markku Rautanen Vantaalta ja Päivi Kuuttinen Kangasalta. Varajäseninä jatkavat Jukka Alanko Salosta ja Pertti Jääskeläinen Jyväskylästä.

SKVL:n jäseniä palkittiin ansio- ja kunniamerkein

Liiton ansiomerkit myönnettiin seuraaville henkilöille: Anssi Järvinen (Turku), Eero Konttila (Tampere), Jaakko Puisto (Tampere) ja Eelis Saukkonen (Tampere). Liiton kunniamerkit myönnettiin: Kristen Kunnas (Pori) ja Harry Lockmer (Turku).

Vuoden Parhaat julkistetaan tänään noin klo 22.00. Tästä julkaistaan erillinen lehdistötiedote illalla.

(Paremmin tavoitettavissa la 26.11.)

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto, joka koostuu lähes 500 paikallisesta toimistosta ja 1800 välittäjästä ympäri Suomen.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL julkisti Vuoden Parhaat 2022 -finalistit17.10.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) on Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto, joka koostuu lähes 500 paikallisesta toimistosta ja noin 1700 välittäjästä ympäri Suomen. SKVL valitsee jäsentensä joukosta finalistit tarkan esikarsinnan perusteella vuosittain. Vuoden Parhaat valitaan jäsenäänestyksellä. Voittajat vuodelle 2022 julkistetaan 25.11.2022 SKVL:n jäsenille järjestettävässä SKVL Gaalassa Helsingissä.

SKVL:n asuntomarkkinaennuste: Asuntomarkkinat eivät ole romahtaneet – Normaalia syksyn hiljenemistä4.10.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Suomen suurimman asuntokaupan verkoston Suomen Kiinteistönvälittäjien SKVL:n markkinaennuste loppuvuodelle 2022 on julkaistu. SKVL:n jäsenyritysten syyskuu vain noin 3 % hiljaisempi kuin elokuu – Asunnonvaihtotarve ei ole muuttunut – Omakotitalot ovat edelleen halutuimpia. Asuntokauppaa hidastaa rahoituksen saanti pienemmillä paikkakunnilla. Tulevan talven lämmitysenergiasta tullut liian iso puheenaihe suhteessa siihen, että asunto on pitkän ajan investointi ja lämmityksen osuus vain puolet sähkölaskusta.

Kesä oli asuntomarkkinoilla tuuletonta ja helteistä - elokuussa näkyy jo selvää tuulenvirettä ja myötätuulta – Samat trendit ylöspäin näkyvät jo muualla maailmassa15.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Suomen kiinteistönvälittäjien SKVL:n elokuun puolivälin pikakysely osoittaa, että asuntomarkkinoilla menee olosuhteisiin nähden paljon paremmin kuin moni kuvittelee. Asuntokauppaluvut vuoden ensimmäisiltä 7 kuukaudelta ovat myös hyvät ottaen huomioon sen, että moni asia on muuttunut viime vuodesta. ”Lukujen mukaan kauppaa on käyty alkuvuonna vanhoista asunnoista enemmän kuin viime vuosina, pois lukien vuosi 2021, joka oli poikkeuksellisen vilkas”, toteaa SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Heinäkuussa moni keskittyi kunnon lomailuun pitkästä aikaa säidenkin suosiessa. Pikakyselymme tuloksista selviää, että nyt elokuussa kuitenkin on selvää viriämistä kaikilla rintamilla”, jatkaa Mannerberg.

SKVL:n asuntomarkkinaennuste: Asuntomarkkinoilla kauan kärsitty tarjontapula korjaantuu nopeasti28.6.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Suomen suurin välitysalan verkosto Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL on toteuttanut kesän ja alkusyksyn 2022 markkinaennusteensa. ”Yli 80 % jäsenyrityksistämme vastasi juhannuksen alla tehtyyn kyselyymme”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Markkinoilla on paljon hyviä mahdollisuuksia, joita ei huomata hyödyntää”, Mannerberg jatkaa. ”Esimerkiksi ensiasunnon ostajille on paljon pienten asuntojen tarjontaa, mitä ei ole juuri ollut viime vuosina”, hän toteaa. ”Juuri julkistettu kuluttajien 12 kk asunnonostoaikomus indikaattori Tilastokeskukselta lupaa edelleen vahvaa ostoaikomusta”, Mannerberg huomauttaa.